Nekromanti Idéer vi tagit från ett spel å använt i ett annat:

Rising

Vila i frid
Det här inlägget handlar om idéer vi fått när vi läst någons rollspel och tyckt att de varit så balla att de borde platsa i något annat av våra rollspel, trots att ingen av rollspelsmakarna till dessa båda spel har haft ett finger med i spelet. Det här inlägget har alltså en himla smart anti-fjant-anordning, eftersom man inte kan prata om något av ens egna spel. Mindre fjanterier, och mer skön läsning, alltså.

Har ni tagit någon regel från ett spel och använt i ett annat, eller har ni lånat någon del av ett spels värld och infört det i ett annat spel? Har ni flyttat något monster mellan några spel, eller på annat sätt låtit ett spel fått ha ett inflytande över ett annat?

---

Personligen har jag nog inspirerats mest av Chronopias fria kunskapsfärdigheter. Jag plockar gärna bort alla fixerade kunskapsfärdigheter från spel jag köper och ersätter dem med fria dylika. Det har bland annat gjorts i Kult, CoC, Gondica och DoD6.

När jag ändå pratar om regler så kan jag säga att gamla SoR hade både Karisma och Utseende, vilket jag inför i typ samtliga BRP-spel, i vart fall till samtliga versioner av DoD och gamla Mutant.

Sedan har jag tagit pookor och nockers från Changeling och fauner från Gondica och använt i Chronopia, och från Chronopia tog jag drakoniter och använde i något tidigt DoD6-äventyr (det var innan DoD6 hade någon uttalad fornnordisk stämning)

Vampireklanen Ravnos är kända för disciplinen Chimestry, en illusionskonst där den enklaste konsten är att skapa ett bländverk som enbart kan förnimmas med ett enda sinne: Man kan alltså antingen skapa något som syns, någon lukt, något ljud, någon smak eller något som känns, men man kan inte skapa en illusion som känns med mer än ett sinne samtidigt. Den grejen har jag snott som en sorts vild magi som vissa typer kan använda i Chronopia.

I Ars Magica hittade jag en skön text som sade att alla magiker har ett visst signum; såsom att varje gång de trollar så hörs ett visst ljud eller så kan man känna en skarp doft av svavel, t.ex. Det har jag snott till både Changeling, Chronopia och DoD6.

Med tanke på hur få spel jag spelar så ser det ut som om det skulle vara en hejdlös inavel på idéer från det ena spelet till det andra, och jag kan förstå om undrar om det inte vore lika bra att baka ihop alla spelen till ett enda, men då kan jag försäkra er om att jag infört så många egna grejer också i alla dessa spel att de ändå förändrats en hel del från utgångspunkten och blivit högst egna, personliga spel, ämen om vissa likheter föreligger mellan dem alla.

Känner ni igen er? Har ni också lånat något från ett spel till ett annat?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Ändlösa stölder..

" Har ni tagit någon regel från ett spel och använt i ett annat, eller har ni lånat någon del av ett spels värld och infört det i ett annat spel? Har ni flyttat något monster mellan några spel, eller på annat sätt låtit ett spel fått ha ett inflytande över ett annat? "

Jag stal skamlöst Gloranthas variant av troll, med tillhörande kultur, och förde över till Ad&d..*S*

Vi plockade bitar av Rolemasters crit-tabell och förde över till detsamma, fast då omgjort i D20-format; det fungerade över förväntan bra faktiskt.

En annan liten bisarr stöld till Ad&d var för övrigt Bushidos karmasystem, lite modifierat givetvis; det fick dock ganska liten inverkan på spelet måste jag erkänna, eftersom nästintill alla i den kampanjen envisades med att överleva, och fortfarande lever..

För närvarande tänker jag införa både hit-locations och crit-tabeller i CoC, för lite större "realism" så att säga.. Får väl se hur det utlöper.

Faktum är att jag nog ALLTID stjäl, omformar och lägger till regler och monster från andra spel, det här är bara vad jag kommer på just nu...

:gremsmile:

Quadrante

Grisbonde
Re: Idéer vi tagit från ett spel å använt i ett an

Man kan väl säga att det går i perioder, man snor(inspireras) av ett spel ett tag och låter det dyka upp(färga av sig på) lite varstanns.

