Den riktiga utmaningen är att få till striden mellan "ont" och "gott". Premissen är att gudarna har trätt i århundraden om hur världen skall styras – aktivt inflytande ifrån gudar eller skall människorna m.fl. få bestämma sitt öde själva? Jag har försökt få rollpersonerna/spelarna att ta ställning till ett antal moraliska dilemman och utifrån hur de ställt sig till dessa och vad jag vet om spelarna har jag delat upp de fyra spelarna i två par.
En profetia driver kampanjen framåt (jag skriver den i delar för att slippa planera allt hårt ifrån början, de har fått tre delar så långt och det tog kanske 10-15 spelmöten innan de insåg att de var huvudpersonerna i profetian, sedan var det en stor fråga om de skulle underlätta eller försöka stoppa profetian...) och den omtalar en lysande ö som kommer uppenbaras när drakarna dansar (ett par drakar som kommer göra saltomortaler i luften, då kommer de se ett stort ljussken långt borta och där dyker ön upp, för att inte låsa min planering har jag inte bestämt var det sker), på den är tanken att de två paren skall strida emot varandra och den sida som segrar får bestämma hur gudarna skall göra och därmed avgöra de intelligenta folkens öde.
Alla rollpersonerna är djupt religiösa men på olika vis, deras respektive gudar tillhör såklart olika fraktioner i trätan. Jag misstänker dock att det inte kommer bli någon strid utan de kommer bli mes-konsensus-svenska men då har de per definition misslyckats... Profetian säger:
En mäktig strid på lysande ö skall dagen se
Var sida oviss utgång beskåda
Två faller ingen, en sitter en står
Tusenträta blir lagd till ro
...
Två kan lyckas när fyra når målet