Arnis
Du kan fortfarande känna den extrema hettan men den bränner varken ditt kött eller dina kläder. Halsbandets stenar glimmar i ohälsosamma nyanser.
Roman lyser upp, bokstavligt talat, när han börjar prata med dig.
"Det är alltid ett nöje att prata med en annan användare av konsten. Det är inte så många som kommer och hälsar på efter min förvandling och jag är rädd att min assistent blivit helt galen på kuppen. Ingen kvinna under två hundra ska ha så många katter."
Magikerns röst är sammetslen och hans brytning antyder att han är, var?, en drow eller så kom han från ett drow kontrollerat område. Det är ärligt talat omöjligt att se vilken ras han skulle kunna vara under flammorna. Oavsett hur hans förvandling gått till har den i alla fall inte påverkat hans röst.
"Det är en tragisk händelse som ni valt att komma och prata om. Men ni har säkert era anledningar och jag ska inte förneka er. Raquel är ju död så vem kan det skada?"
"Jag var med på expeditionen. Det egentliga målet var att utforska landets naturliga nekromantiska energier, det var jag som skulle mäta energin och Doctor Phenam som skulle lokalisera särskilt rika kraft källor. Vi behövde inte egentligen ha med oss Raquel. Hennes fält av forskning har blivit mer populärt nuförtiden men då ansågs det vara fluffigt vänster dravel som lyckats infiltrera universiteten." Roman skrockar till.
"Men hon hävdade att hennes forskning skulle vara bra PR för universitetet, det såg bra ut om vi hade med en kvinnlig forskare och.. tja, Phenam har alltid haft en grej för unga, mänskliga kvinnor. Hälften av halv-alverna i staden är nog resultaten av hans indiskretioner, vilket hade varit acceptabelt om han höll sig till prostituerade men han har alltid haft en smak för eleverna..." Roman skakar på huvudet. "Personligen tycker jag det är äckligt. Det är mer eller mindre bestialitet."
"I alla fall. Så hon följer med och medan vi män gör det riktiga jobbet springer hon runt och intervjuar ogga-bogga halflingarna uppe i kullarna och vi ser knappt till henne. Efter en månad eller så slutar hon höra av sig och Phenam, som letat efter en anledning att umgås med sin människoslyna hela tiden, ger sig av för att se vad som hänt." Här blir Roman lite mindre uppenbart glad.
"Phenam kommer tillbaks efter att varit iväg ett par dagar. Tydligen har en av halflingarna som var infekterade med en muterad sträng av Banshee sjukdomen dödat Raquel som en del av någon stam ritual." Roman blir helt tyst här för en lång stund. "Phenam hävdar att stammen anföll honom och han var tvungen att döda dem alla..."
"Det kan vara sant dock. Den där mutationen av Banshee sjukdomen var synnerligen otrevlig om man ska tro på Raquels anteckningar. Tydligen driver deras blotta närvaro i ett samhälle sakta hela populationen till vansinne. Först ökar saker som misshandlar, våldsamma rån och så vidare. Men snart har man en hel hög seriemördare som springer runt och efter det blir hela stammen kannibalistiska mördare. Utom just då bansheen själv då som egentligen är helt oskyldig i situationen." Roman tänker efter, "Så det kanske var för det bästa vad Phenam gjorde, oavsett om stammen anföll honom eller inte."