Nekromanti Ideal - och motideal

stenhöna

tellstory
anth said:
Anser du att det androgyna idealet: "två individer som lever i ett förhållande ska dela på arbetsbördan i hemmet" inte befriar individer? (jämför då med en värld där det idealet INTE finns)
Bra fråga! Tänk dig en värld där det inte finns NÅGRA direktiv "uppifrån" om hur ett förhållande bör se ut. Är en sådan värld möjlig? Det finns två (eller fler) direktiv: En könsstereotyp/orättvis, och en androgyn/rättvis. Men måste det finnas direktiv? Ja. Eller nej. Eller jag vet inte. Måste man berätta för människor hur de ska bete sig för att få en rättvis, fri värld? Paradoxalt. Måste man välja mellan rättvisa och frihet?

Alla ideal är dåliga ideal. Till och med idealet om en perfekt jämtställd familj är dåligt. FÖR ATT det förutsätter en maktstruktur.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
stenhöna said:
Måste man välja mellan rättvisa och frihet?
Är det "frihet" att bli "hjärntvättad" enbart av auktoriteter man har i sin närhet istället för att bli "hjärntvättad" av officiella auktoriteter?

Alltså, min poäng: Du kan inte vara utan kulturell påverkan. Även om vi helt skulle ta bort stat och media skulle dina åsikter fortfarande formas av det sammanhang du befinner dig i och vilka åsikter och ideal och normer som finns där.

Det kan möjligen sägas, att det är en gradskillnad mellan aftonbladet och "snubben man känner som verkar smart", men ingen artskillnad. Det media och stat vinner i makt förlorar de, ofta, på relativt avstånd - man påverkas ganska lätt av folk man har i sin omedelbara närhet.

Jag förstår nog inte riktigt problemet med "direktiv uppifrån", faktiskt. Det är inte som att brist på sådana skulle innebära att folk inte fick berättat för sig hur de skulle bete sig.

stenhöna

tellstory
krank said:
Jag förstår nog inte riktigt problemet med "direktiv uppifrån", faktiskt. Det är inte som att brist på sådana skulle innebära att folk inte fick berättat för sig hur de skulle bete sig.
Problemet är att "goda" och "onda" människor använder samma typer av maktstrukturer. Det är något man bör vara medveten om.