Nekromanti iAltdorf

Storuggla

Champion
Okej, jag har synpunkter ch jag tänker framföra dem, här - på internet! Det har nog ingen gjort förut, så jag förväntar mig någon form av pris.

Nu minns jag inte så mycket av Altdorfkartorna från förr, men borde det inte utanför muren finnas... ja, åkrar? Som man får mat ifrån?

De stora gatorna går lite slingrande, det är bra. Sedan följer alla små gator ett rutmönster? Raka fina gator att vandra runt på... det känns lite konstigt. Rent stadsbyggnadsmässigt känns det helknas - hade det varit tvärtom hade det varit enkelt förklarat (kejsaren fick nog av alla hullerombullergator och drog några raka streck på en karta som sedan blev de nya gatorna, de som bodde i vägen fick flytta till Talabheim eller något) men att ha slingrande huvudgator och vinkelräta sidogator? Wack!

Also, Angelotti och Son - "fiercly compassionate about the latest fashion"? ... va?

Storuggla, ska läsa mer när han inte är trött och surgubbe

Wilmer

Hero
Precis vad jag behövde!

Jag tänkte köra ett utforskaräventyr i en enorm ruinstad. Du har inget emot att den lånas? Källan nämner jag när äventyret är slut.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Toppen!

Okej, jag har synpunkter ch jag tänker framföra dem, här - på internet!
Topp!

Åkrar? Jo, kanske det. Inte enligt originalet, men det här ska ju vara en "bättre" version, så det kanske jag ska lägga till. Enligt MadAlfred ligger det åkrar söder om staden, har jag för mig.

Gator? De raka gatorna är de som finns på originalkartan. Jag ska ta en titt på dem också, men det kommer nog inte att vara prio till version 1.1.

Angelotti & Figlio? Osäker på vad du menar där?

/M

Illern

koppariller
Vad sägs om lite öppna ytor runt staden där fienden hinner bli överöst med pilar, ballistastenar och vildhästklot innan det är dags för den kokande oljan?

Jag får hålla med om gatorna som nämnts tidigare.

Man kanske vill ha torn vid alla flodinloppen och kanske ett lite längre norrut vid norra inloppet, mer mittemot det nordligaste så att säga.

Den västliga porten utan torn kanske skulle ha ''spröt'' på muren som på den andra tornlösa porten? Då blir det mer passage för fienden att ta sig genom.

Circus maximus, Flaviska amfiteatern, Trajanus termer, The Globe? Nekropoler, i eller utanför staden? Några sådana saker?

Nyfiken som en iller; vad är pyramiderna uppe i nordöstra hörnet?

Mogger

Hipsteranka
Re: Toppen!

Först, magnifikt! Helt suveränt. Sitter precis och funderar på att göra en Burning Old Wold (kampanj i Empire med Burning Wheel) och jag undrar om inte det hör var den där droppen som knuffade mig den sista biten. :gremsmile:

Angående kritik, men jag skäms att klaga på ett så gediget jobb, så har jag alltid haft svårt för kartor som känns "fel". Jag har aldrig i hela mitt liv varit i en "gamla stan" där alla hus är fristående. Det vanliga är ju att de sitter ihop. Det är samma på den officiella Middenheimkartan och nästan alla andra rollspelskartor med. Väldigt konstigt. Egentligen ser det ju ut som i Gamla Antwerpen med stora och små kvarter och en massa tråga gränder därimellan. Och några större strög.

Nu har jag visserligen inte varit i Antwerpen men kartan var ändå ganska bra.

I övrigt så är kah mållös. Jag har försökt inbilla mig att världsbyggande är onödigt för det är bara en kuliss, och även om det är sant i viss mån så går jag igång på sånt här! Tack!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Trånga gränder

Jag har aldrig i hela mitt liv varit i en "gamla stan" där alla hus är fristående. Det vanliga är ju att de sitter ihop. Det är samma på den officiella Middenheimkartan och nästan alla andra rollspelskartor med. Väldigt konstigt
Inte så konstigt egentligen. Om man ska rita en stad där husen sitter ihop blir det rörigt och grötigt, om man inte väljer att göra det som i gula sidorna. Så anledningen till att det oftast är som på WFRP-kartorna tex är för att det är enklast att göra på det sättet för kartografen.

Men ... jag ska sätta ihop hus, och lägga till gränder och vrida hus och sådär. Det kommer dock att ta väldigt lång tid, för det är ett himla pill med det. :gremlaugh: Men det ska upp på att göra-listan.

Antwerpen-kartan var kanon! Jag har dock inte de färdigheterna att kunna skapa en sådan. Men som sagt, jag ska klura på hur jag kan få byggnaderna att kännas mer "rätt"!

Tack för synpunkterna!

/Magnus

Storuggla

Champion
Re: Toppen!

"Gator? De raka gatorna är de som finns på originalkartan. Jag ska ta en titt på dem också, men det kommer nog inte att vara prio till version 1.1."

Tja, "utrymmen mellan hus" är väl mer passande, eftersom de inte behöver vara gator.

"Angelotti & Figlio? Osäker på vad du menar där?"

I excelbladet som medföljde står Angelotti och Son som hanterkare, och ordvalet tycks mig lite... underligt. Compassionate används väl mest för att uttrycka sympati och medlidande, inte för att denotera att någon vurmar för en sak?

Storuggla, mer nunnor

Mogger

Hipsteranka
Re: Trånga gränder

Så grötigt behöver det väl inte bli? Eller jo kanske, men det är ju poängen. Du har väl sett den här?
http://www.hapimeses.com/Images/Zoo-map-lores.jpg

Den är inte klockren även om den är väldigt snygg. Jag vill ha ännu mer kvarter och vägg i vägg men den är ljusår bättre än exempelvis Middenheimkartan.

Nu behöver jag nog inte övertyga dig mer men en kul parantes är att alla illustrationer visar trånga gänder, vägg-i-vägg och så är de ganska smala. Som den här:
http://mythicmktg.fileburst.com/war/us/media/images/conceptArt/CA0707_13.jpg

Ser fram emot nästa, och nästnästa, uppdatering! Grymt bra jobb!!!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aaah! Altdorf Zoo

Jag älskar den kartan. Jag hoppades att den skulle växa till en hel Altdorf-karta, men vad jag förstått skulle den nivån på detaljrikedomen göra att det tog oändligt lång tid att göra kartan.

Det finns också en viktig skillnad mellan mig och den fabulöse Andrew Law, som ritat kartan över Altdorf Zoo: han kan teckna. :gremlaugh:

/M

Mogger

Hipsteranka
Re: Aaah! Altdorf Zoo

:gremlaugh:

Jag insåg att den estetiska ambitionen inte låg på samma nivå. Egentligen har jag en superbra karta någonstans som är enkel, snygg och riktig som tydligt visar hur bra och tydligt det se ut. Men jag hittade inte den.

Hoppades också på en växande Zookarta men det är nog som sagt för mycket jobb.

Lite OT men jag håller på att korsa Dogs in the Vineyard, WFRP och Burning Wheel för att få till en riktigt cool kampanj. Jag tror att det kan bli hur bra som helst. Din Altdorfkarta kommer att vara till stor hjälp.