Nekromanti Iframes är bara bra tack

solvebring

Superhero
Tjosan!!!

Som ni vet dillade och dallade jag runt här när jag skulle göra min hemsida till Eldkvast.se
Det gick vägen, men så blev det problem med lite koder och filer plötsligt och jag tvingades göra om allt. Då tänkte jag, dom snackade faktiskt om iframes, och det ser ganska så välvårdat ut.
Jag har för mig jag var skeptisk till det då, men nu säger jag JA till iframes och glädjer mig åt Eldkvasts nya utseende.
Innan ni tar en titt och börjar klaga... :gremwink: vill jag bara säga att "forum" och "länkar" skall ligga avsides som de gör - det är meningen, och att jag lärt mig att greja med hemsidor på egen hand från det att Eldkvast kom upp första gången... Jag kan alltså inte så mycket, var beredda på det.

Nå, jag vill främst ge Tomas Arfert ett stort tack då han visade lite hur man kunde göra... Men självklart till alla andra som också var gott stöd i den tråden.

Eksem

Champion
Rutan är ohyggligt trång.

Och som vanligt är jag skeptisk till att inte låta sidan flöda över hela skärmen.

Tyckte förra varianten var mycket bättre.

G

Guest

Guest
Iframes ser snyggt ut, precis som vi snackade om i några trådar tidigare, men sen kanske det inte alltid är kompatibelt osv, osv... Men det funkar...

Ser bra ut...

Registrerad medlem nr 2! :)

solvebring

Superhero
Jag förstår vad du menar. Detta underlättar dock arbetet så fort något behöver ändras eller då nytt material skall upp. Det underlättar hela sidan alltså - gör det mycket enklare, litet och effektivt.
Alltså - iframe'sen kommer att bli kvar. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Kul att du gillar sidan. Jag hoppas också att alla andra också skall göra det. :gremsmile:

Nåväl, det blir smidigt och effektivt, vilket är hela meningen med det.

Tack, du är hjärtligt välkommen till forumet, jag hoppas att vi snart blir fler.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har för mig jag var skeptisk till det då, men nu säger jag JA till iframes och glädjer mig åt Eldkvasts nya utseende.
Varför använder du inte vanliga "frames"? Då blir det inte lika trångt.

Kolla w3schools hemsida (eller googla) för hur du mixtrar med frames.

---

Med "Historik" trodde jag att du menade sidans uppdateringshistorik. Du kanske borde förtydliga med "DoD-historik"?

Du borde ha ett bättre fokus i texten på sidan. Just nu så är det väldigt mycket text på första-sidan.

/Han som hoppas att bilden förklarar något

krank

Går ondskans ärenden
Varför använder du inte vanliga "frames"?
Jag tänker hoppas att svaret blir "för att vanliga frames är skit"...

Fast å andra sidan vill jag minnas att ingen brydde sig om sån där skit som funktionalitet eller kompatibilitet...

Insignia

Swashbuckler
Underlättande

Detta underlättar dock arbetet så fort något behöver ändras eller då nytt material skall upp.
Ville bara påtala att dylikt även kan underlättas utan att använda ramar, om din server tillåter PHP eller ASP.

Troberg

Sinister eater
Re: Underlättande

Ville bara påtala att dylikt även kan underlättas utan att använda ramar, om din server tillåter PHP eller ASP.
Eller åtminstone SSI.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tänker hoppas att svaret blir "för att vanliga frames är skit"...

Fast å andra sidan vill jag minnas att ingen brydde sig om sån där skit som funktionalitet eller kompatibilitet...
/Han som vill ha en utveckling av det påståendet, med stöd av icke-subjektiva argument (helst länkar till undersökningar), för han förstår inte varför ramar bidrar till sämre funktionalitet och framförallt sämre kompabilitet

Troberg

Sinister eater
han förstår inte varför ramar bidrar till sämre funktionalitet och framförallt sämre kompabilitet
Vissa äldre browsers har inte stöd för frames.

Eksem

Champion
Typ, Lynx, eller vad? Känns ju relevant...

---

Nej, det här går inte, vi kan ju inte ha SAMMA diskussion igen!

krank

Går ondskans ärenden
Vissa äldre browsers har inte stöd för frames.
...och dessutom känner jag inte till någon browser som klarar av att skapa bokmärken för sidor man nått inom en sida som använder frames.

Eksem

Champion
Internet Explorer 2, eller vad menar du? Det finns ju ingen som använder IE2.

solvebring

Superhero
Jodå, din bild förklarar och jag förstår precis. Dock hör all text hemma på första sidan, dock har den redigerats, och jag vet inte när du var inne sist?

Hm... du har rätt, men jag är inte så duktig, och så skall jag ha all tid hela tiden. Men jag skall titta lite, försöka räta upp sidan lite och så. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Har ändrat nu. Tänkte över vad Han sade. Dock vill jag inte ändra till frames som lägger sig över allt - dom skall liksom inte vara en del av sidan tycker jag, bara en pyttesak som "får vara med på hörnet lite granna"... Alltså är jag helnöjd med iframes. Dock ändrade jag lite så att hela sidan, iframsen, bilderna etc. hamnade i mer linjär harmoni med varandra. Jag har alltså rätat sidan och gjort den mer rak och fin att se på.

Marcus J

Hero
Vilken upplösning är sidan gjord för? Den ser inte särskilt bra ut i 1280*1024. Du kanske kan få den centrerad i mitten av läsaren istället för att den lägger sig längst till vänster? Dessutom så ser det litet ut med den lilla rutan i mitten som man ska läsa i. Jag bifogar screenshot så kan du ju se vad jag menar.

/Marcus

krank

Går ondskans ärenden
Den ser inte särskilt bra ut i 1280*1024.
Äh, jag tycker tvärtom. Massor av skön "luft" till höger gör att sidan känns öppen.

Däremot gillar jag inte att det blir en ruta med scroll i i mitten av sidan. Det är hemskt ointuitivt.