Detta är, mig veterligen, första gången någon lite hippt kopierar in en logg i ett inlägg för att folk ska diskutera om det..
Det finns några tidigare exempel, det bästa är nog det
här, men man kan räkna
det här också om man vill. (Har viss relevans för den här diskussionen, faktiskt.)
Sedan finns det en bunt OT-loggar:
Nämn gärna om det var jobbigt att läsa loggen och varför i så fall..
Jag tyckte det var väldigt svårt att svara på. Först började jag skriva om vad som gör regler meningsfullt, deras relation till rollgestaltande, och psykologiska funderingar.
Sedan började jag om med information mot regler, sedan kom jag på att det du verkligen ville veta var "när man borde ha med regler och varför vissa tycker att allt borde täckas i regler.."
Så då skrev jag personliga åsikter och synvinkel, men du kanske hellre ville veta hur vi skulle
skriva våra rollspel än hur vi spelar dom? Som det är nu är det lite intetsägande, men det är åtminstone fokuserat.
Jag använder regler för strid, magi, karaktärsgenerering, färdighetsanvändning och skapelseprocesser (där man annars brukar använda information, som spelledarens och spelarens kemiska kunskaper för alkemi), och ”management”-regler då de finns och passar in, som regler för att ta hand om sitt rike, regler för övervintringen och så vidare. I viss mån även regler för umgänge och personskildring. (Dialoger mellan spelare och spelledare kan kompletteras med ljuga och övertala-slag, och i ett scenario jag förbereder inför GothCon så kommer det finnas ett slags regler för personlighetsutveckling och relationer.)
Jag använder regler inom dessa kategorier när jag vill ha rättvisa riktlinjer, ge dom extra tyngd, och om det är slump inblandad; när jag vill öka spänningen och aktivera spelarna och när jag vill ha en ny källa för inspiration och idéer. Jag använder dom inte när jag eller spelarna har en färdig vision vi gärna vill berätta om istället, eller när fördelarna med regler inte behövs.
I alla dessa fall kan man använda information om det passar en bättre. Och dom som vill ha regler för allt är dom som gillar regler. Superenkelt. Det är helt och hållet personliga preferenser, man väljer det som hjälper en bäst och begränsar en minst.