Re: Var snäll att definiera!
Just nu är vi på väldigt teknisk nivå (ungefär "skulle celler överleva utan mitokondrier?").
Jajamensan.
Härifrån:
"Eukaryotic cells have membrane bound organelles called mitochondria that take care of respiration for the cell. These are endosymbionts like chloroplasts. Mitochondria formed this symbiotic relationship very early in eukaryotic history, all but a few groups of eukaryotic cells have mitochondria. "
Det finns alltså eukaryotiska celler som inte har mitochondrier. Prokaryotiska celler har inte mitochondrier ö.h.t, detta är en "feature" för aukaryotiska celler enbart, och det är inte alltid dessa har denna feature heller...
Fast förstås, risken är ju stor att jag svarar på retoriska frågor, och vad dum jag kommer känna mig då...
[cite]Vi har inte ens närmat oss den grundläggande frågan: vad är liv?[/cite]
En svårbesavarad fråga. FInns igen enke, entydig vetenskaplig definition iaf. Virus är ju ett bra exempel på ngt som verkar ligga i gränslandet liv/icke-liv
[cite] Vad är evolution?[/cite]
Oh, denna är enkel. Förändringar i allele-frekvenser i en population. Man kan adder att denna frekvens-förändring är "over time" och som respons till miljö.
Men detär allt evolution är. Förändring i allele-frekvenser i en population. Mer
Talk Origins
Så vad krävs för att en mekanisk evolution ska uppträda?
En första (imperfekt) självreproducerande "mekanisk" molekyl, begränsat med resurser, men tillgång till energi (termodynaiskt öppet system) och dyl. evolution bör uppstå. Hur bra en sådan fungerar, och hur digital-dna skall byggas upp är ju förstås en annan fråga.
Kommer maskinerna att itveckla sexuell reproduktion, eller kommer asexuell reproduktion fast med endosymbiosis och liknande vara normen? Kommer den sexuella reproduktionen bestå av, mer eller mindre, en bunte maskiner som samlas och utbyter ritningar på smarta lösningar (här är min ögon-lösning, högupplösning, brett spectra, zoom och förstoring, etc, etc..) och "bygga" sina avkommor (fortfarande med kopieringsfel)?
Som sagt, vill man kan man ju bara blåljuga, eller dränka med teknobabbel, behöver ju nödvändiogtvis inte spegla särskilt noga vad VI vet om VÅR evolution...
Tja, en biologisk evolution som leder till en extelligens som kan bygga upp en infrastruktur och en informationsevolution som kan ta över kontrollen infrastrukturen. När informationsevolutionen blir självständig och helt tar över infrastrukturen, då tror jag att vi kan få en mekanisk evolution. Men inte förr.
Näe, det är klart. Ett "från scratch evolverad" "maskin-liv" har ju en hel del att konkurera med från biologiska varelser... (oss t.ex).
Men i vilket fall... för dom som är intresserade av att lära sig lite mer om evoluton sä är
Talk Origins en höjdar-resurs...