Nekromanti Idé: Samlad "senaste"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kom under julen på en idé angående våra ruskigt plottriga kolumner till vänster och höger (seriöst, det ser ut som en sida från 1998 eller nåt).

Högerkolumnen har jag svårt att säga något om; jag skulle gärna ta bort eller gömma precis allting där som inte är småpraten och låta det finnas på egna sidor istället.

Men vänsterkolumnen; med "senaste". Borde det inte gå att göra en kombinerad ruta? Alltså; senaste artiklar, inlägg och diskussioner i ett. Och så kanske små filterknappar, så man kan filtrera själv om man bara är intresserad av en av dem.

Skulle inte det bli mycket snyggare?

Max Raven

T12-kultist
Kanske skulle fungera. För min egen del så är det i princip bara Senaste inlägg jag tittar på, med sällsynta undantag.

När du nämnde det här i småpratet trodde jag du menade någon slags "senaste"-tråd där nya inlägg/bilder/artiklar/diskussioner visades. Sorterade efter tid, då. :gremsmile:

Edit: Jag läser inte inläggen i Senaste artiklar, Senaste diskussioner är för "långt ner". Senaste bild fungerar ibland eftersom det är en bild och man kan scrolla förbi den och uppmärksamma den av och till.

Gardener

Champion
Jag brukar föredra en kombinerad vy också. Går enkelt att lösa med lite ajaxande för att göra en accordion-view där man kan välja mellan vilken typ som ska visas. Alternativt visa allting och använda filterknappar då, men det kan imho bli lite plottrigt och det bör visas vad som är vad. Har man en accordion kan man göra tjusiga slideningar för dom som vill ha det också. <div>
</div> <div>Om nån känner sig manad så kan jag fixa länkar till innehållet i rutorna, så behöver man i princip bara kunna lite html och css och kanske lite javascript. </div> <div>
</div> <div>Vad gäller högerspalten så gillar jag att ha småpraten synlig för alla, det gör att fler deltar i den. Inloggade skulle man dock kunna visa vid hovring (och då med ajax-uppdatering så man får senaste informationen). Kalendern är onödig, finns stor kalender i huvudmenyn för dom som vill ha. Statistiken behöver inte visas på alla sidor, kan läggas på nån undersida. </div>

krank

Gardener said:
Jag brukar föredra en kombinerad vy också. Går enkelt att lösa med lite ajaxande för att göra en accordion-view där man kan välja mellan vilken typ som ska visas. Alternativt visa allting och använda filterknappar då, men det kan imho bli lite plottrigt och det bör visas vad som är vad. Har man en accordion kan man göra tjusiga slideningar för dom som vill ha det också. <div>
</div> <div>Om nån känner sig manad så kan jag fixa länkar till innehållet i rutorna, så behöver man i princip bara kunna lite html och css och kanske lite javascript.
</div> <div>
Har vi en attgöralista nånstans? Vi borde ha det. Jag har nämligen fett med inte alls tid nu typ närmaste månaden, men med lite tur så vänder det senare.
</div> <div>
Gardener said:
Vad gäller högerspalten så gillar jag att ha småpraten synlig för alla, det gör att fler deltar i den. Inloggade skulle man dock kunna visa vid hovring (och då med ajax-uppdatering så man får senaste informationen). Kalendern är onödig, finns stor kalender i huvudmenyn för dom som vill ha. Statistiken behöver inte visas på alla sidor, kan läggas på nån undersida. </div>
Typ så tänker jag också.

//Krank, som dessutom kör storpraten i en egen kolumn i webläsaren via SplitBrowser, för att kunna se mer av chatthistoriken samtidigt

EDIT: Men wtf, varför funkar inte min avslutande [/quote]? Jag svär, den står där och hånflinar efter "javascript."

Gardener

Champion
krank said:
Gardener said:
</div> <div>Om nån känner sig manad så kan jag fixa länkar till innehållet i rutorna, så behöver man i princip bara kunna lite html och css och kanske lite javascript.
</div> <div>
Har vi en attgöralista nånstans? Vi borde ha det. Jag har nämligen fett med inte alls tid nu typ närmaste månaden, men med lite tur så vänder det senare.
</div> <div>
</div> <div>Jao, vi har en på trac.rollspel.nu, men jag tror jag måste uppgradera databasen efter uppgraderingen av trac och python, men patharna pekar lite fel och annat jävelskap så det var bökigt. </div> <div>
krank said:
Gardener said:
Vad gäller högerspalten så gillar jag att ha småpraten synlig för alla, det gör att fler deltar i den. Inloggade skulle man dock kunna visa vid hovring (och då med ajax-uppdatering så man får senaste informationen). Kalendern är onödig, finns stor kalender i huvudmenyn för dom som vill ha. Statistiken behöver inte visas på alla sidor, kan läggas på nån undersida. </div>
Typ så tänker jag också.

//Krank, som dessutom kör storpraten i en egen kolumn i webläsaren via SplitBrowser, för att kunna se mer av chatthistoriken samtidigt
<div>
</div> <div>Och möjlighet att slå på/av boxar vore kul. Fast vi bör nog inte göra alltför mkt moddning innan V8 av forumsystemet kommer ut.

krank said:
EDIT: Men wtf, varför funkar inte min avslutande [ /quote ]? Jag svär, den står där och hånflinar efter "javascript."
<div>
</div> <div>I fix. Vet inte vad det var, men jag skrev om den och nu funkar det. </div> </div>

solvebring

Superhero
Forumet behöver helt klart shapas upp lite tycker jag. Att se till trycka ihop och fila till kolumninformationen, samt gärna att man kan stänga av hela kolumner utan att hela sidan vänstercenteras - tycker det bör vara ett val det med - vore inga fel.

Ta inte bort allt det där helt bara. Man skulle ju som du säger kunna lägga en del på egna sidor om inte annat, uppe i menyn jämte Användarlistan och det. Man kanske kunde göra en som heter "Kalender" eller något så man har kalendern, födelsedagarna och allt det där.

Hur som helst, bra förslag, krank.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Forumet behöver helt klart shapas upp lite tycker jag. Att se till trycka ihop och fila till kolumninformationen, samt gärna att man kan stänga av hela kolumner utan att hela sidan vänstercenteras - tycker det bör vara ett val det med - vore inga fel.

Ta inte bort allt det där helt bara. Man skulle ju som du säger kunna lägga en del på egna sidor om inte annat, uppe i menyn jämte Användarlistan och det. Man kanske kunde göra en som heter "Kalender" eller något så man har kalendern, födelsedagarna och allt det där.

Hur som helst, bra förslag, krank.
Lol! Det finns ju redan en kalender i menyn, som ni nämner i tråden till och med. My bad! Nåväl, min poäng framgick i alla fall hoppas jag.

krank

Gardener said:
<div>Jao, vi har en på trac.rollspel.nu, men jag tror jag måste uppgradera databasen efter uppgraderingen av trac och python, men patharna pekar lite fel och annat jävelskap så det var bökigt.
</div>

Jag har testat Wedoist, kusin till min favvo-attgöralista todoist, och gillar den lösningen skarpt.

Eller kanske något integrerat i Joomla?

Det ideala vore ju nåt där det dels är enkelt för oss att dela upp saker i subtasks och assigna till varandra, uppdatera status för etc, och dels var enkelt för användare att lägga förslag i - gärna utan att skaffa en extra login.