(Nu har windows låst sig 2 gånger under skrivandet av den här posten, men jag ger mig inte!)
Under hela min rollspelskarriär har jag trott att det går fullgott bra att beskriva en människa med dessa egenskaper:
(As seen in DoD och EON)
Styrka
Fysik
Smidighet
Intelligens
Psyke (Viljestyrka)
Karisma
Men efter att ha grävt lite djupare i förhållandet mellan grundegenskaper och färdigheter så kom jag fram till en chockerande upptäckt!
Styrka och Fyisk var samma sak!
Vad består då Fysik av?
Immunförsvar löjligt, bort med det! (Orkar inte gå in på varför)
Muskeluthållighet = Styrka igentligen, uppdelning blir orealistisk snarare än realistisk, IMO.
Skadetålighet består av, enligt mig Erfarenhet och Muskelmassa
Motion är det enda som sticker ut, eftersom det går att ha god motion och lite styrka. (Tror inte att motsatsen är så vanlig, speciellt inte i en medeltid utan spiffiga träningsmaskiner.. /images/icons/wink.gif)
Så Styrka och Fysik blir till Fysik med motion som underegenskap. Det är okej, jag kan acceptera det..
Men det var inte långt till nästa chockerande upptäckt!
Alla Karisma-baserade färdigheter (Övertala, Skådespel) berodde på antingen viljestyrka, självförtroende, eller hur mycket respekt andra hade för en. (Med några få undantag, som Förföra och Etikett.)
Tänk efter lite nu.. Dom som vi har respekt för är dom med gott självförtroende.. Som är dom med stark vilja.
Karisma är borta, ersatt med Psyke.
(Med en underegenskap för första intrycket. Utseende, vänlighet..)
Jag har alltså levt i en lögn! Vad säger ni om dessa omvälvande idéer?
(Jag hoppas ni säger "Nyskapande" och "Vad duktig du är Arvid!" /images/icons/wink.gif)
Grundegenskaperna i mitt rollspel:
Fysik
Vighet
Finmotorik
Intelligens
Psyke (Viljestyrka)
(Behöver finmotorik vara en underegenskap till smidighet? Är smidiga ofta finmotoriska?
Finmotorik i mitt rollspel = Fingerfärdighet, samt små precisa rörelser snarare än stora.
Exempel: Sätta en bordtennisracket där bollen kommer komma flygande.
Behöver Uppmärksamhet en egen Grundegenskap, en underegenskap, eller bara en färdighet?
Intelligens kan betyda enormt många saker, men intelligens i mitt rollspel är "hjärn-kondis",
vilket skick man håller skallen i. Listighet, kreativitet, och en mall för hur man ska rollspela sin rollperson)
/Arvidos, som faktiskt tror att man kan forska i rollspelsregler.
Under hela min rollspelskarriär har jag trott att det går fullgott bra att beskriva en människa med dessa egenskaper:
(As seen in DoD och EON)
Styrka
Fysik
Smidighet
Intelligens
Psyke (Viljestyrka)
Karisma
Men efter att ha grävt lite djupare i förhållandet mellan grundegenskaper och färdigheter så kom jag fram till en chockerande upptäckt!
Styrka och Fyisk var samma sak!
Vad består då Fysik av?
Immunförsvar löjligt, bort med det! (Orkar inte gå in på varför)
Muskeluthållighet = Styrka igentligen, uppdelning blir orealistisk snarare än realistisk, IMO.
Skadetålighet består av, enligt mig Erfarenhet och Muskelmassa
Motion är det enda som sticker ut, eftersom det går att ha god motion och lite styrka. (Tror inte att motsatsen är så vanlig, speciellt inte i en medeltid utan spiffiga träningsmaskiner.. /images/icons/wink.gif)
Så Styrka och Fysik blir till Fysik med motion som underegenskap. Det är okej, jag kan acceptera det..
Men det var inte långt till nästa chockerande upptäckt!
Alla Karisma-baserade färdigheter (Övertala, Skådespel) berodde på antingen viljestyrka, självförtroende, eller hur mycket respekt andra hade för en. (Med några få undantag, som Förföra och Etikett.)
Tänk efter lite nu.. Dom som vi har respekt för är dom med gott självförtroende.. Som är dom med stark vilja.
Karisma är borta, ersatt med Psyke.
(Med en underegenskap för första intrycket. Utseende, vänlighet..)
Jag har alltså levt i en lögn! Vad säger ni om dessa omvälvande idéer?
(Jag hoppas ni säger "Nyskapande" och "Vad duktig du är Arvid!" /images/icons/wink.gif)
Grundegenskaperna i mitt rollspel:
Fysik
Vighet
Finmotorik
Intelligens
Psyke (Viljestyrka)
(Behöver finmotorik vara en underegenskap till smidighet? Är smidiga ofta finmotoriska?
Finmotorik i mitt rollspel = Fingerfärdighet, samt små precisa rörelser snarare än stora.
Exempel: Sätta en bordtennisracket där bollen kommer komma flygande.
Behöver Uppmärksamhet en egen Grundegenskap, en underegenskap, eller bara en färdighet?
Intelligens kan betyda enormt många saker, men intelligens i mitt rollspel är "hjärn-kondis",
vilket skick man håller skallen i. Listighet, kreativitet, och en mall för hur man ska rollspela sin rollperson)
/Arvidos, som faktiskt tror att man kan forska i rollspelsregler.