Nekromanti Illustratör sökes

elofsson

Veteran
Tjenare, jag och en kille vid namn björn håller på att skapa ett nytt svenskt rollspel. vi kommer inte satsa på att tjäna pengar på det, vi kommer köra helt ideelt och så. Men vi kommer trycka upp det, och vi kommer satsa på att göra det bra.
Kort kan man säga att idén till det hela är en snar framtid där EU blivit en superstat, USA har istort sett gått i ekonomisk kollaps, trollen har vaknat till liv, Kina invaderat ryssland, nån tomte skymtas till, kravaller är vardagsmat, terrorism likaså. Ja, nått i den stilen, vi söker alltså illustratörer som vill måla/teckna lite saker, dels på egen inspiration men även på beställning, men vi kommer ju inte kunna betala några pengar. Förhoppningsvis kanske ni kan få nån symbolisk summa, men det e inte säkert, däremot kommer ni ju få vara med och skylta med ert namn. Tack och hej. Lever partay.. elle rnått.. :gremconfused:

Quadrante

Grisbonde
först, jag kommer inte att ställa upp nu..
men en sak som jag skulle vilja att du gjorde var att specifiera mer vad för bilder ni är ute efter och vad de ska förmedla..

är det en värld i kolaps eller är det ett imperium i uppgående ni vill ha bilder på..

jag gissar att bilderna ska ha en air av nutid, men (om så) vad skiljer dem från vår tid.. spåna några ideer om vardagsprylar, mode etc
(idag har vi ju mobil,pda,laptop.. hur ser det ut i spelet)

gissar att bilder på militär är att vänta ?
spåna lite på uniformer etc.. vad ska de ge intryck av ?
..insatsstyrka ..eller imperiska armen ?

elofsson

Veteran
Tack för att du hjälper oss att göra ett bättre rollspel, det är ang sånna här frågor som vi behöver folk, ingen av oss är några bra på illustrationer men okey. FÖr att svara lite på dina frågor. Det vi söker illustrationer på är i förstahand lite gatuupplopp, liknande de på Eu-toppmötena fast med lite hårdare polis till, gärna med Eu stjärnan på sig, annars e det lite både och, men fokus kommer ligga på Europas förenta stater, dess diktatur. Det är ett imperium, men det är oxå ett imeproium som präglas av terrorism, upplopp och en ostadig ekonomi. Vi vill oxå ha n¨ågra slags bilder där sagovarelserna skymtas eller varför inte en bild där ett gäng militärer (i vanliga gröna uniformer) som skjute rmot ett anstormande gäng stora bergatroll. Ja ungefär så.. illustratören har rätt stor frihet att utifrån vår beskrivning av världen tolka och fantisera ihop lite egna saker. Sjävlklart kommer det finnas en bättre världsbeskrivning att tillgå för dne som blir illustratör... tack

Quadrante

Grisbonde
Känns som att jag vill varna dig för att du får en slätstruken produkt om du inte sätter dig ner och bestämmer dig för vad du vill...

Men jag gissar att ni har en väldans massa ideér, så det är nog inte största faran. Vad är det för troll, hur vill du att de ska illustreras. Vad är det för armé som skyddar geneve ? Vilka är deras tecken, hur tungt beväpnade är de. Ska de ge intryck av att vara militär, eller polis..

De som kämpar emot, bär de någon symbol, är de maskerade ..

osv

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Varför skulle någon lägga ned massa tid på att hjälpa dig?

Tänk igenom varför och läs det här inlägget . Fundera på om du verkligen har skrivit något som är tillräckligt intressant för att någon skall vilja lägga ned flera timmar på att rita något till ett rollspel som han inte vet något om och heller inte vet om det kommer att bli färdigt. De flesta indierollspel blir aldrig färdiga produkter varför jag tvivlar på att detta skulle bli det.

Tänk också på hur du skriver dina inlägg. Jag skulle inte vilja medverka i ett rollspel med så mycket skrivfel som ditt inlägg. Försök framstå som seriös om du vill att någon ska göra saker gratis åt dig.

/Vulf

elofsson

Veteran
jadu vitulv, jag anser att tecknande e lika viktigt och tidskrävande som att t.ex. skapa regler eller dyl. och det är därför jag frågar här ute om det e någon som känner att hon/han har lust med det. Vill ingen ställa upp gratis så slipper de ju eller hur? jag ser forum som ett sätt att träffa likasinnade och knyta kontakter, men du verkar visst inte vara en sådan. Tur är att det inte är jag som korrektur läser rollspelet, utan en som säkert är mer språkpolis ön dej som gör det. JAg skulle inte häller vilja medverka i ett rollspel med lika mycket fel som mina inlägg. Visst blir inte alla indie rollspelfärdiga, men det hindrar väll ändå inte att man försöker? Eller skall vi kväsa all kreativitet? En sak är ju säker, rollspel blir inte klara utan illustratörer, så därför sökte jag efter en. JAg vill inte ha nån som gör en massa saker gratis åt mig, jag vill ha en medarbetare som brinner för idén lika mycket som jag. Antar att det var konstigt av mig att fråga efter det?`

Ett tips till dej, försök att fundera över varför du skriver ett liknande inlägg? och vill du överhuvudtaget få fram ett budskap bör du vara lite trevligare och inte leka översittare.

