Har en vison till en sorts magi som jag skulle vilja ha i ett rollspel. Jag har inga regler eller mekanik ännu.
Jag vill ha ett system där magin är förhållandevis kraftfull men ganska svårkontrollerad. En trollkarl skulle först få samla ihop kraft som han sedan får forma efterhand.
Ett exempel:
En trollkarl vill ta sig förbi en hinder (tex en mur) Han väljer att använda magi. Han vet att de magiska krafterna kan hjälpa honom men han kan inte förutsäga i förväg hur.
Han börjar med att samla och kalla på krafterna, han försöker sedan försöka kontrollera och analysera vad krafterna vill. Först i detta läge kan trollkarlen börja se vad som kanske kan hända. Han måste här välja vilken lösning som kan vara lämplig samtidigt som han måste hindra magin att göra något farligt. Kanske delar av magin vill förvandla trollkarlen till en ko, andra delar vill göra honom till en fågel, vidare någon som vill implodera honom. Kanske några delar av krafterna vill förvandla muren till sand medan andra vill förvandla murbruket till sirap. Alla de olika alternativen har olika styrka och trollkarlen måste välja vilken effekt som kan tänkas vara mest lämplig. Kanske kan han rangordna effekterna som så att han försöker få muren att bli till sand men lyckas bara halvbra och blir istället förvandlad till fågel och kan flyga över.
Jag vill alltså att trollkarlen (och även spelaren) skall få klura och sattsa en del samtidigt som utgången inte skall kännas helt säker.
Den stora frågan är om kan bygga ett regler som stöder denna form av magi. Kanske finns det redan?
Lite lösa idéer om regler.
Jag tänker mig själva tärningsslagen (eller liknande) i några olika steg. Kanske samla kraft, analys, tämja kraft, släppa lös kraft.
Har funderat på att använda en tärningspöl där olika resultatet betyder olika effekter. Kanske olika resultat (ettor, femmor osv) betyder olika effekter som när de blandas ger olika resultat. Man kanske kan koppla olika element till olika siffror.
Istället för tärningar kanske man kan använda kort. (kanske med olika färger). (jag menar inte Magic-kort)
Jag tänker mig att trollkarlen blandar och styr magin ungefär som om han skulle blanda olika färger.
Självklart skulle olika trollkarlar ha olika egenskaper som påverkar resultatet men detta är nog förhållandevis enkelt att lösa om man väl löst det andra.
Hade varit roligt med möjligheter att utkämpa magiska dueller.
Väldigt luddigt och flummigt men vad säger Ni. Någon som har kluriga idéer eller som sett något liknande.
/Henrik
Jag vill ha ett system där magin är förhållandevis kraftfull men ganska svårkontrollerad. En trollkarl skulle först få samla ihop kraft som han sedan får forma efterhand.
Ett exempel:
En trollkarl vill ta sig förbi en hinder (tex en mur) Han väljer att använda magi. Han vet att de magiska krafterna kan hjälpa honom men han kan inte förutsäga i förväg hur.
Han börjar med att samla och kalla på krafterna, han försöker sedan försöka kontrollera och analysera vad krafterna vill. Först i detta läge kan trollkarlen börja se vad som kanske kan hända. Han måste här välja vilken lösning som kan vara lämplig samtidigt som han måste hindra magin att göra något farligt. Kanske delar av magin vill förvandla trollkarlen till en ko, andra delar vill göra honom till en fågel, vidare någon som vill implodera honom. Kanske några delar av krafterna vill förvandla muren till sand medan andra vill förvandla murbruket till sirap. Alla de olika alternativen har olika styrka och trollkarlen måste välja vilken effekt som kan tänkas vara mest lämplig. Kanske kan han rangordna effekterna som så att han försöker få muren att bli till sand men lyckas bara halvbra och blir istället förvandlad till fågel och kan flyga över.
Jag vill alltså att trollkarlen (och även spelaren) skall få klura och sattsa en del samtidigt som utgången inte skall kännas helt säker.
Den stora frågan är om kan bygga ett regler som stöder denna form av magi. Kanske finns det redan?
Lite lösa idéer om regler.
Jag tänker mig själva tärningsslagen (eller liknande) i några olika steg. Kanske samla kraft, analys, tämja kraft, släppa lös kraft.
Har funderat på att använda en tärningspöl där olika resultatet betyder olika effekter. Kanske olika resultat (ettor, femmor osv) betyder olika effekter som när de blandas ger olika resultat. Man kanske kan koppla olika element till olika siffror.
Istället för tärningar kanske man kan använda kort. (kanske med olika färger). (jag menar inte Magic-kort)
Jag tänker mig att trollkarlen blandar och styr magin ungefär som om han skulle blanda olika färger.
Självklart skulle olika trollkarlar ha olika egenskaper som påverkar resultatet men detta är nog förhållandevis enkelt att lösa om man väl löst det andra.
Hade varit roligt med möjligheter att utkämpa magiska dueller.
Väldigt luddigt och flummigt men vad säger Ni. Någon som har kluriga idéer eller som sett något liknande.
/Henrik