Nekromanti Ikonhjälp

Krille

Super Moderator
Ni vet det där strulet med mögel i badrum och ytterväggar å sånt? Det var lite pladder om det i dagspressen för ett tag sedan.

Saken är den att jag är lite smått insyltad i saken. Jag utvecklar en webbapplikation för att byggare ska dokumentera vad de gör, så att husägare ska kunna utkräva ansvar för bland annat sådana idiotier som puts på frigolit mellan träreglar eller felaktiga fuktspärrar i badrum.

Anyway, ett steg i utvecklingen är miljöhanteringen. Det finns en klase kriterier som en produkt måste uppfylla för att vara miljögodkänd, och det finns en klase register för dessa, men en stor del är faktiskt upp till dem som gör produkterna, och är inte registrerat någonstans. Min nuvarande uppgift är en funktion som skickar en fråga till producenterna, och frågar dem huruvida deras produkter uppfyller kriterierna.

Och nu behöver jag två trevliga ikoner att sätta på knapparna som producenterna ska trycka på, närmare bestämt:

JA - produkten uppfyller kemikalieinspektionens miljökrav.
NEJ - produkten uppfyller inte kemikalieinspektionens miljökrav.

Det finns egentligen inga fler alternativ. Antingen uppfylls kraven eller så gör de det inte.

Och nu ett ord om producenters psykologi: de vill inte ta ansvar nånsin under några som helst villkor. Om det hintas det minsta om att ett "nej" innebär något juridiskt åtagande eller förlorad försäljning så kommer de aldrig aldrig aldrig att trycka på den knappen ens under vapenhot.

Å andra sidan så vill de heller inte bli påkomna med att ljuga, för det innebär ansvar i rätten och skadestånd och fan, så om det inte är snorklart att produkten uppfyller kraven så kommer de att inte att trycka på "ja" heller.

Det leder till att om inte knapparna är exakt rätt utformade så att knappen "nej" inte är det minsta hotande eller avskräckande så kommer ingen producent någonsin att trycka på knappen, vilket innebär att ärendet rinner ut i sanden.

Eftersom det lokala utvecklingsteamet och hjärntrusten i reklambyrån på övervåningen inte har ett bra svar på den frågeställningen vänder jag mig nu till allmänheten: hur ska knapparna utformas, så att de är trevliga, inbjudande, inte det minsta hotfullande och ändå tydliga?

Foggmock

Myrmidon
Jag tänker mig någon form av ansiktsuttryck, antingen förvåning eller "tyvärr" eller något liknande.

I första fallet så kan producenterna få "komma undan med" att säga "oj, vi visste inte att vår produkt inte uppfyllde DE HÄR villkoren, men vi ska se över receptet" genom att klicka den förvånade smiley, och att låta dem göra det låter som en god idé.

I det andra fallet så kan producenterna säga "Oj, när vi utvecklade den här produkten kunde vi tyvärr inte uppfylla allt det här, på grund av bla bla bla" genom att klicka på "tyvärr"-smileyn, och då istället få "komma undan med" att bättra sig till nästa produkt.

En annan variant är att ha tumme upp och tumme ner (eller iallafall tumme upp som ja, tumme ner är ju ett rätt underkännande omdöme.)

Å andra sidan, behövs det verkligen ikoner?

Troberg

Sinister eater
Har kemikalieinspektionens miljökrav en logga? I så fall är mitt förslag loggan respektive överkryssad logga.

Zire

Swashbuckler
Knapparna är grå och tråkiga liksom bakgrunden. Gärna ska frågan komma efter ett gäng frågor som man kan fylla i utan att tänka, typ serienummer, nåns namn och sånt.

Röd är iaf en dålig färg.

Arfert

Facit
jag kan ju göra de där (har gjort massor med ikoner i olika sammanhang, som till exempel till källsortering), men det är sånt jag tar betalt för.. ;-)

Troberg

Sinister eater
Ett annat alternativ för att få 'nej' att verka mindre otäck är att göra den till ett mellanalternativ.

Med andra ord, istället för:

JA - produkten uppfyller kemikalieinspektionens miljökrav.
NEJ - produkten uppfyller inte kemikalieinspektionens miljökrav.

så har man:

Uppfyller kemikalieinspektionens miljökrav.
Uppfyller inte kemikalieinspektionens miljökrav.
Bryter mot miljöreglerna.

