Nekromanti Idétorka

G

Guest

Guest
Jag och många andra SL har detta problem.

Vi tykte att det var grymt mycket lättare när vi körde d&d för x antal år sedan. Fast å andra sidan handlar det väll inte om rollspelet utan att man på denna gamla goda tid inte blev begränsad av sitt sunda förnuft och vad som var rimligt.

Om någon har samma problem eller något råd för att få tillbaka idéflödet så tveka inte och lägg in en liten komentar.

DEMON!

Jonas...

Warrior
Jag har många gånger bett om fler äventyr...
men de är inte lönsamma... tydligen... :-(

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Conan

انتفاضة
ja, jag tänker inte börja spela Eon föränn det finns fler och bättre äventyr, kanske inte ens då! Varför spela Eon när man har DoD....

Jonas...

Warrior
För att man kan göra om DoD äventyren till att passa Eon-reglerna... /images/icons/wink.gif

Jonas...

darkmoor

Veteran
Har snarare problemet att jag nästa får för många ofullständiga ideer som aldrig blir färdiga. Tips: prata med din spelargrupp(helst en och en) och hör i fall de har några önskemål om händelser eller dylikt(ignorera koboldiska saker i stil med "jag vill att min karaktär hittar ett mäktigt tvåhandssvärd). Ty att göra sina spelare nöjda är a och o inför en lyckad rollspelskväll.

//Henrik, känd som Darkmoor

Jonas...

Warrior
hmm... nästa samma problem med massa ofullständiga idéer som inga alls... /images/icons/laugh.gif

iaf om man inte tycker sig ha tid att arbeta igenom dem...

Jonas...

ZePpiD

Veteran
Håller inte med..

Tja skal man göra om DoD äventyr till EON måste man arbeta ganska hårt...

dods magi har inga likheter med EONs... vapen, fiender...

Dod är lite av Hack'n'Slash och eon är Hyperpasifisitiskt..

Jag skulle välja andra källor om jag skulle Spelleda EON (men det vägrar jag av massa skäl som ni snart skall bli varse)

ZePpiD

humongos

Veteran
På DoD-fronten händer det inte mycket, vare sig du vill ha äventyr eller andra moduler

Fast det ska ju komma ett nytt (DoD). Hett?

Jonas...

Warrior
Re: Håller inte med..

"Tja skal man göra om DoD äventyr till EON måste man arbeta ganska hårt...

dods magi har inga likheter med EONs... vapen, fiender...

Dod är lite av Hack'n'Slash och eon är Hyperpasifisitiskt.. "

Det går ändå att anpassa...
det är ju intrigerna och historierna man vill åt...

det svåraste är att passa ihop världarna... om man nu vill använda Mundana...

Jonas...

Jonas...

Warrior
jag ska nog pejla av terrängen ordentligt innan jag köper iaf... /images/icons/smile.gif

Jonas...

humongos

Veteran
Re: Håller inte med..

<I>Tja skal man göra om DoD äventyr till EON måste man arbeta ganska hårt...
dods magi har inga likheter med EONs... vapen, fiender...</I>

Magi, vapen och monster är väl inga problem. Har man bara en sjysst intrig så är det ju bara att skyffla fram en massa siffror så är det klart.
Att göra ett äventyr från scratch är inte mycket lättare.

Warduke

Warrior
Jag måste nog säga att det är lättare att komma på idéer nu än förr. Alla de första äventyren jag gjorde var grottor eller varianter på temat. Nu när man spelat några år har jag mer idéer än jag nånsin kommer kunna spela av mig. Ofta kommer de av att läsa genom grundboken/böckerna eller av att läsa noveller och fackböcker, se på tv, se på film, lyssna på radio, läsa dagstidningar, snacka med kompisar, lyssna på musik o.s.v.

En viktig grej när ens hobby hänger på coola idéer och uppslag är att alltid skriva ner dem så att man bygger upp ett bibliotek med dem som man kan använda senare. Det behöver inte vara hela äventyr, det räcker med en trevlig SLP, en underlig artefakt, en miljö, ett litet scenario, ett coolt slut o.s.v.

Det finns tre rollspelsböcker jag rekommenderar för dem som sitter fast; Storyteller's Handbook (eller dylikt till Vampire the Masquerade), Creative Campaigning till AD&D och Campaign Sourcebook and Catacombs Guide till AD&D. Trots att de är från speciella bolag och till vissa spel handlar de ändå främst om att skapa stämning, kampanjer och äventyr.

Men jag tror inte man ska begränsa sig bara till rollspelsspecifika produkter utan kila ner till biblioteket och låna hem lite böcker om borgar, ruiner, medeltida liv och historia, böcker om upptäcktsresande och sånt.

Om det absolut inte hjälper så har jag ett 10-sidigt .doc dokument med ett gäng kampanjidéer som jag gärna delar med mig av om man mailar mig på RealWarduke@hotmail.com.

