Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Min erfarenhet är att för att ett spel ska funka så behöver det vara en kombination av flera koncept som funkar tillsammans. Tex är Vampire egentligen bara Gudfadern med huggtänder, Cthulhu är vansinnesskräckdeckare, Mutant är postpokalypsfabeldjur osv.
Man får en massa coola koncept i huvudet, men får inte riktigt ihop dem till något som håller som helhet. Jag misstänker att andra har liknande tankar som skramlar runt i huvudet.
Så, en tråd för att lägga ut såna lösa koncept för adoption och korspollinering. Beskriv dem, blanda, mixa, fixa!
Ett av mina exempel:
För några dagar sedan så tittade jag ut genom köksfönstret och såg en björn på åkern utanför. Sedan rörde den på sig och blev två rådjur som stod bredvid varandra (jag misstänker att egentligen så var den två rådjur från början...). Den tanke som då slog mig var "Tänk om allt sånt där underligt man ser/hör/uppfattar i första intryck eller i ögonvrån är verkligt, och att vår hjärna av någon anledning censurerar eller döljer det?". Det skulle vara en väldigt cool grej i ett spel, men det uppstår en massa frågor som måste besvaras för att bli ett spel. Varför är det så? Kan en del stänga av "filtret"? Vad händer då? Vad försöker hjärnan dölja? Hur ser de som lyckats stänga av "filtret" på att andra gör det? Hur hänger allt det här ihop i något slags världsbild?
Som sagt, den har en bra potential, men den behöver ett ben till att stå på. Varsågod att använda den.
Var är era lösa koncept som inte riktigt räcker ända fram?
Man får en massa coola koncept i huvudet, men får inte riktigt ihop dem till något som håller som helhet. Jag misstänker att andra har liknande tankar som skramlar runt i huvudet.
Så, en tråd för att lägga ut såna lösa koncept för adoption och korspollinering. Beskriv dem, blanda, mixa, fixa!
Ett av mina exempel:
För några dagar sedan så tittade jag ut genom köksfönstret och såg en björn på åkern utanför. Sedan rörde den på sig och blev två rådjur som stod bredvid varandra (jag misstänker att egentligen så var den två rådjur från början...). Den tanke som då slog mig var "Tänk om allt sånt där underligt man ser/hör/uppfattar i första intryck eller i ögonvrån är verkligt, och att vår hjärna av någon anledning censurerar eller döljer det?". Det skulle vara en väldigt cool grej i ett spel, men det uppstår en massa frågor som måste besvaras för att bli ett spel. Varför är det så? Kan en del stänga av "filtret"? Vad händer då? Vad försöker hjärnan dölja? Hur ser de som lyckats stänga av "filtret" på att andra gör det? Hur hänger allt det här ihop i något slags världsbild?
Som sagt, den har en bra potential, men den behöver ett ben till att stå på. Varsågod att använda den.
Var är era lösa koncept som inte riktigt räcker ända fram?