Nekromanti Illustra - Den Levande Staden [Kolossalt.Läs inte]

Rising

Vila i frid
Jag hade en idé i duschen, måste berätta om den:

Det handlar om en alternativ värld till vår:

För att förstå denna värld, måste man först ompröva vår syn på Babels Torn. Tornet och hela historien om den förtörnade guden m.m. är nämligen fel och ett utslag av ett litet missförstånd. Människorna har tolkat orden "bab" (=port) och "el" (=gud) som att tornet var ett försök att nå upp till Gud, men i själva verket skall det översättas med "Gudarnas port" för det var nämligen precis vad det var. I vår värld gick det omkring en massa gudar till dess att människornas skröplighet och karaktärsbrister blev outhärdliga för dem och de bestämde sig för att lämna vår jord för gott. Babels Torn var en port ut för de riktiga gudarna, inte en port in till människornas påhittade gud.

Resten av myten är däremot sann, människorna slutade begripa varandra efter att gudarna lämnat dem och folk kunde inte längre kommunicera med varandra. De började bråka och drog åt varsitt håll efter att tornet hade rasat samman.

Men människornas öden är ointressanta, det här rollspelet handlar om gudarnas öden i den nya världen:

Illustra - Den Levande Staden är i mångt och mycket en sorts jättefetingstad med gator av guld, torn av glas, hängande trädgårdar, pelare, statyer, valvbågar, kanaler med mjölk i vilka det syns gnistrande mässingsgondoler och sån skit. Illustra byggdes upp snabbt och är en fullkomligt enorm, kollosal stad på vilken ledd man än mäter, men det är ännu forntid och gudarna har ungefär samma pompösa smak som när de lämnade livet på jorden. Allt gnistrar, allt är pråligt och allt skall vara stort, högt, långt och överväldigande.

Illustra är dock en levande stad, en moder med ett eget medvetande, och hon föder sina egna barn. Det dröjde faktiskt inte länge innan staden hade befolkats med Illustras avkommor. De gamla gudarna såg med glädje hur det kom nya väsen som liknade dem själva, och strax därpå kom det varelser som bäst beskrivs som troll, enhörningar och älvor m.m. De alla överröstes med gudomliga gåvor av gudarna. Sedan började det dock träda människor ur Illustras sköte, och gudarna tog då snabbt och ingrep och förvisade dem till underjorden, då de inte ville fly från mänskligheten ännu en gång.

Nere i underjorden har människorna börjat gro ett hat mot gudarna och mot sin egen moder... Mer om detta senare.

De gamla ursprungliga gudarna kallas för Babiluxer och lever numera i ett torn som helt enkelt kallas för "Babels Torn" och som ser exakt ut som det gamla tornet. I tornet släpps man inte in hur som helst, men alla viktiga beslut i staden fattas där inne på något sätt. Kejsaren över staden är överguden Aberrabi, en märklig guldskimrande jätteafrikan som brukade anses vara excentrisk men som numera mest påstås vara sinnessjuk och svårt neurotisk. Han deltar allt mer sällan i officiella sammanhang.

Rollpersonerna antas dock vara halvgudar av mer eller mindre mänskligt utseende.

Först: att vara en halvgud? Ospelbart? Nej, att vara en halvgud är rätt tillbakalutat och okonstlat faktiskt. Inte ens de riktiga gudarna är nämligen så konstiga som vi människor hade fått för oss innan de lämnade oss. Nej, de är rätt sköna typer. Visst, de kan ha djurhuvuden, de kan ha åtta armar och de kan gå omkring med treuddar osv, men de gillar att ta en bärs, snacka om fotboll och koppla av precis som vilka som helst. Halvgudarna är inte värre.

Men de är av gudomligt blod och därför har de alla fått gudomliga gåvor. Gåvor kan vara allt från magiska artefakter till personliga förmågor, men man får endast en fingervisning om vad gåvan är och i vilket syfte man har fått den. Det är sedan upp till en själv att utforska gåvornas egentliga natur.

Vet du att ditt svärd lyser i natten och att det i en hel timme kan förvandlas till det material som man knackar hjaltet mot? Okej, det är bra, men ännu vet du kanske inte att svärdet också kan förvandlas till en orm om det inte förvaras i sin skida under fullmåne om det dragit blod under dagen?

Du kanske har en förmåga att kunna äta dig igenom allt förutom glas och kall metall, men du vet kanske inte att om du ätit trä så kan du inte ljuga förrän maten är färdigspjälkad utan att kräkas, och och om du ätit sten så kan du inte längre ge en komplimang...

