morkbollen_UBBT
Warrior
ÄNDRAD: Ledsen för förkortningen: IAWA = In a wicked age...
Vi spelade lite "In a wicked age..." förra helgen med blandade känslor. Först kanske jag borde säga att min grupp inte är speciellt vana vid olika former av narrativa spel, vi gjorde en del regelmissar och den som var SL är den med minst SL erfarenhet. Förutom lite nybörjarmisstag så var nog det största problemet bristen på stöd för att skapa scener. Jag tycker bra om konceptet med IAWA, men skulle som sagt gärna haft någon till mekanism eller tips på hur man kan väva ihop berättelsen.
Personligen gillar jag några fasta punkter att improvisera från. Enkla saker så som utmarken, gravplats, tjuvar. Min fantasi sätter direkt igång och börjar fundera på varför tjuvarna är där, vad är det för grav och vad menas med utmark? Är det en skog eller en öken. Samma sak med en rödtråd eller riktning på storyn. Det fungerar ganska bra i IAWA med hjälp av karaktärernas intressen, men det kan vara svårt att få ihop för en ny SL.
Så för det första har någon som spelat IAWA några generella tips att ge?
Behövs det bättre stöd till IAWA och i sådant fall hur skapar man det?
Vad använder ni för stöd för att skapa intressanta scener och konflikter?
Vad hjälper er att improvisera?
Vi spelade lite "In a wicked age..." förra helgen med blandade känslor. Först kanske jag borde säga att min grupp inte är speciellt vana vid olika former av narrativa spel, vi gjorde en del regelmissar och den som var SL är den med minst SL erfarenhet. Förutom lite nybörjarmisstag så var nog det största problemet bristen på stöd för att skapa scener. Jag tycker bra om konceptet med IAWA, men skulle som sagt gärna haft någon till mekanism eller tips på hur man kan väva ihop berättelsen.
Personligen gillar jag några fasta punkter att improvisera från. Enkla saker så som utmarken, gravplats, tjuvar. Min fantasi sätter direkt igång och börjar fundera på varför tjuvarna är där, vad är det för grav och vad menas med utmark? Är det en skog eller en öken. Samma sak med en rödtråd eller riktning på storyn. Det fungerar ganska bra i IAWA med hjälp av karaktärernas intressen, men det kan vara svårt att få ihop för en ny SL.
Så för det första har någon som spelat IAWA några generella tips att ge?
Behövs det bättre stöd till IAWA och i sådant fall hur skapar man det?
Vad använder ni för stöd för att skapa intressanta scener och konflikter?
Vad hjälper er att improvisera?