Daniel Schenström

G

Guest

Guest
ja, jag tänker inte börja spela Eon föränn det finns fler och bättre äventyr

Synd. Du missar verkligen ett hejdundrande bra rollspel. Det bästa fantasyrollspel jag spelat. Varför måste man ha massa äventyr för att köpa ett rollspel. Jag har spelat lite DoD och jag kan säga att jag inte är speciellt förtjust i. Vad jag minns så spelade vi något äventyr som hette Svavelvinter. Det tycker jag mig minnas var ganska dåligt. Speciellt då det faktiskt var ett företag som givit ut det och man kan förvänta sig lite bättre kvalité på äventyret.

Varför spela Eon när man har DoD....

Tja, varför spela DoD när Eon finns? Jo, jag vet alla har olika smak. Men har du provat Eon? Det är fruktansvärt roligt....

/Tiamel - rekommenderar varmt Eon

ripperdoc

Myrmidon
Jag har två förslag. Det första är att sluka inspiration i mängder. Filmer, böcker, TV, verkligheten, andra spel etc.

Det andra, som vi kör på, är att bara låta det flöda. Jag spelleder ju Tiamel, vars karaktär är en sabrisk riddare som just heter Tiamel. Det är bara att säga "Du är på slottet, vad gör du?" och sedan flyter det av sig självt. han kanske tar en bit mat, hör nåt skvaller från en tjänare, får reda om ett problem i baroniet etc. Det är mitt starkaste tips, men det kräver att man står ut med lite "grisodlning" :)

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

ripperdoc

Myrmidon
Bättre kampanjvärld, bättre regler, intressantare företeelser, konsekventare och bra mycket roligare :) Förstås mina egna åsikt, men som sagt vad, Eon är mycket väl värt ett försök. Jag har testat DoD åtskilliga gånger men fastnade aldrig för det och föraktar nästan spelet nuförtiden (obs, jag föraktar inte DoD-spelare :)).

Jag har hört från många att DoDs äventyr är mästerverk, men det har jag inte märkt av över huvudtaget än så länge.

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon
Plus att vettiga äventyr är oehört svåra att skriva. Det får inte finnas kryphål och de måste vara anpassade till en så generell spelgrupp som möjligt. Alltid är det en massa som itne tycker om ett äventyr, eller så finns det de som aldrig köper äventyr och kommer på själv, summan blir att det sällan är värt besväret att göra ett äventyr som spelkonstruktör. Sådant kan man möjligen ägna sig åt när man tunnat ut högen av ofärdiga, planerade moduler som finns.

/RipperDoc - det lär dröja, och inte mig emot

Vindhand

Myrmidon
Hur svårt kan det vara?

Många speltillverkare ger ut äventyr på äventyr utan problem. Chaosium ger ut jättekampanj och åter jättekampanj till Call of Cthulhu. Jag vet inte hur många äventyr jag sett till DoD. Är det på något sätt svårare att skriva äventyr till Eon än till andra spel?

Jag tror mer på att det inte bedöms som lönsamt, eller att Neogames prioriterar andra produkter p.g.a. förseningar m.m.

Det får inte finnas kryphål och de måste vara anpassade till en så generell spelgrupp som möjligt

Kryphål finns det alltid fullt av, oavsett om man köpt äventyret eller om man byggt det speciellt för sin spelargrupp. Spelarna kommer alltid på något man inte tänkt på. :)

Det behöver inte vara så enormt generellt. Man behöver en konflikt, litet olika krokar för att engagera spelarna, litet överraskningar och intressanta personer/platser/mm. Den enda biten som verkligen behöver anpassas efter spelarna är krokarna.

Vindhand

Myrmidon
Grisodling, directors cut

Det är mitt starkaste tips, men det kräver att man står ut med lite "grisodlning" :)

Inte egentligen. Man kan hoppa direkt till de saftiga bitarna.
"Du spenderar dagen i slottet, på kvällen råkar du i samspråk med en tjänare som skvallrar om problem i baroniet. Vill du prata mer med honom?" osv... varpå man kan rollspela det intressanta samtalet men hoppa över den ointressanta eftermiddagen dessförinnan.

Man behöver inte rollspela varje tugga gröt för att citera ett berömt rollspel. :)

Mederian

Warrior
Den känslan har jag också fått, man ser ner på den gamla slitna DoD-grundboken med förakt och sätter sig och försöker förgäves lära sig dvärgarnas runskrift istället :)

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Azagthoth

Myrmidon
Vad jag minns så spelade vi något äventyr som hette Svavelvinter. Det tycker jag mig minnas var ganska dåligt.

Säg för guds skull inte detta i DoD-forumet, då får vi tråden "drakar" även där...

Hur som helst, Svavelvinter är grymt bra.

/Azagthoth