Osv. Så där konstiga och indirekta skall gåvorna vara. Det viktiga är nämligen att ingen gåva är den andra lik, så ingen rollperson kan ha så pass generella gåvor som "kontrollera eld" eller "flyga" utan vidare, utan det är ofta komplicerade mystiska mekanismer som endast aktiveras när vissa skeenden har ägt rum, osv. Man skall också komma ihåg att "Ingen gåva är utan gadd", utan de är alla tveeggade på något vis. De har nackdelar. De är lynniga och oberäknerliga.

Gåvorna har givits åt folk i olika syften. Det kan vara allt ifrån banala saker som "var snäll mot barn!" till direkta samhällsfunktioner såsom "håll gatorna rena!" Gudarna agerar dock efter en rätt obegriplig logik, ety de envisas med att ge gåvor som inte direkt är lämpade för deras syften. Eller försöker de berätta för halvgudarna att de måste vara påhittiga och inte slappa och ta sina gåvor för givna?

I vilket fall som helst: Använder man ens gåvor i samklang med ens syften så utvecklas man i harmoni och lär sig mer om sina gåvor, medan om man missbrukar gåvorna så får de fler och fler nackdelar och "gaddar".

Nå, så håller det alltså på: I ett gatuhörn kan ett troll försöka sälja korvar som han drar ut genom strupen, en gatusopande halvgud med kaninhuvud kan ha fyra magiska kvastar som gör jobbet åt honom så länge som de hör honom vissla, en bevingad demon kan styra en vagn dragen av en tiofotad mantikora genom smågränderna och en befjädrad indian kan försöka ragga på ett par serpenter med en uppvisning av bländverk och ljudillusioner.

I denna galna stad finns det några som har fått ett kall. Ett kall från staden. Ett kall från Den Levande Staden Illustra. Hon talar till sina barn som genom drömska meddelanden och visar dem syner och uppmaningar.

Illustra verkar välja hopplösa fall av halvgudar och väsen som inte riktigt kommit underfund med vad deras gåvor kan betyda för dem och som känner sig underpriviligerade. Hon för ihop dem och ger kryptiska meddelanden om vad som behöver göras i staden, och det visar sig att det finns brottslighet i staden som inte Babylon själv rår på.

...eller hemska tanke, är det inte så att det är de gamla gudarna som ligger bakom en del av dessa hemska brott?

Allteftersom spelet fortsätter så kommer rollpersonerna märka att Babiluxernas högsäte: Babels torn, återigen är en port åt gudarna, men denna gång är inte gudarna ute efter att öppna en port så att de kan fly...

Illustra vet något som inte Babylon vet att hon vet.

Rollpersonerna måste således akta sig för att avslöja att de stundtals lyssnar till Illustras kall och agerar efter hennes önskemål. Babiluxerna gillar inte att halvgudar leker polisutredare, och tro mig, en polisstyrka på Quetzalcoatl, Hanoman och Thor är inte direkt något man bråkar med. (De riktiga gamla gudarna ger ju inte de nya halvgudarna tillräckligt mäktiga gåvor för att de skall kunna användas mot babiluxerna själva)

Samtidigt så håller människorna på att bråka i underjorden. Dels finns det människor som kallar sig morlocker och försöker vända sin vrede mot själva Illustra; de gräver hål i hennes grund och försöker välta byggnader i staden. Illustra kan känna smärta och hon kan blöda. Ändå känner hon sympati för hennes barn som skadar henne så.

Andra människor har sökt sin egen form av gudomlighet för att kunna konkurrera med Illustras invånare. Genom en form av smärtsam självterapi kan de nå en form av klarhet som hindrar deras sinnen från att begå misstag. Det mänskliga sinnet är nämligen ofelbart när man väl har lokaliserat och avlägsnat skadade engram. Dessa människor kallar sig Revolvörer och ser på halvgudarna såsom halvsjuka individer som lever under masshypnos från den sinnessjuke kejsaren Abberabi. När man nått den här formen av klarhet så fungerar hjärnan på toppen av den mänskliga förmågan, man har en blixtrande slutledningsförmåga, upplever sin omnejd med bristlös perception och kan omöjligtvis fatta ett felaktigt beslut om de bara har fått all relevant information som behövs för deras uppgifter. De vet var du tänker kasta den där kniven genom att betrakta dina ögon- och muskelrörelser och således hinner de ducka i tid. De är mer eller mindre oslagbara om du inte har något trumfkort att spela ut som de inte känner till.

