Nekromanti Idiotiska konstruktionsmissar du stör dig på

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I soffan somnar man bara, oavsett hur spännande äventyret är.

Bilder ska tas, när jag har en kamera en jäkla massa batterier (kamera har jag, men kräket äter batterier som om de vore ostbågar).

Lupus Maximus

Tekniker
Troberg said:
Varför ens ha dem så långa? De vet redan vem räkningen kommer från och vem den ska till. Hur många räkningar får man från samma ställe per månad? De skulle mycket väl kunna ha dem ensiffriga, och sedan låta dem växa efterhand.

Tex, jag får en elräkning. När jag betalar så vet Borlänge Energi att den kommer från mig, och eftersom den går in på deras konto så vet de att den var till dem. Så, de bara numrerar räkningen när de skickar ut den efter antalet obetalda räkningar jag har hos dem +1. Förhoppningsvis blir det låga siffor.
Då man kan betala andras räkningar behöver det ingå i OCR-numret vem det är för. Men kundnummer + de två kontrollsiffrorna skulle räcka. Allt annat är företagets egna usla implementation. Är vilken räkning viktig, om man har flera, behöver det också ingå.

Men i de flesta fall är det enda de egentligen är intresserad av är om de har en utstående fordran eller inte.

Übereil

Swashbuckler
Rymdhamster said:
I soffan somnar man bara, oavsett hur spännande äventyret är.
Jag har spelat med dig sittandes i en soffa vid flera tillfällen utan att du somnat.

Übereil

Lupus Maximus

Tekniker
Att Microsoft kallar 64-bitssystemmappen för system32 och 32-bitsmappen ligger under syswow64...

Hm... kan för närvarande inte komma på något från Microsoft som jag inte stör mig på. :gremshocked:

Brokk

Veteran
Jag störde mig mycket på vår senaste barnvagn, eller rättare sagt hjulen. De gick inte att pumpa själv. Den förbannade ventilen satt inklämd mellan två ekrar så det inte gick att pumpa med varken tryckluft eller handpump...jag var tvungen att ta med skiten till en cykelaffär. Det är tre mil enkel jävla resa. Dessutom var fanskapet dyr.
//surgubben Brokk

Troberg

Sinister eater
Recca said:
Übereil said:
Krille said:
Troberg said:
En till:

"Det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Alternativen man får är "Ja" och "Fråga senare", där senare är om 3 timmar. Inget "Dra åt helvet och fråga mig aldrig igen, jag uppdaterar själv när det bloody well pleases me!".
Nära besläktat: säg att man sitter och skriver på ett foruminlägg om världens bästa rollspel (Generica, antar jag). Plötsligt poppar det upp en popup med texten "det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Och precis då slår du mellanslaget mellan "världens bästa rollspel" och "Generica", och eftersom popupen snodde fokus och mellanslag är lika med "tryck på knappen som just nu hade fokus" så börjar det där skitprogrammet installera uppdateringen.
En tredje är när man väl installerat uppdateringarna (för jag gör sånt i bakgrunden, för varför inte) och den vill starta om datorn för att de ska komma i kraft. Givetvis kan man inte säga "ta det när jag startar om datorn nästa gång" utan man måste hela tiden skjuta fram det. När Windows 7 la in så man kunde be den fråga om fyra timmar så blev det lite bättre, men det är fortfarande inte bra.

Och när du ändå tog upp program som stjäl fokus så stör jag mig på det i allmänhet - även när jag startat programmet själv. Startar jag t ex ett spel så vill jag inte sitta och glo på spelföretagets intro som brukar spelas i början av spelet och liknande (eller ännu värre - skrivbordet i väntan på att spelet ska komma igång) så jag brukar återgå till vad jag nu gjorde i min browser innan. Vilket sedan avbryts mitt i av att spelet hoppar upp i förgrunden. Man kan tycka att program borde fatta (eller jag, det är väl OSet som borde fatta det) att när jag öppnar det och sedan öppnar något annat efter så är det det andra som borde ha fokus.

Übereil
Jag tycker du ska skicka in de här förslagen till Microsoft, jag vill se de förändringarna.
Microsoft bryr sig inte om användarna. Jag skickade in ett förslag att de skulle döpa om Windows Vista till Windows Vasa, efter regalskeppet Vasa, det stora skrytbygget som sjösattes under mycket pompa och ståt, men som tippade och gick till bottnen när det kom en liten vindpust. Inte fan bytte de namn...

Krille

Super Moderator
MacOS mus- och styrplatteinställningar.

Närmare bestämt att scrollriktningen för mus och styrplatta är hårdkopplade till varandra. Väljer du att styrplattan ska vara naturlig (dvs dra mot dig för att scrolla neråt) så blir automagiskt mushjulet också "naturligt" (dvs rulla från dig för att scrolla neråt). Det går inte att välja att du ska dra mot dig och rulla mot dig för att scrolla neråt.

Windows tangentbordsmappning.

Där vinner å andra sidan MacOS hands down. För jag kan skriva ± utan att behöva trycka alt-numpadsifferkod.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nå, jag valde att lyfta fram mina spelares problem utan att peka ut dem. Men eftersom du var tvungen att peka ut denna lilla förledelse så får jag väl göra det i alla fall.

