Nekromanti Idé om alternativa världar.

Jacon South

Veteran
Joined
20 Jun 2006
Messages
31
Location
Karlskrona
Jag fick en liten idé nu, av okänt ursprung... Det finns ju ganska många alternativa historie-rollspel, eh? Så varför inte konstruera ett set med regler om hur man fixar alternativa världar, t.e.x med tärningsslag om romarna eller kartagerna vann, eller hur världen ser ut rent geografiskt sett, om den har magi/psionik eller ej(Enligt mig existerar magi i verkligheten, men de flesta här tror väl inte på sånt) o.s.v? vad sägs om den idén? Om den är bra, vilket sorts system skulle jag kunna använda, och hur? Kom gärna med förslag!
Mvh Jakob.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Fate

Eftersom jag just nu är inne i Fate-tänkande så föreslår jag Fate. Med den regelmotorn är det bara att göra länder, religioner, fraktioner, folkrörelser eller vad som helst precis som rollpersoner, med resurser som färdigheter, särdrag som aspekter och så vidare. Sen är det bara att spela ut någon avgörande epok med konflikter och allt och förändra spelvärdena efterhand som läget ändras.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
(Enligt mig existerar magi i verkligheten, men de flesta här tror väl inte på sånt)

Vi har iaf tämjt 2/4 naturkrafter att göra nytta :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Fate

Den version av Fate som jag utgår från är den som finns i rollspelet Spirit of the Century. Själva Fates huvudsida finns på faterpg.com. Där hittar du också en wiki med en massa resurser och konverteringar och sånt. På Rpgnet.com diskuteras konverteringar och sånt ibland, bland annat här där det bland annat pratas om både rymdskepp och rymdimperier som rollpersoner.

Oh, jag var på väg att glömma, här finns hela regeltexten från SotC tillgänglig under OGL.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
(Enligt mig existerar magi i verkligheten, men de flesta här tror väl inte på sånt)
Nix, vi är i minoritet =)

Men allvarligt, jag gillar idén. Fast - jag funderar på om det inte vore roligare att göra det hela till en samberättargrej istället. När man skapar världen, så går man efter ett antal nyckelpunkter i ett nät av något slag. Nyckelpunkter kan vara "medeltid övergår i Upplysningstid" exempelvis, där nya idéer föds. Spelarna har då något slags marker eller poäng och bjuder om hur händelsen blev i den alternativa - typ, spelare 1 vill att Upplysningstiden ska vara en idealiserad version av vår historia (dvs, den moderna demokratins födelse och vetenskapernas grund, fast utan upplysta despoter och elitism), spelare 2 vill att Upplysningstiden inte alls ska ha hänt utan istället givit väg för en helt annan historisk utveckling, och spelare 3 vill att det ska vara som det är. man bjuder, och den som bjuder högst vinner.

Eller något sådant. Skulle kunna bli ett kul metaspel och ger spelarna direkt kontroll och viss emotionell involvering i världen.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,724
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Att göra spekulativ historia och världsbyggande till ett samberättarspel låter mycket roligt!

Ett spel som förmodligen skulle kunna hantera det väldigt väl är Universalis (jag har läst det, men ännu inte prövat att spela).
 
Top