Nekromanti Idag är det fest hos Didi och Björn

Jorkii

Veteran
Har ni sett att Target Investment (tidigare Target Games om jag inte tar helt fel) har gått i konkurs igen? Tydligen funkade inte telecom branchen heller.

Det kanske är dags att gå tillbaka till rollspelens värld igen? Fast nu har de ju gjort sig av med alla produktnamn och koncept för länge sedan så det är nog kört trots allt.

target.se

Storuggla

Champion
Re: Target är slut

Var Target Investment verkligen Target Games i en ny skepnad eller bara samma namn? Ställer mig tveksam till att en hoper rollspelsknytt skulle starta telecombolag och misslyckas.

Storuggla, gillar Chaosium och Issaries bättre

Eksem

Champion

Förvandlades inte Target Games till Paradox Entertainment som sysslar med datorspel? Eller svamlar jag nu?

Krille

Lord

"Förvandlades inte Target Games till Paradox Entertainment som sysslar med datorspel? Eller svamlar jag nu?"

På grund av diverse skäl så är det oftast lättare att bilda ett nytt företag och köpa ut de rättigheter från det gamla man har om det gamla hamnar på obestånd. I så fall kan man fortsätta med den gamla verksamheten utan att tyngas av skuldbördan i det första företaget, och det första företaget får in lite fräscht kapital från rättigheterna som kan stilla utlånarnas hunger ett tag. På så sätt så kan det gamla företaget drivas vidare en liten stund till och kanske, kanske vända verksamheten till vinst. Fordringshavarna kanske då får in pengarna som de vill ha.

Alternativet är att man förklarar företaget i konkurs, säljer lösöret och fördelar de få pengar man kan få in den vägen till i första hand banker och i andra hand andra fordringsägare.

Så man valde att bilda Paradox som fick köpa över rättigheterna till spelen från Target när Target hamnade på obestånd, och ombildade verksamheten i Target till Target Invest.