God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
De sol bakade gatorna strålar fortfarande upp dagens värme; doften av grillad avföring och smuts blandar sig med folkmassans kvävande svettlukt. Mörkret har precis lagt sig men istället för att föra med sig välsignad kyla som så många hoppats så känns det mer som om mörkret kommer inrullande som en kokande våg. Folkmassorna är oroliga i värmen, ni har redan sett början på flera små skärmytslingar mellan olika gäng av småtjuvar som brutalt krossats av stadsvakten. Präster dedikerade till allsköns gudar predikar om världens undergång bredvid politiska aktivister som manar till en våldsam revolution bredvid gatuhandlare som säljer allt från grillspett garanterade att innehålla kött till sällskap för natten. På flagnande väggar syns kunngörelser som utlovar en belöning på tusen guld, en absurt stor summa pengar, åt den som kan fånga "Själjägaren", en seriemördare som härjar i staden och ryktas döda sina offer för att sedan förtära deras själar.
Ni navigerar de överfyllda gatorna tills ni kommer fram till den blåmålade dörren med den klichéartade skylten porträtterande en rödmålad grip... eller är det en hippogrif? Stereotypen om att äventyrare hänger på tavernor och väntar på att bli anställda har blivit så inpräntad i populärkulturen genom billiga pulpböcker att kunderna har börjat vänta sig det. Med andra ord har tavernorna blivit ett nödvändigtg ont för att kunna göra affärer vilket i sin tur har lett till ställen som den röda hippogripen. Man hyr ett bord att driva sina affärer ifrån och stället erhåller rätt känsla av spänning och fara utan att egentligen vara farligt eller spännande (vilket bara blir tröttsamt i längden).
Ni träder in genom den blå dörren och doften av bilig sprit, rök och svett slår upp mot er. Hanto, den stora föredetta krigsmunken som jobbar som dörrvakt på tavernan släpper sitt "mystiska men visa" ansiktsuttryck som är till för kunderna och nickar vällkommande till er. Ni ser in i det relativt stora och öppna utrymmet som utgör den röda hippogripen. Längs en vägg finns en bar och runt omkring rummet finns en rad mindre bord. Längs väggarna finns fem större bord som ni vet är till för äventyrargrupper som antingen väntar på ett möte med en klient eller hoppas på drop in kunder. Två av borden är upptagna idag, vid ett av dem sitter en grupp människor i gängfärger mestadels beväpnade med knivar och svärd men en av dem har en trollstav i ett axelhölster. Nykommlingar till branchen verkar det som. Vid det andra bordet sitter Silver sköldarna, en grupp dvärgiska äventyrare med ett bra rykte och erfarenhet av mer stridsrelaterade jobb.
Bakom bardisken ser ni en sjukligt blek alv i en enkel svart kostym med draktatueringar som sträcker sig upp för hans hals och ner för hans armar. Hacim har drivit den här förättningen sedan de förbjöd lönnmördargillet och han bestämde sig för att ta sina pengar och investera dem i något säkrare. Han tycker lite för bra om att spela rollen som allvetande bartender för kunderna men är annars en ganska okej kille att arbeta med. Han är den gammla skolans mördare, typen med en hederskod, och det gör honom nästan till en av de goda killarna. Ni ser att två potentiella kunder väntar vid baren och Hacim nickar åt er för att indikera att det här kan vara intressanta jobb för er. En av klienterana är en medelålders kvinnlig människa som påminner om en skollärrarina, hon verkar nervös och rädd. Den andra är en kvinnlig alv med blåaktigt skin och en spindeltatuering över ansiktet, uppenbarligen en prästinna dedikerad till den onda spindel gudinnan Lolth.
I övrigt är stället fyllt med socialpräster som vill ha ett tyst ställe att dricka på, några turister som vill se en äkta "äventyrare taverna", en helt okej halfling bard som sjunger en gammal sång om drakar och servitriser som skyndar fram och tillbaks. Ni ser att glädjepojkarna och flickorna som brukar vara här är frånvarande. Flera av underhållar gillena har gått ut i strejk i protest mot att polisen inte lyckats fånga Själjägaren som mestadels har mördat medlemar av deras proffesion.
