Nyfiken fråga: vad var det som gjorde att du gillade de två första numren bättre än de två senaste? Mer än temat den här gången då förstås;-)
Mitt uttalande byggde egentligen mest på känsla, men nu har jag i alla fall kollat igenom nummer 1,2 och 4 (kunde inte lokalisera nr 3 bland alla mina rollspelshögar) och har nog kommit fram till att mitt känslomässiga uttalande faktiskt stämmer hyfsat med vad jag faktiskt tycker. Det som jag bygger mina uppfattningar på är inte den faktiska kvaliteten på artiklarna utan i vilken mån jag är intresserad av innehållet. De två senaste numren har haft lika välskrivna artiklar som de första, men jag har helt enkelt föredragit innehållet i de första.
Nr 1 var lysande - det kändes verkligen som att man hade fått en ny fräsch rollspelstidning att läsa. De artiklar som jag tyckte var intressantast var Blood Bowl, Conan, Fansinspalten, Fenix, intervjun med Marc Miller och äventyrsplatsen till Mutant - just för att detta behandlade spel/företeelser som jag är intresserad av. Dessutom var det extra tjockt, vilket betyder att det helt enkelt var mer trevligt att läsa...
I nr 2 gillade OGL-stridsreglerna, Romartikeln och Mutantfortsättningen. Det kändes som i princip allt var kul att läsa förutom Western och onlinespel, vilket beror på att jag inte är westernintresserad (tyvärr - detta är ingen kritik mot er, man har helt enkelt olika smak och rollspelet är säkert utmärkt) och inte har tid för rpg på dator/TV-spel.
I nr 3 (som jag alltså inte har framför mig) har jag för mig att jag reagerade på att det var för mycket airsoft (vilket jag är fullständigt ointresserad av (mer ointresserad än av Western och onlinespel). Det var säkert inte mer än 4-5 sidor airsoft/paintball, men det gjorde i alla fall att jag reagerade.
Min relativt sett mer negativa uppfattning av nr 4 bygger mest på att jag inte är så intresserad av temat. Temat är dock givet för en rollspelstidning med självaktning - större delen av läsekretsen har nog inte min uppfattning. Dock tycker jag att det var ett misstag med det lilla typsnittet i DoD-artikeln - det kommer att dröja innan jag orkar läsa den.
Så summa sumarum tycker jag att Fenix är en utmärkt tidning som, eftersom den måste vara bred för att kunna nå en hyfsat bred marknad, i vissa nummer har fler artiklar som tilltalar mig och färre i andra. De två rollspel jag är mest intresserad av är D&D/D20/OGL och Mutant - därför tycker jag självklart också att artiklar om de spelen är mer intressanta än artiklar till t.ex. Western eller Västmark. Dock kommer jag, såvida jag inte skulle bli arbetslös eller långtidssjukskriven, att prenumera på Fenix så länge som innehållet är detsamma som tidningen har för tillfället. För min del får ni dock gärna sluta skriva om Airsoft/Paintball, eftersom det mest känns som en kvarleva från gamla Sverox och inte intresserar mig det minsta.