Deras mål; okänt, men det spekuleras i att de gräver en grop lika djup som Babels Torn är högt, och att det skall öppna en port tillbaka till vår värld. Andra menar att deras ledare, Babel'ron, sitter djupt nere i underjorden och äter kött från dödade halvgudar och samlar på sig deras artefakter för att sedan bära på så mycket magi som möjligt och sedan utföra en handling som strider mot deras alla syften samtidigt. Det skall bli slutet på världen.

/Rising
passar på att nämna inspirationskällorna: Serien Top Ten (obvious), någon gammal diskussion med Arvidos om Afrikanskt fabelfantasy (det mesta kommer därifrån) och Scientologsnubben Hubbard's flumskumdum-böcker (särskilt tack till en del namn. (Att Hammurabi blev Abberabi exempelvis, och "Babel'ron" hö hö, han heter ju L.Ron))

Feliath

Swashbuckler
Har inte du haft den har iden en gang redan?

Eller nagot liknande, i alla fall? Med eloityper och morlocktyper och den dar konstanta fixationen vid sarlingsromantik du slapar pa? Jag har for mig att du hade problem med just det dar med formagorna da; ar det har helt enkelt losningen, kanhanda?

Ah, det later ratt smart, i alla fall. Jag gillade sarskilt gavornas skumhet och inbyggda nackdelar; magi ar alltid roligast om det kan ga snett nar man javlas med den. Finns det en sapass stor risk att man alltid maste tanka efter och gora avvagningar innan man anvander magin, da ar den valgjord (atminstone dramaturgiskt; det kan bli trakigt i langden det med, forstas).

Asch, det ar svart att kommentera det har pa ett vettigt och konstruktivt satt. Jag later det har inlagget sta i alla fall, som ett monument till min totala ineptitud.

/Feliath - fragan kvarstar, dock; jag ar nyfiken pa om det bara var en hard deja vu eller ej

Rising

Vila i frid
Gah! Jag... jag... är förutsägbar... snyft!

"Med eloityper och morlocktyper"

Okej, jag visste att jag inte skulle kalla dem "morlocker"... Det var en nödlösning.

Jo, jag hade en idé som byggde helt på Tidsmaskinen förut, men Illustra skall nog inte ses som ett klassamhälle såååå mycket. Okej; Gudar-halvgudar-människor, men de där ytterligheterna är mest "monster" i gammal hederlig bemärkelse i Illustra. Sympatiserar gör man med halvgudarna och själva staden.

"den dar konstanta fixationen vid sarlingsromantik du slapar pa?"

Hi hi, jo, den är jag fäst vid. Det passar så bra att vara utvald/ annorlunda på något sätt i rollspel.

Fast jag tänkte från början på Alan Moores Top Ten som utspelar sig i en värld där alla har superkrafter. Det jag ogillar liite med den serien är att man både kan ha superkrafter och supergrejer (vilket får en att fundera över varför inte clairvoyanta köper en Green Lantern-ring så att de kan bygga upp förmågor som de saknar i vanliga fall, m.m.) och att de tar lite för lätt på det här med superkrafterna. Folk säger "han är en level 2 psychokinetiker" precis som att man lärde sig alla sorters förmågor riktigt snabbt och att många invånare var rätt lika varandra. Jag tänkte "hur skall jag lösa detta?" och kom på att magiska gåvor från gudar vore toppen. En magisk artefakt kan man förklara varför just du kan använda och ingen annan, och magiska gåvor känns bra om de är lite mystiska och komplicerade, medan superhjältekrafter skall vara raka och okonstlade.

Jag hade redan ett klur på gåvor med syften från diskussionen med Arvidos, så jag hade kommit en bit på vägen redan då.

Sedan haltar Top Ten lite iom. att det är rätt få personer på polisstyrkan som verkar vara lämpade för påfrestningarna i jobbet, och rena bifigurer i marginalen har superduperförmågor som man borde ha till hands varje gång man hamnade i livsfara. Samtidigt är det ju de med lite blygsamma förmågor som är enklast att leva sig in i, så då tänkte jag att rollpersonerna skulle vara utvalda för att utföra lite smygande operationer i skymundan. Inte riktiga "poliser", utan lite smålökiga typer utan någon tight organisation som gjorde det bästa de kunde. Det var viktigt att inte rollpersonerna misstänkte arbetsgivaren, så jag lät en snäll opersonlig stad vara den "goda" kraften, och så föll det sig naturligt att gudarna skulle vara konspirationsonda och efter det behövde jag någon sorts skurkar från andra hållet också, och jag ville inte svartmåla alla troll, så det fick bli människor. Jag hade redan ett klur på L.Ron Hubbard-idealet (människan som är "clear") som en otäck fiende, så jag pulade in dem i kompotten. (Fast jag måste nog beskriva dem ballare än vad jag gjorde här)

