Jag har alltid varit inspirerad av soloäventyret Trollkarlarnas skärseld ("The Soulforge"), och har använt det i en gammal kampanj. Jag minns mycket lite av äventyret nu, jag har inte spelat det nästan 30 år, men är intresserad av att använda idén för min nuvarande Ereb Altor/EDD-kampanj. En av spelarna spelar en animist som skulle behöva en prövning och efterföljande massiv ökning av antal besvärjelser och PSY (gärna till kostnaden av FYS), jag har inget emot om magikern pådyvlas en ny magiskola såsom Mentalism eller Harmonism.
Prövningen bör ske i en avlägset torn som rollpersonerna kommer till, ett rövarband har slagit läger borgen som tornet är en del av och de övriga ser det äventyret, men vår lilla magiker kommer lockas på egna äventyr och lockas in i tornet.
Vad råkar magikern ut för? På slutet bör magikern möta prövomästaren som erbjuder ett "fördelaktigt" avtal – en massa kunskap till priset av "halva livet" eller något annat klassiskt pris.
Prövningen bör ske i en avlägset torn som rollpersonerna kommer till, ett rövarband har slagit läger borgen som tornet är en del av och de övriga ser det äventyret, men vår lilla magiker kommer lockas på egna äventyr och lockas in i tornet.
Vad råkar magikern ut för? På slutet bör magikern möta prövomästaren som erbjuder ett "fördelaktigt" avtal – en massa kunskap till priset av "halva livet" eller något annat klassiskt pris.