Frid på dej du, och nästa gång behöver du ju inte svara på inlägget om du inte har något att tillföra debatten :gremsmirk:

Quadrante

Grisbonde
skriv ett långt inlägg om spelet, så att någon får möjlighet att brinna för det.

Svårt att göra det på så knapphändig info.
Det kanske finns en websida att referera till ?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vitulv har rätt. Själv är jag betydligt mer benägen att bli positivt inställd till folk på Internet om de bemödar sig med att formulera sig korrekt och gör en ansträngning att vara tydliga. Så om ni får svalt med respons på er första förfrågan kanske det kan vara en poäng att gå tillbaka till den och snygga till lite.

Rising

Vila i frid
Var inte sur på Vitulv, han är forumets egen buttersmurf och menade inget illa. Däremot pekar han på ett problem: Det finns nämligen massor av människor som ber om illustratörer till sina projekt på samma sätt som du just gjorde, och nästan ingen får något svar. Efter ett tag blir det drygt att läsa så många trådar om folk som frågar efter illustratörer, men det är förstås inte ditt fel.

Så, om du inte får tag i någon medarbetare, så kan det vara en poäng att följa Vitulvs råd, hur osympatiskt han än framför dem. Man måste göra reklam för sitt projekt och sig själv, och man måste inge förtroende. Detta görs bäst genom att man berättar om ens projekt i instruerande ordalag, målar upp beskrivningar över vilken typ av bilder man tänker sig till spelet i inspirerande ordalag, och redogör för ens projekt på ett sätt så att ens ambitionsnivå märks.

Oklanderlig stavning behöver förstås inte vara så viktigt, det är blott ett utslag av gammal unken snobbism att det överhuvudtaget nämns på forumet (tro mig, de som är knipstjärtade på den här punkten är för osympatiska för att du skulle vilja samarbeta med dem överhuvudtaget). Däremot tror jag att du har fel när du säger att illustratörer behövs. Det gör de inte alls. Det går utmärkt att skriva ett rollspel utan att pryda det med några bilder. Det kan göra folk intresserade, och när de får se hur ambitiösa ni är så kan det bli mycket lättare att ragga illustratörer. Så istället för att tänka "vi måste ha en illustratör för att få spelet spelbart" så tycker jag att ni ska ha ambitionen "vi måste få spelet spelbart för att kunna locka illustratörer".

Du kan fortfarande få ett givande samarbete med en illustratör fast du redan har en stor del av projektet färdigt. Faktum är att det kan vara ett stort plus.

/Rising
som passar på att önska er lycka till med projektet, och hoppas att du kommer stanna på forumet och fortsätta berätta om hur det fortskrider (även om du olyckligtvis fått se en av forumets fulaste sidor hittills - vanligtvis är vi mycket trevligare mot nykomlingar).

Troberg

Sinister eater
Jag tycker Vitulv har rätt. Om jag kunnat rita skulle jag inte vilja riskera att mina illustrationer hamnade i ett spel som är skrivet på ett lika bristfälligt språk som ditt inlägg. Om jag hade kommit med illustrationer och bett någon skriva ett rollspel till dem så hade nog ingen velat bli förknippad med de illustrationerna.

Ska du inspirera någon så måste du visa att du menar allvar. Du måste presentera din ide på ett säljande sätt och visa att du kan ge det en seriös hantering. Take-it-or-leave-it-attityden leder bara till att folk lämnar det.

Vitulv kanske var rak i det han skrev, men han har rätt. Se det som tough love.

Eksem

Champion
Varför göra Shadowrun igen?
Nja, riktigt så är det väl inte, men visst känns en del igen. Nåja.

Lite mer exakt hur ser idén ut? Vad ligger bakom den ekonomiska kollapsen, och hur och varför invaderades Ryssland? Vilka är terroristerna, och vad driver fram dessa kravaller? Och vart kom tomtarna och trollen ifrån? Hur ser ett typiskt rollspelsscenario ut? Vem spelar man? Vad är tanken med reglerna? Hur skiljer sig just det här spelet från alla andra? Och framförallt: Vad är den absolut ballaste idén med hela spelet?

Basenanji

Postd20modernist
Plankar ni?

Shit, börjar jag bli konspirationskänslig eller tycker jag bara att erat spelupplägg liknar wrnu:s kanske mest uppskattade tråd?

Hmm, antingen smider vi j-t bra planer på olika håll...eller så är jag inte så unik som jag vill tro. :gremcrazy:

Annars önskar jag er stort lycka till med projektet!

/Basenanji