Mina spelare somnar i soffan. Det spelar ingen roll vad jag gör. Det är för att de proppar i sig snack och sötsaker hela tiden och sen tokkraschar. Visst skulle jag kunna förbjuda dem från att äta sötsaker, men ärligt talat: de behöver inte bry sig om vad jag säger om de inte vill.

Vilket för mig in på en annan idiotisk konstruktionsmiss:

Socker! Man äter socker, får en sockerchock, och sen kraschar man. Helt galet!

Och varför är socker så onyttigt? Flera försök har gjorts för att råda bot på detta med olika sötningsmedel, men varför har ingen lyckats bra!

Sötningsmedel: Varför kan det inte smaka lika gott som socker för!

Darnit!

chrull

Stockholm Kartell
Krille said:

Där vinner å andra sidan MacOS hands down. För jag kan skriva ± utan att behöva trycka alt-numpadsifferkod.
Men var sitter ½?

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Förresten... Var sitter – (svenskt talstreck) på ett windows-tangenbord?
Den brukar autokorrigera minus till ett sådant, åtminstone om man är i en ordbehandlare.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Irriterande för de som vet skillnaden, men den stora massan vet inte skillnaden och behöver hjälpen.

Troberg

Sinister eater
弾幕 said:
Krille said:

Men var sitter ½?
Och var är ‽?

Arfert

Facit
Men finns inget snabbkommando? På mac trycker man alt-bindesstreck bara.

Och bindestreck i stället för talstreck går fetbort. Skriver jag en text som ska finnas på papper ska det vara rätt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Och bindestreck i stället för talstreck går fetbort. Skriver jag en text som ska finnas på papper ska det vara rätt.
Jag skriver i Google Docs; då kan man bygga enkla ersättningsregler eller nyttja de som finns inbyggda. Så slipper man krångla med Alt+nånting.

Jag skriver t.ex. "-- " och då förvandlar gdocs det till ett tankstreck.

Krille

Super Moderator
Arfert said:
Men finns inget snabbkommando? På mac trycker man alt-bindesstreck bara.
ctrl + numeriska tangentbordets minus ger samma tecken som autokorrigeringen gör. Jag är osäker på om den är universell, dock. Det kan vara en wordspecifik shortcut.

Arfert

Facit
OK, tack för hjälpen! Använder dock inte Word om jag slipper. Och google Chrome mest på min Chromebook.

Jarl

Hero
Recca said:
Übereil said:
Krille said:
Troberg said:
En till:

"Det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Alternativen man får är "Ja" och "Fråga senare", där senare är om 3 timmar. Inget "Dra åt helvet och fråga mig aldrig igen, jag uppdaterar själv när det bloody well pleases me!".
Nära besläktat: säg att man sitter och skriver på ett foruminlägg om världens bästa rollspel (Generica, antar jag). Plötsligt poppar det upp en popup med texten "det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Och precis då slår du mellanslaget mellan "världens bästa rollspel" och "Generica", och eftersom popupen snodde fokus och mellanslag är lika med "tryck på knappen som just nu hade fokus" så börjar det där skitprogrammet installera uppdateringen.
En tredje är när man väl installerat uppdateringarna (för jag gör sånt i bakgrunden, för varför inte) och den vill starta om datorn för att de ska komma i kraft. Givetvis kan man inte säga "ta det när jag startar om datorn nästa gång" utan man måste hela tiden skjuta fram det. När Windows 7 la in så man kunde be den fråga om fyra timmar så blev det lite bättre, men det är fortfarande inte bra.

Och när du ändå tog upp program som stjäl fokus så stör jag mig på det i allmänhet - även när jag startat programmet själv. Startar jag t ex ett spel så vill jag inte sitta och glo på spelföretagets intro som brukar spelas i början av spelet och liknande (eller ännu värre - skrivbordet i väntan på att spelet ska komma igång) så jag brukar återgå till vad jag nu gjorde i min browser innan. Vilket sedan avbryts mitt i av att spelet hoppar upp i förgrunden. Man kan tycka att program borde fatta (eller jag, det är väl OSet som borde fatta det) att när jag öppnar det och sedan öppnar något annat efter så är det det andra som borde ha fokus.

Übereil
Jag tycker du ska skicka in de här förslagen till Microsoft, jag vill se de förändringarna.
Alla uppdateringsgrejer är förbättrade i Windows 8, så MS har redan lyssnat. OS-uppdateringar försöker den så långt det är möjligt lägga vid omstart/avstängning. Går inte det så varnar den tydligt exakt när den tvingade uppdateringen kommer ske (tre dagar efter första varning).

Ulfgeir

Swashbuckler
Lupus Maximus said:
Exportera ut en .reg fil via regedit
Det du letar efter lär nog finnas under dessa nycklar
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ODBC
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\ODBC

Nope. Testade på jobbet. Den informationen som var vital fanns inte där. Alla guider både jag och min kollega hittade pekade på den första nyckeln där, men det var fail. Vi skulle migrera vår citrix-miljö från windows 2003-servrar till 2008 R2.

/Ulfgeir