Förslag
Det enklaste och lättaste sättet att göra det på, är nog att använda sunt förnuft (som vanligt). Då har du två val. Antingen har du regler som bygger på sunt förnuft (vilket är lite krånligare) eller så har du modifikationer som bygger på samma sak och det är nog att föredra. Vad menar snigeln?
Jo, om en RP har 20 i basket och är normallång, får det antas att han är ganska smidig och stark också? Då kan du ju, när du använder någon annan färdighet, lägga på en rimlig bonnus på den. Om karaktären ska hoppa rakt upp för att hämta något som hänger på en krok i taket, bör han få ganska mycket plus, men om det rör sig om längdhopp är det tveksamt om han får något (att han hoppar längre än vanligt beror det nog snarare på att han har mycket i grundegenskaperna). Så, förslaget: Lägg en positiv modifikation som speglar hur lik handlingen är det som karaktären är bra på (basket i exemplet). Räcker det?
Du kan förstås skriva regler till det, men jag undrar om det är värt besväret.