Kan inte säga att jag håller med om att karaktärsblad endast bör vara en sida, alternativt två sidor.
I alla fall:
I min värld är det som följande:
Praktikalitet: Först och främst ska ett karaktärsblad, bok eller vad som helst fylla sin funktion. Detta innefattar lätthet att läsa, Rätt fält/rader (och rätt antal fält/rader), tydlig layout och så vidare. Jag finner det rätt praktiskt med några få, väl valda referenser till grundmaterialet (böckerna) på karaktärsbladen, om man skulle glömma något.
Estetiskt tilltalande: Som det ser ut idag ska saker vara rena och tilltalande igenom enkla medel. Inga komplicerade bilder, symboler, krumelurer eller dylikt. Fundera på vad du vill åstadkomma med din produkt och vilken still du vill ha. I vissa spel kanske en snirklig bård eller snitsiga bilder förhöjer känslan.
Unik formgivning: Om möjligt, försök att göra din produkt (vad det nu kan vara, OP specificerade inte) visuellt unik, helst utan att tumma på föregående punkt. En produkt som du direkt kan säga "ah, men det där är en sida ur rollspelet X, för jag känner igen stilen" om är lättare att få folk att minnas. Brand Recognition är en av de viktigaste marknadsföringstaktikerna (varför tror ni Coca-Cola är vad det är?), och det fungerar HELT utifrån minne och unika intryck.
En kombination av Estetiskt Tilltalande och Praktisk är en utskriftsvänlig variant, svartvit och förenklad.
EXAKT hur man formgiver (och, i avsaknad av annat ord, genusbalanserar (?)) produkten i allmänhet så ska man fundera på vad man vill åstadkomma. Ett cyberpunk-spel ska förslagsvis ha cyberpunkigt utseende både i sina böcker och i sina karaktärsark. Eller kanske karaktärsarken imiterar framtidens datorprogram, komplett med Tron-linjer? DET tänker jag inte komma med tips om. Det hänger helt på individens tycke, smak och estetiska talang.