På så sätt har man gjort det tredje alternativet till det farliga, och man kan fortfarande i uttag och sådant bunta ihop 2 & 3 till samma statistik. Lömskt, men något jag tillämpat vid ett par tillfällen.

MrG

Swashbuckler
Bock och kryss

Jag skulle använt en bock (symbolen inte djuret) och ett kryss.

Bocken för: "Ja, vi har kollat och det uppfyller kemikalieinspektionens miljökrav"
Krysset för: "Nej det uppfyller inte, eller så har vi inte kollat nogrant nog"

Så snälla klara färger, bocken i grönt och krysset i gult.

Och när man för pekaren över skall det i basläget dyka upp en liten pedagosisk textruta som kortfattat förklarar vad det klicket innebär.

Misstänker att du sedan kan spärra så folk måste klicka för att komma vidare, får du inte du spärra det, så skulle jag rekomendra att man går på folks chefer så de säger att man måste j-vlar amman klicka i knappen.

För jag tolkar det som att tanken med knapparna är att alla produkter ska uppfylla kemikalieinspektionens miljökrav? Så att folk ska tänka efter och göra rätt och sedan få klicka på ett JA.

Skulle också rekomendera att i texterna kring knapparna försöka undvika orden "ja", "nej" och "inte", då det är kraftigt värdeladdade ord.

-Gunnar (grunnar)

Krille

Super Moderator
Re: Bock och kryss

För jag tolkar det som att tanken med knapparna är att alla produkter ska uppfylla kemikalieinspektionens miljökrav? Så att folk ska tänka efter och göra rätt och sedan få klicka på ett JA.
Det är möjligen slutmålet. Det direkta målet är att dokumentera hur det faktiskt ligger till.

Hittills har vi märkt att folk inte gillar kryss. De är för aggressiva, även när de är snällt blekgula.

Troberg

Sinister eater
Re: Bock och kryss

Min erfarenhet är att bock och kryss inte är uppenbara i Sverige. Många gör fel. Jag skyller på skolan som använde bock för fel och R för rätt, medan krysset är något vi sätter i tipsrade för att markera val.

Rising

Vila i frid
Jag skulle välja ikonerna:

1. En utslagen blomma
2. En ännu inte utslagen blomma.

Jag skulle välja en Tussilago (det är inte en blomma man förknippar med varken parfym, ogräs eller partipolitik, och den "byter färg" från att vara helt grön när den är outslagen till att bli väldigt gul när den är utslagen. Dessutom är det en väldigt populär blomma. Jag skulle teckna den väldigt stiliserat, från sidan, och avbilda en närbild av blomhuvudet, lagd i en ring med tjock kontur i samma färg som stjälken)

Det är inte så tydligt "ja eller nej" över blommor i dessa två lägen - utan den ännu inte utslagna blomman signalerar snarare värden i stil med "nej, vi uppfyller tyvärr inte miljökraven än - men det kommer i vår nästa uppgraderade version" eller "nej, men vi har våra egna miljökrav och kvalitetsprov som vi är väldigt stolta över att produkten klarar med glans" - hur de nu än ser på saken.

Hur du skall förklara detta i texten till ikonen vet jag dock inte. Det är vanskligt att vara för reklamig och inställsam - det är ju inte så att du skall sälja dem ett rent samvete - utan det här är ju en statlig, humorbefriad undersökning vi talar om. Då får de nog finna sig i att du talar klarspråk med dem.

(Eventuellt ett diplomatiskt: "Nej, produkten uppfyller inte kemikalieinspektionens alla miljökrav" - vilket låter lite bättre än ett starkt "nej" utan att vara en reklamspinn)

Kanske räcker blomman som ikon för att ta udden av det hotfulla i nekandet?

Krille

Super Moderator
1. En utslagen blomma
2. En ännu inte utslagen blomma.

Jag skulle välja en Tussilago (det är inte en blomma man förknippar med varken parfym, ogräs eller partipolitik, och den "byter färg" från att vara helt grön när den är outslagen till att bli väldigt gul när den är utslagen.
Bäst hittills! Tack!