Nekromanti Ibland ger man upp

Lord Samuel

Warrior
Re: ...

Läs igenom hel inlägget en gång är mitt förslag, jag hatar att vara kortfattad...
Och visst är det så som du sa, men att slå 3 sexor två gånger är inte så svårt som du sa.

Men poängen var att men inte kan implicera sannolikhetslära på tärningsslag, för de lyder vanliga fysikaliska lagar.

Lord Samuel

Warrior
Re: Klarhet... O/T

Som jag sa, tärningslag har absulot INGET med sannolikhet att göra. Enkel fysik är det gäller.
Men rent sannolikhetsmässigt sett så är det (1/6)^5, kör det på miniräknaren så får du svaret.

Sodivra

Champion
Höhöhöh!

Ja, det var det värsta!

Se upp! Härrr kommer MUSKELSMURFEN!

(SNÄLLA säg att det är en rejält asocial liten jävel!!)

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Sannolikhet

Alltså beror det som tärningen visar på utgångsläge, kastvinkel, kasthastighet, höjd över bordet (om man kastar på ett bord), luftmotstånd och planetens gravitation. Hur du får in nån form av slump i detta är över mitt förstånd.

Det skulle jag ju säga!!! För så är det. Men man kan ju få samma resultat trots olika förutsättningar. Eftersom allting förändras alltid hela tiden så går det bara att göra exakt samma sak när allting är exakt likadant som första gången och det har redan hänt så då är det försent.

En teori annars är ju att killen det handlade om från början är Ta'veren...

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Höhöhöh!

SNÄLLA säg att det är en rejält asocial liten jävel

Jaja, de är ju självklart. Han e 34 cm lång och 45 cm bred. Sen är han grön. Skulle någon komma och rita prickar på han så skulel han bli världens först levande tärning... =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Re: ...

Men det är väl för hel-ete klart att man skall kunna applicera sannolikhetslära på tärningar. Det är ju det som är själva poängen med dom. Dom lyder under fysikaliska lagar, givetvis, men de är ju samtidigt konstruerade för att dessa fysikaliska lagar skall föra dem lika ofta till alla sidor så länge man "kastar ärligt".
"Sånt där blir man skjuten för i Texas..."

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren