Nekromanti Icke adlig kan bli riddare?

Sankt Creigh

Warrior
Jag har tänkt att skapa en rp som kommer inte ifrån adling familj men vill försöka bli riddare.

Så frågan är ju kan en ofrälse eller icke adlig person i Soldarn eller Consaber kan bli riddare?
Efter vad jag kan forsta sa var inte fragan om det gar att skapa en icke adlig riddare fran scratch, utan fragan var val mer tankt som om att RPn ska spelas fram till Riddare!??

Se: Herr Bjorn

Mvh

Creigh

Cavor

Veteran
Re: Icke adlig som kämpa fram för adel titel

En vandrande riddare är en person som tagit de ridderliga idealen som sina egna. Personen behöver inte nödvändigtvis ha fått riddarslaget - utan kan på egen hand ha utsett sig ill ädelmodets förkämpa.
En veritabel Don Quijote, fast kanske inte så förföljd av förlöjligande otur eller för den delen galenskap så som förlagan. Det är bland det första ovanstående citat får mig att tänka på. Och jag kan liksom föregående skribent inte heller se några större problem med att en person utan adlig börd både beter sig som en riddare och skulle kunna bli en riddare eller för den delen lågadel.

Allmänheten lär för övrigt inte rimligtvis hålla koll på vareviga riddare som finns och skulle därför kunna gå att lura. Så länge "riddarens" namn florerar i rykten tack vare verkliga eller falska dåd, torde t.o.m. andra adliga kunna föras bakom ljuset ett tag.

Och sedan tycker jag nog också att ett par ordentliga, och välkända dåd skulle kunna leda till en dubbning, med rätt kontakter.

Cavor

Veteran
Re: Icke adlig som kämpa fram för adel titel

Jo jag vet...
Men ändock inte en riddare. Till viss del beroende på att det idealet hade dött ut innan boken skrevs, men det kan man sopa under mattan.

Det jag tänkte på var snarare formuleringen att rollfiguren kunde hysa riddaridealet och vilja kämpa för det rätta och goda här i världen, riddare eller ej. Don Qijote var också den figur som jag tyckte passa in bäst på denna beskrivning. Därav mitt ordval, men jag ger er rätt i att han var lågadel, om än ur en riktigt låg adelsgrupp.

Tesfforp

Warrior
Re: En bok!

Don Quijote är en bok som skrevs av Miguel de Cervantes.
Huvudpersonen är då Don Quijote som är lite sinnessjuk (tror att väderkvarnar är drakar eller hur de nu var).

Tesfforp, kommer inte ihåg riktigt!