Nekromanti Ideologi som drivkraft

Bifur

Veteran
En fråga jag funderat kring nyligen i Törnetronen och även i allmänhet är hur jag ska få spelare att gestalta ideologiska övertygelser hos sina RP och låta dem styra deras val. Jag tycker generellt detta är ett problem i spel där det finns starka ideologiska konfliktlinjer som förväntas påverka RP:nas val (som Symbaroum och MUA). De flesta spelare är ganska bra på att låta den fiktiva personligheten styra RP:ns val (och för detta finns ju ofta många regeltekniska hjälpmedel) men är mycket sämre på att ta hänsyn till ideologi. I sådana fall kokar det ofta ner till vad som gynnar den egna RP:n eller gruppen, inte vad som är ”rätt” i filosofisk mening.

Jag är osäker på vad detta beror på men några hypoteser kan vara:
- Ideologier (eller religioner) är för komplexa och kan inte återskapas i fiktiv form i den grad att de kan bli rättesnören för RP:na, och även om det gjorde skulle det kräva att spelaren lärde sig en massa utantill om detta, vilket få är intresserade av.
- Denna typen av skiljelinjer, i varje fall inom en spelgrupp, kan riskera att leda till alltför starka konflikter som till slut omöjliggör RP:nas samarbete eller deras samarbete med centrala SLP

Frågan är om någon annan här har bra erfarenheter av detta och hittat någon bra teknik för att lösa det?

Rangertheman

Myrmidon
Jag håller med om att det är ett problem. Det krävs att spelarna är extremt intresserade av spelvärlden för att deras RP ska kunna göra ett ideologiskt ställningstagande, utöver vad som verkar rätt för stunden. Även om de har det intresset, är det som du skriver, att det kan skapa stora konflikter mellan RP eller nyckel-SLP, som potentiellt sett raserar hela kampanjen. Möjligen skulle man kanske kunna hitta en konsensus i gruppen och att de sedan har den som ett ideologiskt rättesnöre. Då bör man också komma överens mellan SL och spelare, att ställningstagandet bara får "färga" deras spel, inte helt omöjliggöra samarbete med vissa centrala grupper.

Eftersom jag är SL för det mesta och har mycket mer kunskap om spelvärlden i Symbaroum än en "vanlig" spelare, har jag byggt upp en ideologisk plattform för min RP, som sannolikt kommer att påverka kampanjen, utan att stänga några dörrar.

Zire

Swashbuckler
Bifur;n225675 said:
En fråga jag funderat kring nyligen i Törnetronen och även i allmänhet är hur jag ska få spelare att gestalta ideologiska övertygelser hos sina RP och låta dem styra deras val. Jag tycker generellt detta är ett problem i spel där det finns starka ideologiska konfliktlinjer som förväntas påverka RP:nas val (som Symbaroum och MUA). De flesta spelare är ganska bra på att låta den fiktiva personligheten styra RP:ns val (och för detta finns ju ofta många regeltekniska hjälpmedel) men är mycket sämre på att ta hänsyn till ideologi. I sådana fall kokar det ofta ner till vad som gynnar den egna RP:n eller gruppen, inte vad som är ”rätt” i filosofisk mening.

Jag är osäker på vad detta beror på men några hypoteser kan vara:
- Ideologier (eller religioner) är för komplexa och kan inte återskapas i fiktiv form i den grad att de kan bli rättesnören för RP:na, och även om det gjorde skulle det kräva att spelaren lärde sig en massa utantill om detta, vilket få är intresserade av.
- Denna typen av skiljelinjer, i varje fall inom en spelgrupp, kan riskera att leda till alltför starka konflikter som till slut omöjliggör RP:nas samarbete eller deras samarbete med centrala SLP

Frågan är om någon annan här har bra erfarenheter av detta och hittat någon bra teknik för att lösa det?
Gör det tydligt och gör det lätt.

Se först till att det är tydligt uttalat (typ skrivet i formuläret eller bakgrunden) att rollpersonen har en viss ideologisk övertygelse. Diskutera med spelaren/spelarna vad det innebär och att ni har tolkat det likadant.

Se sedan till att rollpersonen inte har några problem att leva efter ideologin. Att de är "good guys" i början som genom att följa ideologin hjälper sina vänner och samhället mot den stora fienden (ideologins fienden).