Så då hade jag tänkt upp någon sorts Chronopiastad där alla hade gåvor från gudarna. "Vilka gudar då?" tänkte jag, och tyckte det skulle bli svårt att skilja på halvgudarna och de riktiga gudarna om jag inte skulle använda riktiga gudar från vår mänskliga historia, så jag körde på den linjen och behövde då någon sorts bakgrundshistoria. Efter duschen hade jag tur när jag sökte på nätet och hittade det där med Babel som ="gud" + "port" och tyckte att pusselbitarna föll på plats.

"Illustra, den levande staden" är namnet på en superfånig och ultrapretentiös bok jag börjat skriva på, så jag tog det namnet som ett internt skämt med mig själv. Här passar det åtminstonde, även om "Illumina" förmodligen vore ett bättre namn på staden. Jaja, "Illustra" låter bättre.

/Riz

Muggas

Hero
Kom du på allt det där i duschen?

Alltså, det låter kaotiskt, men ändå "uppordnat" på ngt konstigt vis. Som Chronopia upphöjt till 10, eller nåt. En sådan spelvärld lämpar väl sig ganska bra för att spela "friformigt" utan tärningsslag, för med alltför fasta regler för olika företeelser skulle det nog bli svårspelat. Bra idéer med "gåvorna", det är nog kul för spelarna att utforska.

Engagerade och fantasifulla spelare är väl ett måste för att det ska bli bra (men det är det väl i "vanliga" fall också iofs...).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ännu en kula i bössan

Rising skjuter skarpt och presenterar ännu ett nytt projekt. Nu får du allt tygla dig grabben!, utbrister hans fans. När ska du infria alla dina smaskiga vallöften? Vad händer med CCC och Duelito? Får vi någonsin se ett forumspel? En ung man reser sig tårögd upp ur människohavet. Krossa inte mina drömmar Rising! Vad du än gör krossa dem inte.
Sveten bryter fram på Risings panna och en nervös ryckning börjar synas i ena mungipan. Men han tar mod till sig och säger........

walium

Ganska töntig, faktiskt
Superhjältar med mytologisk koppling?

Ett intressant projekt och en rolig blandning av olika kulturer och begrepp. Har du klurat på hur karaktärsgenereringen ska gå till än? Finns det något särskilt regelsystem som du hämtar inspiration ifrån till projektet? Hur kommer världen att utvecklas, kommer morlockerna att lyckas?

Saker ni inte visste om Walium
En av hans dåliga ovanor är att pilla sig i skägget.

Man Mountainman

Storsvagåret
Gåvorna var det absolut bästa. Jag gillar när magigrejer är unika och lite weird sådär. Helt klart något jag skulle ha kunnat komma på själv (och det är den bästa möjliga komplimangen du kan få från mig :gremgrin:).

I övrigt: en kul värld. Jag gillar ju allt som har med social oro och stundande omvälvningar att göra. Lite synd är det kanske att det finns så få möjligheter för rollpersonerna att själva stå i revolutionens första led.

För övrigt hoppas jag att det i den färdiga kampanjvärlden [sic] kommer att finnas gott om möjligheter att använda sig av (och driva med) mytologiska föreställningar från vår egen värld. Sånt är skönt dels för den humor/igenkänning det kan erbjuda, dels för att det tillåter en att hämta äventyrsuppslag från diverse kompendier över världens mytologier.

Lambendil_UBBT

Warrior
Jag mår illa... <*URK!*>

*Torkar bort spyan från mungipan och tar ett djupt andetag*

Hur KAN du? Det där är en idé som inte tillåts lämna tankarna i den formen förrän efter minst tre livstider. I DUSCHEN sa du???? Mina idéer, som enligt vad jag tyckte var hyfsat nyskapande och fantastiska, tog mig sex år att arbeta in. Började med mainstream fantasy á la Tolkien för att sedan derivera bort hober, alver och orcher. Hilfe, du måste sakna liv om du har en sån hjärna.

Sätt den hjärnan i arbete och gör de projekt du berättat om, du kan bli rollspelskung, för sjutton!

R-E-S-P-E-C-T!!!!

Storuggla

Champion
LOL :D [NT]

Under en filt i Madrid
ligger en flicka på glid
tittar på mannen bredvid
under en filt i Madrid.

Bakom ett berg i Geneve
där får en moder ett brev
från hennes dotter på glid
under en filt i Madrid.