De jag lånat mest från är nog Kehlatar, empire of the pethal throne, DoD Samurai, men ibland har jag gjort saker utifrån en bild eller som kommit ur en missuppfattning av en produkt.

entomophobiac

Low Prep High Play

Hmm.

Jo, jag stjäl. Jag stjäl idéer och koncept. Om jag en dag läser en schysst idé i något spel så kommer jag garanterat använda idén inom det närmaste året. Det spelar ingen roll om det handlar om en särskilt finurlig formulering för att beskriva en situation eller ett resonemang kring vad spelare egentligen behöver veta i skräcksamanhang.

Många knep är otroligt användbara, och kan dessutom få återkomma i olika former.

Regler och monster däremot är bagateller. Detaljer som D&D-troglodyternas stank eller en viss monsterillustration kan definitivt användas för monster, men när det gäller regler är det främst smarta lösningar jag knycker.

Som till exempel en av de regler jag gillar allra mest i Unisystem, nämligen att du kan sänka ditt värde och på så sätt fortsätta göra handlingar. Oftast attacker.

Men att det förutom detta finns tusentals saker som stjäls - medvetet och omedvetet - från filmer, böcker, rollspel, spelsessioner med andra spelledare och egentligen allt övrigt i hela samhället... det kommer man nog aldrig ifrån. Och det är dessutom det som ger olika spelledare sina särskilda för- och nackdelar, antar jag.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

MUAs Traumatröskel passade som handen i handsken i DoDv6's stridssystem.

Nightowl

Champion
Amatörer lånar, proffs stjäl

Jag stjäl hejdlöst till Gondica från alla spel ifrån Nephilim till Warhammer. (Det går att spåra det sensate Gondica-inlägget jag gjorde till Necromunda, tro det den som vill!) Det gäller då mest intrigidéer, typ elaka skurkar eller intrigerande härskare eller lokala sedvänjor.

Jag stjäl från precis vilket spel som helst till ett annat om jag hittar en kul karta eller ritning, eftersom jag inte kan göra sådana själva. Det är nog en curse eller nåt.

Jag stjäl regelbundet magi mellan fantasy- och skräckspel. Spell som spell, liksom. Så kan inte spelarna läsa regelboken och gissa vad jag håller på med.

När jag spelar spel som är släkt stjäl jag mellan spelen. Typiskt exempel: Erik behöver ett kaosmonster till Elric! eller RuneQuest. Men titta, en Cthulhu-modul. Monstren har samma skala på stats och tocket som i Elric! Trallallallalaaa... Star Spawn i Imryrr, kan det va nåt? Ett rymdskepp landar i Ereb Altor... tjaba tjena hallå, Mutant 2 har ju stats för lasergevär!

Jag har ivrigt funderat på att blanda Necromunda och Warhammer Quest till Warhammer 40K Quest istället för att åbäka mig och hitta det där Inquisitor. Om man får prata om andra spel än rollspel.

När det gäller spel jag själv skriver på: bra grejer att sno är Passions/Traits från Pendragon, tur-systemet från gamla Conan RPG, attackvalen i Usagi Yojimbo, träfftabellen för kroppsdelsKP från RuneQuest, skillistan i Castle Falkenstein, magin i Saga System, tärningsrullandet i Gondica och Inspiration från Adventure! Bland annat.

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Visstt så har man säkerligen snott lite saker här & där. Det vore ju konstigt ananrs....
Messt så har jag nog lånat lite från de äldre versionerna av DoD & sett till så att det funkar i DoD6...

Zire

Swashbuckler
Klart man snor bra idéer.

Jag rev ut hela DoD6s regelsystem, och tryckte dit Västmarks istället, fungerade mycket bra.
Magisystemen brukar användas hejvilt mellan olika rollspel, för att skapa variation bland utövarna.

Dessutom allmänna idéer som t.ex. intressanta SLPs och äventyrsidéer har med fördel konverterats mellan olika system, liksom utrustning, ekonomiska system, gudar, platser och legender.

- Zire