Nekromanti Iframes är bara bra tack

Troberg

Sinister eater
...och dessutom känner jag inte till någon browser som klarar av att skapa bokmärken för sidor man nått inom en sida som använder frames.
Good point. Jag börjar bli trött på folk som försöker maila länkar till mig, men som bara lyckas skicka länken till framsidan istället för direktlänken till vad de menade.

Troberg

Sinister eater
Internet Explorer 2, eller vad menar du? Det finns ju ingen som använder IE2.
Nej, trean. Och jag tror att jag använder den på en gammal maskin. Jag är inte säker, jag har inte haft den datorn igång på några år, men jag är rätt så säker på att det var en Win95 med IE3.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Nej, trean. Och jag tror att jag använder den på en gammal maskin. Jag är inte säker, jag har inte haft den datorn igång på några år, men jag är rätt så säker på att det var en Win95 med IE3.
Trean hanterar frames, ettan och tvåan gjorde det inte.

Dewil

Troberg

Sinister eater
Trean hanterar frames, ettan och tvåan gjorde det inte.
Bara halvdant. Dessutom hanterar den inte CSS, så den är nog rätt rökt i vilket fall...

Rickard

Urverk speldesign
Vissa äldre browsers har inte stöd för frames.
/.../
Tidiga IE...
Men det där är ett icke-argument. IE 1-3 stödjer inte heller iframes.

/Han som tycker att Troberg är expert på att komma med icke-argument

Troberg

Sinister eater
Men det där är ett icke-argument. IE 1-3 stödjer inte heller iframes.
Jag talade om frames som företeelse, oavsett vilken smak de kommer i. Själv föredrar jag tabeller.

krank

Går ondskans ärenden
Själv föredrar jag tabeller.
Eller Div-taggar. Också bra, om man jäklas lite med dem. Fast tabeller är helt klart mer HTML 1.x- kompatibla. =)

Troberg

Sinister eater
Vissa äldre datorer har inte stöd för internet Tough shit.
Och de behöver man inte designa websiter för. Däremot kan det ju vara bra om man faktiskt försöker klara så många som möjligt av de som kan nå siten. Visst, det kanske bara är en procent man väljer bort, men det är ändå en på hundra som man irriterar helt i onödan.

Eksem

Champion
DIV-taggar havererar ju i tidiga browsers, så det är ju inget för Trobergs utvecklingsfilosofi.

Rickard

Urverk speldesign
Jag talade om frames som företeelse, oavsett vilken smak de kommer i. Själv föredrar jag tabeller.
Men säg då direkt att du snackar om helt ovidkommande saker, för utgångspunkten var faktiskt "för att vanliga frames är skit".

/Han som, för att inte göra inlägget helt menlöst, tipsar Adus om att lägga till följande sak i sin css-kod:
iframe {
scrolling: auto;
}

solvebring

Superhero
Hm... Ja, du. Den är anpassad för 1024 x 768 (det är vad jag tror är vanligast ungefär), det står på sidan nu bland annat att det är så. Hur man centrerar för att den skall hamna precis i mitten vet jag faktiskt inte hur man gör. Sorry...

Troberg

Sinister eater
Men säg då direkt att du snackar om helt ovidkommande saker, för utgångspunkten var faktiskt "för att vanliga frames är skit".
Jag missade den subtiliteten.

Hur funkar förresten frames (oavsett typ) med sådant som screen readers (uppläsning för blinda) och vid utskrift?

stitched

Veteran
Nej, i de fall där man inte använder ett skriptspråk kan man heller inte direktlänka (bokmärka) en frame, oavsett om det är iframe eller gammal hederlig. Själv föredrar jag xhtml vilket gör att jag inte använder frames, men om man ska, gör en enkel ASP eller PHP index-sida som är själva framen och använd querystrings för att hämta det rätta dokumentet till den rätta framen.

Exempelsida
Datorbutiken: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=NBRABBIT
(bara en exempellänk, ingen reklam, även om den är söt)

Dock krävs ju grundläggande kunskaper i ett scriptspråk samt en server som tillåter ASP, .NET, PHP, CGI eller något annat obskyrt :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
(bara en exempellänk, ingen reklam, även om den är söt)
Att jag läste dess namn som "nazifaghag" säger nog mer om mig än om den... =)