Nekromanti Idé: Comtesses 1350 - Prinsess-spel! ;)

Max Raven

T12-kultist
Inspirerat av den här tråden och w176s inlägg i en annan genustråd om medeltidens kvinnor (med Terry Gilliam tror jag?) så fick jag en tanke på ett rollspel: Comtesses 1350 och grundidén är att man spelar grevinnor (egentligen adelsfolk) i post-svarta dödens Frankrike. 1350 är godtyckligt - egentligen ska det vara andra halvan av 1300-talet.

Jag är osäker på hur seriös den här idén är just nu. Känns som att historie-delarna är lite mycket bök för mig att hinna sätta mig in i ordentligt.

System med fokus på hovintriger, kanske storskalig strid också.

Kanske en sån där grej som skulle fungera om vi fixade ihop lite folk och skrev? Vem som helst kan skriva i dokumentet om man vill bidra där. Se det som en idépöl. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Bygga upp sina områden. Säkra sin makt. Erhålla mer makt. Se till att deras områden klarar sig mitt under brinnande 100-åriga kriget.

Nåt sånt. :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Det var ju jag som länkade till det, jag är inte W176! Och ja, Terry Gilliam var det :gremsmile:

Kul idé förresten. Skall se om jag har något vettigt att skriva :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Cool idé, me likes.

P.S.: Jag kan, för övrigt, hundra procentigt intyga att Radioaktiv inte är w176.

Max Raven

T12-kultist
Radioaktiv said:
Det var ju jag som länkade till det, jag är inte W176! Och ja, Terry Gilliam var det :gremsmile:
Förlåt. Min ursäkt är att jag är jättedålig med namn - skulle kollat upp det. :gremblush:

Radioaktiv said:
Kul idé förresten. Skall se om jag har något vettigt att skriva :gremsmile:
Tack! :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Det här spelet behöver giftregler :gremlaugh: Man måste ju kunna mörda sin make för att som änka kunna styra sina områden själv. Samma gäller med att förgifta sina söner in i en koma så att man kan styra i deras namn.

Ska det vara magi med? För då vill jag kunna göra en bathory och bada i oskulders blod för att hålla mig evigt ung och vacker. Eller kanske till och med gå full on onda styvmodern från snövit :gremlaugh:

Storuggla

Champion
"Ska det vara magi med? För då vill jag kunna göra en bathory och bada i oskulders blod för att hålla mig evigt ung och vacker."

Jag skulle föredra om sessorna inte hade tillgång till magi. Om de finns ska det vara så att man måste leta upp en äckelhäxa i något träsk men det ska inte stå på ens formulär. Det förtar... magin i det hela.

Storuggla, eller så tror man bara

God45

#PrayersForBahakan
Ska man slåss man själv eller använder man riddare som pokemons som slåss åt en? För att ha champions man anfaller varandra med låter rätt lockande :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag vill slå ett slag för krigargrevinnor, som "Joanna of Flanders", medeltidens hårdaste amazon (eat your heart out, Joan d'Arc):

In the siege of Hennebont by Charles of Blois in 1342, she took up arms and, dressed in armour, conducted the defence of the town, encouraging the people to fight, and urging the women to "cut their skirts and take their safety in their own hands". When she took a look from a tower and saw that the enemy camp was almost unguarded, she led three hundred men on a charge, burned down his supplies and destroyed his tents. After this she became known as "Jeanne la Flamme
(http://en.wikipedia.org/wiki/Joanna_of_Flanders)

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Ska man slåss man själv eller använder man riddare som pokemons som slåss åt en? För att ha champions man anfaller varandra med låter rätt lockande :gremsmile:
Med Skarpskyttens uttalande i åtanke tycker jag att båda borde gå att köra, även om jag är lite i tankarna "en officer är en officer och riddare är kassa". :gremwink:

Slänger ut lite idéer, så ta inte för allvarligt på dem:
En variant vore några olika faktorer som används direkt kanske, typ underhuggare, moral..? Eller någon generisk krigsvana som kan definieras lite fritt?

Kanske en hybrid, så man har typ Krigsvana för sin RP (p g a man är god/älskad/fruktad ledare, amazon, etc), och sen har man Resurser (på kort?) som man använder för att vända strider till sin fördel, typ "Riddare av den Röda Rosen"(+3), "Sista måltid"(+4), "Desperat kamp"(+3) etc, kanske med diverse motkrav på när de kan användas? Och så kan man införskaffa de här resurserna i det ekonomiska/maktspelet... Det lät lite brädspeligt. <.<;;

God45

#PrayersForBahakan
Slänger ut lite idéer, så ta inte för allvarligt på dem:
En variant vore några olika faktorer som används direkt kanske, typ underhuggare, moral..? Eller någon generisk krigsvana som kan definieras lite fritt?

