Nekromanti Idéer till 3d-projekt...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och ska ta mig för slutuppgiften i den 3ds maxkurs jag läst under hösten. jag ligger efter, och skulle bara helt enkelt behöva bli klar nån gång nu. Jag orkade inte hålla den takt jag borde under hösten, och jag har tagit beslutet att inte satsa på mer än ett G. Det betyder att substandard work känns helt OK, även om det bär emot min perfektionistiska ådra.

Nå; slutuppgift. Jag har få idéer. Eller ja, jag skulle vilja ha fler. Jag behöver något jag kan göra relativt snabbt och enkelt, och som följer denna beskrivning:

Skapa en egen bild eller animation från en problematisering av ett område som ni själva väljer. Tanken är att ni ska undersöka och ta fram en bild som ligger er själva nära. Det kan vara en byggnad som är av historiskt intresse eller ett konstnärligt projekt ni vill göra. tex. ”översätta en målning till 3d eller bygga en teaterscen mm.

Övningen genomförs med full och avancerad modellering, texturera och ljussättning.
Jag är rätt hyfsad på att modellera, dock mest ickeorganiska saker som rymdskepp, robotar, vapen, mekaniska saker och så vidare. I'm not looking for a challenge. Texturera kan jag göra skapligt, men även här undviker jag gärna alltför jobbiga saker. Jag är perfektionist, och ger jag mig på nåt utmanande kommer jag inte att kunna sluta. Ljussätta är inte så supersvårt; eller ja, för ett G ska jag väl kunna fixa't.

Jag vet inte riktigt om jag greppar vad läraren vill ha av projektet, än mindre hur jag ska kunna översätta mina intressen (rollspel, skräck, scifi, datorer etc) till en konkret, påtaglig och inte alltför ambitiös 3d-grej.

Spridda funderingar: Rymdskepp. Mecha. Uppslagen rollspelsbok med steampunk-spindelben. En dator med en utfälld klubba (ni vet, en sån där man önskar man hade för att slå folk i huvudet över internet).

Idéer?

solvebring

Superhero
Jag tänker lite som Marukusu, och du själv. Du är inne på dina intressen för sci-fi och mecha. Det tycker jag nog också att du ska köra på. Att bygga saker - eller att överlag syssla med saker som inte intresserar en - brukar innebära sämre resultat. Det finns inget pepp i det helt enkelt. Så, hade jag varit du hade jag nog valt ut någon robot, rymdskepp, rymdbas eller dylika du är extra kär i, och försökt med det. Annars kunde kanske en T20 på stora insektsben a la mecha vara en cool sak som sammanfattar dina hobbys. =)

Vad din lärare menar med problematisering vetefan - jag greppar i alla fall inte den biten. För resten av resonemanget handlar om att ta något man gillar - alltifrån prylar och byggnader till ren konst - och översätta det i 3D.

krank

solvebring said:
Annars kunde kanske en T20 på stora insektsben a la mecha vara en cool sak som sammanfattar dina hobbys. =)
Inte alls en tokig idé... Inte tokig alls. Fast jag funderar nog isf mer åt hållet att bygga nånting ganska litet... En liten ångpunkskål med åtta Wild Wild Westben som har en tärning i sig. En ångpunkstärningsrullare =)

//Krank, ska börja skissa på spindelben

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Annars kunde kanske en T20 på stora insektsben a la mecha vara en cool sak som sammanfattar dina hobbys. =)
Inte alls en tokig idé... Inte tokig alls. Fast jag funderar nog isf mer åt hållet att bygga nånting ganska litet... En liten ångpunkskål med åtta Wild Wild Westben som har en tärning i sig. En ångpunkstärningsrullare =)

//Krank, ska börja skissa på spindelben
:gremgrin: Awesome!

krank

Det blev en ångpunkstärningsrullarspindel.

Steg 1 är att få till proportioner och mått och sådant.

Här är mitt experiment nu för ikväll, som jag blev väldans nöjd med. Benen kommer att bli smalare, så de får mer rörlighet, och den där prylen som håller kvar tärningen på framsidan ska kunan vikas ner för att "rulla" tärningen. Om jag hade orkat animera den så hade jag nog gjort en liten film där den dessutom använder spindelbenen för att "luta" sig när det ska rullas.

Nå; nästa steg blir att modellera de respektiva delarna ordentligt, med detaljer som gångjärn och sådant. Jag har fyllt ett par anteckningssidor med konstiga skisser =)

Möller

Hubert Hortlax
Ta det lugnt, du vill bara klara kursen, inte excellera.

Alltså, det ser bra ut =)

krank

Möller said:
Ta det lugnt, du vill bara klara kursen, inte excellera.
Jag vet. Därav "om" =)

Mer allvarligt: Min styrka som 3d-grafiker ligger i modelleringen. Animering, framför allt om det ska se naturligt ut, är verkligen bortom min förmåga. Jag hade ju velat ha känslan av att spindeln var ganska "djurlik", som en tam liten spindel man hade. Och... Ja, som sagt. Bortom min förmåga.

Så; jag tänker fokusera på det jag gör bäst: modellering. Jag vet precis hur delarna ska se ut, det enda som egentligen återstår är att genomföra allsammans. Sedan slänga på nån schysst metalltextur, köra standardljussättning och sen rendera och lämna in.

Just nu känner jag nog faktiskt att tärningen kommer att bli ett av mina större bekymmer; med texturering, siffror etc. Framför allt om den ska se naturlig ut, dvs inte så skarpa hörn...

Möller said:
Alltså, det ser bra ut =)
Tack =)