Sedan när de har vant sig och rollpersonen har grott in sig i ideologin kan man börja kantstöta den.

Har rollpersonerna olika ideologier så börjar man med att betona det som är gemensamt för dem, medan fienden står för det andra. Sedan i steg två vänder man dem mot varandra.

IcarusDream

Anti-populist
Jag vill slå ett slag för Passions från Pendragon. Det är ju passioner/drivkrafter som man kan använda som motivation.

Tre solar

Hero
Det beror väl på hur keff ideologin är. Jag tycker ideologier funkar bra om
+ de går att förstå
+ de stakar ut en väg framåt

Sen tänker jag att ideologi, precis som i verkligheten, inte alltid säger nåt om hur en person agerar i en faktisk situation, bara hur de hanterar hypotetiska ställningstaganden och hur de argumenterar för eller emot olika saker.

Celledor

Hero
Jag kommer ihåg ett äventyr för många år sedan som slutade i att en RP skulle fängsla och dra iväg en annan RP till sitt hemland för att ställa denna iför rätta. Det blev kul på sitt sätt men själva äventyret tog tvärstopp. Kan nämnas att de hade i uppdrag att föra ett föremål som medvetet försökte att spela ut dem mot varandra men jag tror inte det påverkade allt för mycket. Problemet var väl att allt detta borde ha kommit upp mycket tidigare än att de båda spelarna kom på mer och med att de stod på varsin sida och vid slutat började agera därefter.

Ska man ha med rollpersoner med starka ideologiska drivkrafter så skulle jag nog se till att det inte är för kraftiga konflikter mellan rollpersonerna och att äventyret/kampanjen är förberedd på detta. Annars kan det nog skapa allt för stora problem.

Bifur

Veteran
Tre solar;n225716 said:
Det beror väl på hur keff ideologin är. Jag tycker ideologier funkar bra om
+ de går att förstå
+ de stakar ut en väg framåt

Sen tänker jag att ideologi, precis som i verkligheten, inte alltid säger nåt om hur en person agerar i en faktisk situation, bara hur de hanterar hypotetiska ställningstaganden och hur de argumenterar för eller emot olika saker.
Nej, så kan det vara. Å andra sidan gäller det ju i ett rollspel att fånga in de avgörande momenten, inte bara det karaktärsskapande fluff som sker vid sidan om.

För att ta MUA som mer konkret exempel: ska den kampanjen spelas ut enligt sina politiska linjer bör också RP:na ha uppfattningar om sitt eget klassamhälle, d.v.s. "vi vill gynna denna fraktionen för att vi faktiskt anser att deras vision för framtiden är den rätta", inte bara att de de allierar sig med den fraktion som verkar trevligast eller bäst lämpad att låta dem vinna själva. Det gå givetvis att spela kampanjen ändå men en viktig aspekt går förlorad utan detta.

Hur som, kanske behövs det fler strictures eller budord helt enkelt. Det kan vara det som saknas i Symbaroum. Riktlinjer som RP:na kan förhålla sig till (om än inte nödvändigtvis följa). "10 Prios bud" eller "Järnpaktens lilla svarta".

Ram

Skev
En metod är att introducera spelarna stegvis. Man kan låta dem börja som vanliga "inhyrda" äventyrare. Efter några lyckade uppdrag där det även visas på hur "god" ideologin ärerbjuds de en intressant position i organisationen runt ideologin. Håll scenariot och ideoligin i harmoni och låt dem "levla"/visas uppskattning inom ideologin steg för steg under scenariots gång. Ge dem vägar att "investera" i ideologin och fördelar av dessa investeringar. När de sedan sitter fast upp till någonstans mellan naveln och halsen i ideologin så börjar dess mörkare baksidor och interna stridigheter visa sig... :)

God45

#PrayersForBahakan
Använd riktiga ideologier bara så är det här jättelätt! Eller lätt målade sådana. Vem har inte spelat konservativa vampyrer i Sabbaten? Eller Marxistiska revolutionärer i Dark Sun/Midnight? Men det är också inga problem att gå bortom det. Konfliktlinjer enligt ideologi är ofta den centrala konflikten i kampanjer jag spelleder. Min D&D kampanj "Jag dör för Dracula" handlar tex om övergången från feodalism till liberalism.