Nekromanti Icke-euklidisk geometri och dålig fengshui

anth

Vetefan
Jag vet att inredningsarkitekter och liknande folk studerar saker som hur man får harmoni i ett rum eller en trädgård.
Men jag är på jakt efter det motsatta.
I ett flertal SF/Fantasy/Wirdness/Horror-böcker finns saker som beskrivs som att blotta åsynen får oss illamående, både fysiskt och psykiskt.
Jag tänker i första hand på Cthulhu Mythos' icke-euklidiska geometri, men liknande effekter finns beskrivna i helt andra böcker. T.ex. Dirdirernas byggnader i Jack Vances Tschai, planet of adventure.

Vad finns det för saker som vi människor faktiskt inte tycker om:
Vad finns det för färg-kombinationer som skär sig?
Vad finns det för rums-former eller husformer som uppfattas som konstiga/obehagliga?
o.s.v.

Mogger

Hipsteranka
Generellt kan man säga att saker som vi upplever som trasiga, obekväma, opraktiska, farliga o.dyl får oss att reagera. Ett enkelt exempel:

Ett glas vatten placerat mitt på ett bord framkallar inga känslor hos oss, men placerar du samma glas så att det delvis hamnar utanför bordsskivan inser vi att det där kan sluta illa och vi kan känna något form av obehag.

Det går däremot inte att säga att det finns vissa färger eller former som ger samma effekt.

Det går ju naturligtvis att anspela på kulturella tabun och liknande, men då hamnar vi snabbt i ett ganska makabert fack som blir ganska uppenbart, och jag tror inte att det var det du syftade på.

Ulfgeir

Swashbuckler
Det gjorde ju något experiment med olika ljussättningar på mat. Viss typer av ljus gjorde ju att maten såg sjuk ut, och följaktligen ville inte folk äta den.