Nekromanti Ikonisk 1987-musik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här har delvis med skapandet av More than Human att göra, så om nån moderator tycker att det passar bättre där får den här tråden gärna flyttas. Såklart.

Nå: Jag skulle vilja sätta ihop en lista på kanske 20-40 album som spelledare av More than Humans spelvärld 87 borde lyssna på. Allt ni behöver veta om spelvärlden är egentligen dess namn; den utspelar sig 1987 och jag vill på något sätt komma åt den musikaliska zeitgeisten. Mest är jag intresserad av mainstreammusik, pop och sådant, men mer obsyra grejer kan få plats om jag inte hittar tillräckligt mycket pop.

Mitt främsta kriterium är egentligen, utöver att det är från 1987, huruvida jag själv minns albumet eller någon av låtarna på det. =)

Jag tar gärna emot tips på hela album, men det gör mitt liv lättare om ni kan länka till någon ikonisk och lättigenkänd låt från albumet. Jag accepterar länkar till youtube, grooveshark, spotify.

Några album jag redan tänkt på (påpeka gärna om nåt av dem egentligen inte alls är från 1987...:

R.E.M. - Document. (The end of the world as we know it)
Guns n' Roses - Appetite for Destruction (Paradise City)
Bon Jovi - Slippery when wet (Livin' on a prayer)
ABC - Alphabet City (The night you murdered love)
Beastie Boys - License to Ill (Fight for your right)
Europe - The Final Countdown
Michael Jackson - Bad
Rick Astley - Whenever you need somebody (Never gonna give you up)
Samantha Fox - Samantha Fox (I surrender to the spirit of the night)
U2 - The Joshue Tree (I still haven't found what I'm looking for)
Whitney Houston - Whitney (I wanna dance with somebody)
Sting - Nothing like the sun (Englishman in New York)
Aerosmoth - Permanent Vacation (Dude looks like a lady)
Joe Cocker - Unchain my heart
Depeche Mode - Music for the masses (Never let me down again)
Midnight Oil - Diesel and dust (Beds are burning)
Manowar - Fighting the world

Bananas

Veteran
Beastie Boys - License to Ill (Fight for your right)

Är en grymt bra skiva, men på min står det 1986.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Om du tar med det betydligt mer obskyra Manowar tycker jag definitivt du borde ta med Helloweens Keeper of the Seven Keys Part 1. (I synnerhet blev låten Future World väldigt omtyckt och spelas än idag.)

krank

Robert Jonsson said:
Om du tar med det betydligt mer obskyra Manowar tycker jag definitivt du borde ta med Helloweens Keeper of the Seven Keys Part 1. (I synnerhet blev låten Future World väldigt omtyckt och spelas än idag.)
Nu tror jag att jag hört mer Manowar än Helloween i mina dagar, men en snabb genomlyssning ger definitivt igenkänning!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är inte speciellt bra på musik, eller årtal, men:

Pet Shop Boys - Actually (It's a Sin, Rent, Heart, What Have I Done to Deserve This)

/tobias

Übereil

Swashbuckler
Från Music for the Masses så borde du ta Strangelove istället då den har högre igenkänningsfaktor. Den kom dels högre upp på topplistorna och den var dessutom nyligen med i en Guccireklam.

Vad gäller vidare tips så började Gothscenen bli stor på allvar. Och Gothscenens okrönta kungar var The Sisters of Mercy*, som året ifråga släppte Floodland, av många ansett som deras bästa album (de släppte å andra sidan tre och typ ingen anser att det tredje albumet är det bästa...). Bland annat innehåller låten bandets mest framgångsrika singel någonsin, This Corrotion, som var en stor klubbhit. Den passar extra bra för lite mer alternativa klubbar. Den innehåller även min egen favoritlåt med bandet, Never land, som passar utmärkt för när det ska vara mer tryckt stämning. Men vill man ha det är det kanske snarare det här man ska lyssna på...

(Sisters of Mercy var för övrigt aldrig någonsin nära att slå i staterna. Men det kan säkert glatt ignoreras...)

*Ironiskt nog så hatar bandet (dvs sångaren, som efter deras första album var enda egentliga bandmedlemmen - vilket även gjort att han fått ett rykte om sig att vara svår att ha att göra med...) gothare. Om han kunnat skära av sig ett finger för att slippa bli dyrkad av alla idiotiska gothare så tror jag han hade gjort det.

Übereil

krank

Übereil said:
Från Music for the Masses så borde du ta Strangelove istället då den har högre igenkänningsfaktor.
Alltså för att förtydliga; i själva spelet vet jag inte om jag kommer att ha med låtar på det viset. Mer troligt bara albumen...

anth

Vetefan
"The Lion and the Cobra" Sinead O'Connors första album (och hennes bästa enligt mig)

krank

Argh! said:
"The Lion and the Cobra" Sinead O'Connors första album (och hennes bästa enligt mig)
OFC! Finns t.om. med på min spotifylista ju =)

Mogger

Hipsteranka
Madonna hade väl något då. Whos that girl kanske? Eller Open your heart? Whitesnakes Here I Go again är given och likaså Walk Like an Egyptian med Bangles.

(I Just) Died in Your Arms med Cutting Crew var stor som attans!

Kolla Billboardlistan från 1986-87 vettja!

Manowar? De var nog aldrig så stora... :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Läser listan och noterar att Def Leppard släppte Hysteria 1987. Jag noterar också att George Michael släppte Faith.

Jag noterar också hur sjukt mycket de bäst säljande albumen sålte...

Übereil

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Måns said:
Manowar? De var nog aldrig så stora... :gremsmile:
Stora nog för att jag ska minnas dem =)
Jo, jag minns dem (med fasa) med. Men gör det dem ikoniska? :gremsmile:

Överlag, när det gäller hårdrock, så var 1987 när Sunset Strip-banden (m.fl) på allvar började ta över världen. Störst av alla var Mötley Crue och Guns n Roses, följt av ett gäng band som Def Leppard, LA Guns, Poison, Faster Pussycat, Cinderella, Warrant m.fl. Sist kom Skidrow men sedan tog Soundgarden och Nirvana död på glamrocken (iaf för den här gången).

krank

Måns said:
Jo, jag minns dem (med fasa) med. Men gör det dem ikoniska? :gremsmile:
Tja, jag tog ju med dem för att jag kände igen dem och gillar dem =) För mig är de ganska ikoniska. Men jag är fullt medveten om att det är väldigt subjektivt.

Jocke

Man med skägg
Ni har alla glömt (eller låtsats glömma) MARRS- Pump Up The Volume. Vilken hit!