Kanske en hybrid, så man har typ Krigsvana för sin RP (p g a man är god/älskad/fruktad ledare, amazon, etc), och sen har man Resurser (på kort?) som man använder för att vända strider till sin fördel, typ "Riddare av den Röda Rosen"(+3), "Sista måltid"(+4), "Desperat kamp"(+3) etc, kanske med diverse motkrav på när de kan användas? Och så kan man införskaffa de här resurserna i det ekonomiska/maktspelet... Det lät lite brädspeligt. <.<;;
Jag tänkte mer att de där sakern är ganska oviktiga. Man är en politiker så det ända viktiga är resurserna man har förfogande över. Det spelar egentligen ingen roll om du själv är en bra general eller om en av dina söner/friare/underhuggare är en bra general. Ditt stridsvärde är ändå 5.

Så man bör ha max 6 stats eller så och de bör täcka ganska breda saker. Tex:

Strid. (täcker allt från fält slag till knivhugande)

Religion. (Hur mycket gillar prästern dig och hur mycket inflytande har du över kyrkan)

Pengar. (Pengar, handels hus, tjuv gillen...)

Diplomati. (Förhandlare, döttrar att gifta bort, lönmördare, fresterskor etc)

Sedan kanske ett par till om jag missat något viktigt. Är man kunglighet så smutsar man liksom inte ner sina egna händer.

Storuggla

Champion
"Jag tänkte mer att de där sakern är ganska oviktiga. Man är en politiker så det ända viktiga är resurserna man har förfogande över. Det spelar egentligen ingen roll om du själv är en bra general eller om en av dina söner/friare/underhuggare är en bra general. Ditt stridsvärde är ändå 5."

I mina ögon är det ett väldigt optimistiskt sätt att se på lojalitet :gremwink:

Storuggla, gödselstack i ögat

God45

#PrayersForBahakan
Storuggla said:
"Jag tänkte mer att de där sakern är ganska oviktiga. Man är en politiker så det ända viktiga är resurserna man har förfogande över. Det spelar egentligen ingen roll om du själv är en bra general eller om en av dina söner/friare/underhuggare är en bra general. Ditt stridsvärde är ändå 5."

I mina ögon är det ett väldigt optimistiskt sätt att se på lojalitet :gremwink:

Storuggla, gödselstack i ögat
Lojaliteten är ju vad spelet handlar om :gremlaugh: Vem måste man förgifta? Vem måste man gifta sig med? Vem måste man förföra och sedan ha ihjäl? Allt det där är ju det roliga med att spela adelskvinnor :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Vet inte ifall Diplomati borde vara en stat. Mer någon form av Status eller liknande kanske (ungefär samma område iofs)... Som krank säger (parafraserat): Man behöver inte ha regler för de roliga bitarna. :gremwink:

Vidarespåning på (kort)resurser via diplomati/krig/intrigseger. Sneglar f ö lite på GxB med sitt datingsystem (om man ska dra kort då) - kanske någon form av resurshög där man inte vet vad man vinner, men man vinner nånting? Flest prylar vid sin död vinner! :gremwink:

(Skulle f ö gärna ha en kampanjstruktur på det här, men jag personligen har lite oneshot-vibbar... <.<)

Man skulle också kunna gå Rogue Trader-rutten - att man är ett stadsråd, med någon adel i spetsen då.

Max Raven

T12-kultist
Självklart kan man ha att de tror på trolldom, men häxeri som sådant finns ju inte, utan det här är vanlig "klok gumma" och andra små ritualer som är till för att skydda och göra livet lättare.

För att göra saken intressantare kan man förstås ha en möjlighet att sånt kan dyka upp. Osäker på vad som är bäst där dock.

(Och i slutändan så kastar vi alla mekanikidéer och slår vars en t20a när vi undrar vem som ska bestämma vad som händer va? :gremwink: )

God45

#PrayersForBahakan
(Och i slutändan så kastar vi alla mekanikidéer och slår vars en t20a när vi undrar vem som ska bestämma vad som händer va? :gremwink: )

Hur man egentligen spelleder alla spel: Rulla en D20. Högt är bra. Hur högt? Ehhh.... 15?

:gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist
En grej jag tänkt på nu är att det kan bli lite svårt att få in tre grevinnor i ett rum, s a s.

Möjliga lösningar jag tänkt på:

Man har bara en grevinna, resten av RP under henne/entourage (handmaidens, tjänare, borgmästare, etc). Nämnd tidigare.

Roterande fokus a la Panty Explosion (eller Wraith). Ungefär så här - oftast bara en grevinna i fokus, resten sköter RP i hennes entourage/fiender/etc. Samberättarspel så funkar det här förstås bra med - man skulle t ex kunna dela upp mellan Grevinna/Entourage och Övriga/Fiender(faror), med det sista en mix av världen och mänskliga fiender. Icke-samberättar så kan man t ex köra med Grevinna och entourage, och alla har en sekundär-RP (eller fler).

Om man ska trycka ihop adelsfolk så funkar förstås det kanske bättre med hovliv, men fokus blir lite annorlunda. Och jag börjar tänka på det där japanska systemet där man höll släktingar till mäktiga familjer som "gäster". Kul det med, inte så mycket byggande kanske dock.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänkte att man kanske skulle kunna spela systrar? Visst någon är kronprinsessan men resten är fortfarande prinsessor. Plus, man kan alltid pvpa sig till en bättre position i syskonskaran :gremwink: