Nekromanti Idétorka

Krille

Super Moderator
Svårare än man tror

"Många speltillverkare ger ut äventyr på äventyr utan problem. Chaosium ger ut jättekampanj och åter jättekampanj till Call of Cthulhu. Jag vet inte hur många äventyr jag sett till DoD. Är det på något sätt svårare att skriva äventyr till Eon än till andra spel?"

Med några få lysande undantag var äventyren till DoD tämligen usla. Det finns gott om äventyr till DoD som är bra mycket sämre än Jarla och Sorgernas Brunn (och som fansen snabbt glömmer när de säger att DoD är bättre än Eon /images/icons/wink.gif).

Chaosiums jättekampanjer kommer inte heller sådär jätteofta. Chaosium har inte heller samma problem som Neogames - CoC är spelledarens rollspel. Enbart spelledaren har något behov av att skaffa saker till CoC, till skillnad från Neogames spel som på sätt och vis är spelarens rollspel. En spelare i CoC får smisk om han skaffar en egen regelbok. En spelare i Eon får oftare beröm för att han avlastar spelledarens regelbok. Så i CoC är kundkretsen mer stabil - köper man regelboken så är man oftast keeper och köper därmed kampanjerna också.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Sour grapes

Med några få lysande undantag var äventyren till DoD tämligen usla. Det finns gott om äventyr till DoD som är bra mycket sämre än Jarla och Sorgernas Brunn (och som fansen snabbt glömmer när de säger att DoD är bättre än Eon ).

Usla och usla... Jag kan inte hålla med. Nu har jag inte spelat Jarla eller Sorgernas brunn men jag har spelat många DoD-äventyr och gillat dem. Det är mycket en smaksak... olika människor gillar olika äventyr.

Vilka DoD-äventyr skulle du klassa som usla?

Chaosiums jättekampanjer kommer inte heller sådär jätteofta.
Det finns en viss skillnad på "inte jätteofta" och "aldrig, vill inte, olönsamt, för svårt" /images/icons/crazy.gif

Chaosium har inte heller samma problem som Neogames - CoC är spelledarens rollspel. Enbart spelledaren har något behov av att skaffa saker till CoC, till skillnad från Neogames spel som på sätt och vis är spelarens rollspel.

Jag tror det beror mer på att CoC har en enkla regler man fattar på tio sekunder medan Eon enligt många kräver ett tags studier och spelande innan det flyter på i någotsånär rimlig takt. Precis som gamla Rolemasterspelare brukade ha egna tabellhäften vill Eonspelare ha egna regelböcker.

En spelare i CoC får smisk om han skaffar en egen regelbok.

Det beror mest på att regelboken innefattar mycket information om världen. Det är inte reglerna som är hemliga... det är världen som tjänar på bibehållen mystik.

Det skulle vara lika tråkigt om en spelare köpte alla moduler till Eon och använde sin Off-kunskap i spelet som om han läste monster-delen i CoC och gjorde detsamma.

En spelare i Eon får oftare beröm för att han avlastar spelledarens regelbok.

Det kan bero på att regelboken innehåller föga mer än regler. I CoC innehåller regelboken också känslig information om världen, bl.a fyra äventyr.

Så i CoC är kundkretsen mer stabil - köper man regelboken så är man oftast keeper och köper därmed kampanjerna också.

Jag tror nog att CoCs kundkrets är mer stabil, men av andra skäl än de du tar upp.

Personligen tror jag att de som spelar Eon skulle köpa även äventyr och stora kampanjer. Jag tror också att Eon skulle tjäna på om gratisäventyr publicerades på nätet litet då och då.

Krille

Super Moderator
Re: Sour grapes

"Vilka DoD-äventyr skulle du klassa som usla?"

Det är enklare att nämna undantagen, om man säger så. Men Djupets Fasor och Nidländska Reningen är någon slags bottenmärke (IMHO) bland de köpeäventyr som jag har spelat.

"Personligen tror jag att de som spelar Eon skulle köpa även äventyr och stora kampanjer."

Jag skulle gilla att ha en stor kampanj till Eon (det är därför jag skriver på en), men faktum är att Sorgernas Brunn inte alls säljer lika bra som övriga moduler.

- Krille

Vindhand

Myrmidon

Men Djupets Fasor och Nidländska Reningen är någon slags bottenmärke (IMHO) bland de köpeäventyr som jag har spelat.

Nidlänska reningen kan jag hålla med om... maken till railroadat äventyr får man leta i White Wolf hyllan efter...

Djupets fasor däremot... vi hade jättekul i det äventyret... politik, mysterier, utforskning, tragedier, moral, spänning.

Nåja, som du säger är det en smaksak.

Jag skulle gilla att ha en stor kampanj till Eon (det är därför jag skriver på en),

Whee /images/icons/smile.gif

men faktum är att Sorgernas Brunn inte alls säljer lika bra som övriga moduler.

Så vi utgår från det enorma statistiska underlaget av ett stickprov?

Oh well... det är möjligt att du har rätt. Själv har jag fler DoD-äventyr än vad jag har DoD-moduler.

Krille

Super Moderator

"Så vi utgår från det enorma statistiska underlaget av ett stickprov?"

Till och med Target själva har sagt att äventyr säljer sämre än övriga moduler. Det var bland annat därför som de var ytterst tveksamma till att ge ut sista delen i Konflux-serien, och hellre gav ut en kasse handböcker istället.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
hmm

Till och med Target själva har sagt att äventyr säljer sämre än övriga moduler. Det var bland annat därför som de var ytterst tveksamma till att ge ut sista delen i Konflux-serien, och hellre gav ut en kasse handböcker istället.

Tråkigt med tanke på att handböckerna var väldigt koboldiska och av undermålig kvalitet. Med facit i hand kanske Target klarat sig bättre om de gett ut äventyr i stället. De hade i vart fall lämnat efter sig ett bättre spel :)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Grisodling, directors cut

Dylika hopp känns stämningsdödande imho. Skulle föredra att spelaren åtminstone berättar vad han gör under dagen, i sådana fall.

- Ymir, gillar inte att hoppa i handlingen

ripperdoc

Myrmidon

Men jag har ju försökt säga att det inte är svart eller vitt. Det handlar inte om att rollspela allt eller inget. Men, i slutändan spelar det inte så stor roll, jag vill bara få lite förståelse för "vårt" spelsätt. För jag har förståelse för "ditt". Huvudsaken är att man har kul, och efter att ha slutat spela á la actionfilm eller vad man ska kalla det så har jag haft mycket roligare. Det är värt ett försök!

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vindhand

Myrmidon

Det handlar inte om att rollspela allt eller inget.

Jag håller med. Min poäng i detta fall var enbart att handlingen inte behöver bli lidande för att man klipper bort grisodlingsavsnitten; att båda spelstilarna fungerar dvs.

Jag spelar själv en blandning, även om min blandning innehåller mindre delar grisodling än din är det likväl en blandning :)

Ezping Orm

Hero
äventyr [OT]

Jag håller inte med Krille. De flesta äventyren till DoD var faktiskt helt okej. Sen så fanns det även vissa som var riktigt bra... t.ex. "Siratsias vita formelbok" och "den femte konfluxen".

Ezping Orm

Vindhand

Myrmidon
DoD äventyr (OT som fan)

De flesta äventyren till DoD var faktiskt helt okej.

Jag håller med... Djupets fasor t.ex. som Krille tydligen ogillade skarpt upplever jag som ett helt OK äventyr. Det innefattar deckararbete (för att ta reda på vad som hänt och vad man har emot sig), utforskning av främmande territorier (dvärggruva och enorma urgrottor), politik (för att samarbeta med grottalvernas samhälle i grottorna), spänning (när man letar efter den lede fi) osv... Dessutom är det inte alls railroadat utan man har stor frihet som spelare.
Om jag inte missminner mig fanns det ett långt kapitel i äventyret om den underjordiska naturen med flora, fauna, och diskussioner av de speciella problem man kan drabbas av när man är instängd under marken (ljus, mat, vatten osv)

Det kanske inte är i klass med Svavelvinter eller Siratsias vita formelbok men det är riktigt kul att spela.

Om alla som jobbar för NeoGames har lika höga krav på sina äventyr förstår jag att de aldrig ger ut några.