Re: Evigt gnäll.
"Vad är skillnaden?"
Det ena är en uppmaning till få folk att fungera bättre tillsammans, det andra är en massa trams om aritmetiska felaktigheter och masochism.
"Gäller det bara kobolden, eller gäller det prettona också? För att hålla på och hävda att minoriteten ska förändra sig eller dra är precis lika barnsligt. "Å, snyft, koboldbarnrumpan sabbar min rollgestaltning! Ve mig!""
Eller kanske: "å, snyft, prettofjollan sabbar min xp! Ve mig!" För det är väl knappast så att kobolder är en utrotningshotad art som alltid förekommer i förtryckt minoritet, eller? Det gäller hur som helst vem-som-nu-än-råkar-vara-i-minoritet, oavsett om det är kobolden eller prettot. Ärligt talat, om man är fem spelare (t.ex, och det inkluderar spelledaren) och en av dem har tråkigt medan övriga rollgestaltar - tråkigt till den grad att klagomål förekommer - då kan det faktiskt få vara. Att sitta och dela upp tiden blir sällan rättvist, och jag tänker dessutom helt kallt utgå från att den metoden ändå redan beprövats. Förekommer klagomål så har den uppenbarligen misslyckats dessutom.
Och nej, det är inte barnsligt. Det är kanske inte optimalt, men det är tamigfan inte barnsligt. Faktum är att det är så världen i stort fungerar. Vårt statsskick, t.ex, eller är det också barnsligt?* Samma sak gäller mitt eget beslut att lämna min förra spelgrupp, då det inte heller kändes särskilt barnsligt. Jag såg det som att de ville spela på ett helt annat sätt än jag, och då fanns det ingen poäng. Att ha fortsatt försöka spela med dem skulle varit en ungefär lika bra idé som om jag skulle bege mig till närmsta tennisbana med ett svärd och försöka få spelarna där att fäktas med mig; det är en dum djefla idé, och det finns bättre sätt att ha kul på.
"Den enklaste lösningen för min del är att båda får som de vill."
Samma här. Därför söker sig båda parter till spelgrupper där deras spelstilar uppskattas och utövas. Bing. Klart. Eller så kan man ju prova modellen du föreslog förut. Jag tyckte - och tycker - som sagt att det lät som en bra idé.
"Prova till exempel en scen med vanligt hederligt röj och en annan scen med lite rollgestaltande."
Vilket inte fungerar ifall det skall förekomma högljudda klagomål såfort det är dags för rollgestaltande. Feh.
<font size="1">* Ifall det rådde några som helst tvivel så skall det där alltså inte ses som en uppmaning till en politiskt inriktad diskussion, men jag misstänker att risken för uppkomsten av en sådan är tämligen minimal i nuläget. Och ja, det var det här som var min Edit också. Nu vet ni det.</font size>