Jag tror inte jag är ensam om att se ett problem med att lyckas bra med att kommunicera scenarion i skräckrollspel som kanaliserar obehaget från rollperson till spelare. Ämnet är säkert inte nytt, men vilka tekniker har ni god erfarenhet av att tillämpa? Själv tror jag att jag haft störst framgång med att själv tänka på något jag tycker är obehagligt (t.ex. stora spindlar) och försöker leta fram obehaget jag känner inför detta i verkligheten och projicera det på situationen i spelet och vad rollpersonerna känner.
En idée som funderar över när det gäller just att projicera obehaget är att låta RP jaga en seriemördare, där RP har en mental länk till mördaren och drömmer mardrömmar om morden samtidigt som de utförs och där spelarna får ta en aktiv roll i att tillsammans beskriva mördarens tillvägagångssätt. För att öka på kopplingen funderar jag på att skruva upp situationen med att RP efter ett antal mord vaknar med blod på sig (från början kanske eget näsblod eller liknande) men senare med offrets blod eller annat kopplat till dådet (ev. för att ifrågasätta om det är RP egentligen är mördaren). När mördaren slutligen grips så är detta en helt alldaglig person utan någon kriminell bakgrund eller psykologiska slutsatser till dåden. När RP (som förmodligen behöver vara kopplade till fallet på något sätt) konfronterar mördaren så ser han skräckslagen på dem och i dialogen förstår man att han blivit tvingad av RP via deras koppling i drömmen (och i förlängningen spelarna som styrt berättelsen under morden) att utföra dåden. Kanske kan funka i en CoC eller KULT setting?
Tankar kring tips på tekniker alt. input på scenarioidéen?
En idée som funderar över när det gäller just att projicera obehaget är att låta RP jaga en seriemördare, där RP har en mental länk till mördaren och drömmer mardrömmar om morden samtidigt som de utförs och där spelarna får ta en aktiv roll i att tillsammans beskriva mördarens tillvägagångssätt. För att öka på kopplingen funderar jag på att skruva upp situationen med att RP efter ett antal mord vaknar med blod på sig (från början kanske eget näsblod eller liknande) men senare med offrets blod eller annat kopplat till dådet (ev. för att ifrågasätta om det är RP egentligen är mördaren). När mördaren slutligen grips så är detta en helt alldaglig person utan någon kriminell bakgrund eller psykologiska slutsatser till dåden. När RP (som förmodligen behöver vara kopplade till fallet på något sätt) konfronterar mördaren så ser han skräckslagen på dem och i dialogen förstår man att han blivit tvingad av RP via deras koppling i drömmen (och i förlängningen spelarna som styrt berättelsen under morden) att utföra dåden. Kanske kan funka i en CoC eller KULT setting?
Tankar kring tips på tekniker alt. input på scenarioidéen?