På vägen in passerar ni den stora och ganska nötta statyn av Tiamat, drakgudinnan över döda äventyrargrupper och fallande stenar, som många äventyrare försöker blidka för att undivka att drabbas av hennes ogillande. Vissa tror att man skall gnugga ett av hennes sju huvuden och andra tror man ska blidka henne genom att lägga pengar vid statyn, men vilken metod som är effiktivast är oklart.
Vad gör ni?
Ni navigerar de överfyllda gatorna tills ni kommer fram till den blåmålade dörren med den klichéartade skylten porträtterande en rödmålad grip... eller är det en hippogrif? Stereotypen om att äventyrare hänger på tavernor och väntar på att bli anställda har blivit så inpräntad i populärkulturen genom billiga pulpböcker att kunderna har börjat vänta sig det. Med andra ord har tavernorna blivit ett nödvändigtg ont för att kunna göra affärer vilket i sin tur har lett till ställen som den röda hippogripen. Man hyr ett bord att driva sina affärer ifrån och stället erhåller rätt känsla av spänning och fara utan att egentligen vara farligt eller spännande (vilket bara blir tröttsamt i längden).
Ni träder in genom den blå dörren och doften av bilig sprit, rök och svett slår upp mot er. Hanto, den stora föredetta krigsmunken som jobbar som dörrvakt på tavernan släpper sitt "mystiska men visa" ansiktsuttryck som är till för kunderna och nickar vällkommande till er. Ni ser in i det relativt stora och öppna utrymmet som utgör den röda hippogripen. Längs en vägg finns en bar och runt omkring rummet finns en rad mindre bord. Längs väggarna finns fem större bord som ni vet är till för äventyrargrupper som antingen väntar på ett möte med en klient eller hoppas på drop in kunder. Två av borden är upptagna idag, vid ett av dem sitter en grupp människor i gängfärger mestadels beväpnade med knivar och svärd men en av dem har en trollstav i ett axelhölster. Nykommlingar till branchen verkar det som. Vid det andra bordet sitter Silver sköldarna, en grupp dvärgiska äventyrare med ett bra rykte och erfarenhet av mer stridsrelaterade jobb.
Bakom bardisken ser ni en sjukligt blek alv i en enkel svart kostym med draktatueringar som sträcker sig upp för hans hals och ner för hans armar. Hacim har drivit den här förättningen sedan de förbjöd lönnmördargillet och han bestämde sig för att ta sina pengar och investera dem i något säkrare. Han tycker lite för bra om att spela rollen som allvetande bartender för kunderna men är annars en ganska okej kille att arbeta med. Han är den gammla skolans mördare, typen med en hederskod, och det gör honom nästan till en av de goda killarna. Ni ser att två potentiella kunder väntar vid baren och Hacim nickar åt er för att indikera att det här kan vara intressanta jobb för er. En av klienterana är en medelålders kvinnlig människa som påminner om en skollärrarina, hon verkar nervös och rädd. Den andra är en kvinnlig alv med blåaktigt skin och en spindeltatuering över ansiktet, uppenbarligen en prästinna dedikerad till den onda spindel gudinnan Lolth.
I övrigt är stället fyllt med socialpräster som vill ha ett tyst ställe att dricka på, några turister som vill se en äkta "äventyrare taverna", en helt okej halfling bard som sjunger en gammal sång om drakar och servitriser som skyndar fram och tillbaks. Ni ser att glädjepojkarna och flickorna som brukar vara här är frånvarande. Flera av underhållar gillena har gått ut i strejk i protest mot att polisen inte lyckats fånga Själjägaren som mestadels har mördat medlemar av deras proffesion.
På vägen in passerar ni den stora och ganska nötta statyn av Tiamat, drakgudinnan över döda äventyrargrupper och fallande stenar, som många äventyrare försöker blidka för att undivka att drabbas av hennes ogillande. Vissa tror att man skall gnugga ett av hennes sju huvuden och andra tror man ska blidka henne genom att lägga pengar vid statyn, men vilken metod som är effiktivast är oklart.
Vad gör ni?