Marrik den allvetande
Spelsnackande Vapenbroder
Jag väntar mig inget annat än att denna tråd bryter ut i ytterligare en: Saker jag köpt för att Spelsnackarna tjatar om det.
Jag har gjort en kampanj baserat på titeln "Something's Rotten in Bogenhafen" och omslaget, och vad jag trodde den handlade om baserat på det och det lilla jag visste om Warhammer då. Sen finns det ett äventyr till 1st edition med ett torn ute på en klippa i ett stormigt hav som jag gjorde till ett äventyr så jag förstår vad du menar.Det var förvisso i fredags men jag köpte SL-skärmen till WFRP 4e. Har inga böcker till den utgåvan, men tror jag skulle kunna spela en kampanj bara utifrån skärmen och bilden på den
Hur menar du? Min spontana tanke är att de inte är så lika (även om det finns mycket roligt i Magnamund).då likheterna med Lord of the Rings är rätt uppenbara
Jag tittar på mörkerherrarna och tänker på Sauron, Morgoth och Nazgulerna, mycket av Sommländarnas bakgrund känns väldigt mycket Numenor. Men jag ser bitar från andra spel också. Bitvis lite Warhammer, lite Witcher mm. Men ondskan känns väldigt tagen från Tolkien, det är iaf ditåt mina tankar går, men jag är inte djupt inläst på Magnamund ännu.Hur menar du? Min spontana tanke är att de inte är så lika (även om det finns mycket roligt i Magnamund).
Jag har sett Undying Sands förut, och tycker det ser otroligt mysigt ut. Är det någon som testat det och har en åsikt? Är det bra också, eller bara en kul grej med fina brickor?Backade denna för att jag är nyfiken. Tycker det verkar vara ett kul upplägg med hexagoner i en påse. Kommer nog bli besviken på att hexagonernas beskrivningar är för korta, det räknar jag med.
Hex-n-Screen: Undying Sands + Bottled Sea
A couple of RPG settings in a unique and experimental formatwww.kickstarter.com
Men Magnamund växte väl fram ungefär samtidigt som början av Warhammer Fantasy och långt före Witcher-serien?Men jag ser bitar från andra spel också. Bitvis lite Warhammer, lite Witcher mm.
Jo, ondskan har en del yttre Sauron-drag men det finns också ganska mycket som är annorlunda. Magnamund är ju utvecklat som en DnD-setting under 1980-talet (första soloboken kom 1984) och har en hel del drag som inte alls finns i Midgård. Framför allt är magi mycket mer spektakulär, kulturerna mer av lapptäcken (som pendlar mellan medeltid fram till tidigmodern tid i utvecklingsnivå). Och det finns mycket halvskum teknologi. (Eller det är väl magi - men mycket dörrar som öppnas med spakar o.s.v.) Och rent allmänt har settingen en allmänt häftigare känsla.Jag tittar på mörkerherrarna och tänker på Sauron, Morgoth och Nazgulerna, mycket av Sommländarnas bakgrund känns väldigt mycket Numenor. Men jag ser bitar från andra spel också. Bitvis lite Warhammer, lite Witcher mm. Men ondskan känns väldigt tagen från Tolkien, det är iaf ditåt mina tankar går, men jag är inte djupt inläst på Magnamund ännu.
Ja, jag skriver lite om det i den här tråden:Jag har sett Undying Sands förut, och tycker det ser otroligt mysigt ut. Är det någon som testat det och har en åsikt? Är det bra också, eller bara en kul grej med fina brickor?
Damn, jag "cancelade" min pledge efter att ha läst ditt inlägg. Jag blir bara ledsen av sånna korta hexbeskrivningar.Ja, jag skriver lite om det i den här tråden:
Kan röra sig om bara den posten, men jag tror jag återvände till ämnet efter ett tag i samma tråd.D&D - DnD - skvalkanalen
En sak jag inte gillar med Symbaroums system är att monster har ett fast värde i skada och rustning. Det känns lite statiskt på något sätt. Jag fattar att det är för att spara tid men personligen gillar jag att rulla lite tärningar. En udda variant på detta är Dragon Warriors där alla vapen har...www.rollspel.nu
Annars kan du ställa en fråga där så svarar jag med mer info!