Nekromanti Idéspawnande till en EONkampanj (Spoiler)

Thedax

Veteran
Jabba, Johanna eller Wille, läs inte denna text då.

Hej,
jag är spelledare för en lite EON-rollspelsgrupp och är en sådan människa som föredrar mystiska skeenden och magiska väsen framför politiska konflikter.

I nästa kampanj som jag håller på att skriva kommer rollspersonerna att resa igenom Takalorrs djungel för att sedan nå bergen.

Deras mål är att hitta det de söker (olika från person till person) i tunnelsystemet under bergen. Orakel har sagt detta till dem. Har ni några idéer på vad som kan tänkas hända i grottorna? Jag vet inte vad rollpersonernas mål är då de ska få bestämma dem själva. Dock har de en SLP med sig vars mål det är att hitta ett botemedel till hans tama Manticoror.

Några ideér vad som kan hänta i grottorna? En underjordisk värld? En portal till en lite parallel värld, i vilken rollpersonerna måste hitta 3 artefakter för att ta sig ur den? Alla idéer uppskattas :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Trådflytt

Hej och välkommen till Rollspel.nu!

Jag flyttade din tråd till det specifika Eon-forumet, där det är större chans att du får svar av folk som gillar just Eon.

Fienden

Hero
En kul sak att leka med är barriärplanet i Underjorden. Om grottorna går långt ner så kan underliga saker hända, man kan träffa på döda människor som inte märkt att de dött, återuppleva historiska händelser (jag gjorde just detta med Helmmassakern 2886 e.D.).

Grottor kan vara hem till Fagorusar, och det kan vara mindre trevligt att stöta på dessa. Mystiska händelser, hm hm. Takalorr, också. Kan inte mycket om Takalorr, men om jag inte minns fel finns det en portal till Avgrunden på ön. Fast just det ja, den är ju i Maktahs tempel, så nej där.

Näe, för mystik är barriärplanet en skön idé. Och, om spelarna är dumma i huvudet, ta dem längre ner.

Hej, föressten.

Thedax

Veteran
Till moderator:
Tack! Är som du sett ny här :gremsmile:

Till tråden:
Låter väldigt mycket i linje med det jag tänkt mig! :gremsmile: men vad är barriärplanet?

Jag är inte väldigt insatt i EONs värld. Jag brukar läsa om de delar jag är intresserad av, alltså, jag läser om Takalorr när ett äventyr ska utspela sig där osv.

PS. Hej på dej med :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Hej och välkommen!

Sök efter trådar om grottor i sökmotorn eller vad det kan tänkas heta. Finns en väldans massa bra uppslag och prylar samlat där.

/ Också hårig

Fienden

Hero
Barriärplanet kan du läsa om i Vandöda & Nekromanti, om jag inte minns fel. Det är det första av tre lager av Underjorden, vilket är precis som det låter. Det är dit döda kommer (ibland), det är där demonerna finns och det är bara en allmänt otrevlig plats.

Barriärplanet är, som det låter, en barriär mellan den "riktiga" underjorden och Mundana självt, vilket innebär att det är lite som en överkorsning där spöken kan materialisera sig och liknande (psykotropiskt högmagiskt, om du kan din magiteori). Upplevelser där kan variera från underligt till obehagligt till rent av farligt, då (om jag inte minns fel, läser inte ur boken nu) vissa demoner kan få för sig att befinna sig just häromkring för att äta själar.

//Kraetyz, minnestest

Thedax

Veteran
Tack för länkarna! Barriärplanet låter intressant men jag har inte den boken..jag funderar på följande:

Det har bott troll på Takkalorr tidigare, tillslut van Tirakerna och drev dem ner i grottan. Det har gått ett bra tag sedan det skedde, således antar Tirakerna att de är döda, men varje gång de skickat ner söktrupper för att plundra det som är kvar aav trollens rikedommar har ingen återvänt. Därför går rykten om både monster och att trollen lever där och planerar en attack mot Tirakerna, att de bara samlar sin styrka.

De kommer tidigt att märka att trollen skapat ett labyrint för att förhindra ett anfall ifrån Tirakerna, efter detta labyrint (om de tar sig igenom) kommer de att hitta troll stammar som inte nödvändigtvis är dem ondsinta. De sitter dock fast i berget då de glömt labyrintvägen ut. De har överlevt på underjordiska boskap och svampar. Bakom trollstammarna finns ytterligare tunnlar som går in i djupet som trollen grävt i hopp om att gräva sig ut. Dock grävde de för djupt...

generalwinter

Veteran
det är mycker man ska hitta på när man skriver eon äventyr. men det där med laboriten vaar intresant. i laborinten kan du ju altid lägga in någon fälla eller så. samt att dom hittar lite gammla tirak skelet på personer som faktiskt dött för dom har gått villse eller liknade. sen väl fram te bergen. så kan ju grottorna leda ner till som någon sa till gammla arbetsgrottter där folk inte vet att dom är döda utan lever helt vanliga liv i undergjorden utan att veta år o dag. sen kan dom ju altid hitta onda magiker som håller på att skappa en odööd här som han ska ta ut på mudans världs halva genom en telport.....