Nekromanti Illustratör sökes

Bifur

Veteran
Ja rubriken säger ju allt. Nu när jag redigerat och korrat min mysteriekampanj vore det ju trevligt att få till några bilder också innan jag lägger ut den. Så var börjar man leta efter någon som kan rita? Tips tages tacksamt emot. Och om någon här med lite talang känner sig manad att fatta blyertspennan är det bara att säga till. Jag är verkligen usel själv så mina krav är låga :)

Nu är ju detta ett rent hobbyprojekt så jag är inte så intresserad av att lägga en massa pengar på det, även om det finns en intrigbärande bild som jag tänkte göra ett undantag för. Det sagt, hur brukar prisbilden se ut? Vad kostar och varför?

Lambendil

Veteran
Om du ska ha någon som vet vad de gör får du räkna med rätt ordentligt pengar. Vad för bild vill du ha? Svartvit? Skiss? Lineart? Flats? Färg? Hur många karaktärer? Vad för motiv? Hur avancerad bakgrund?

Som jämförelse kan jag säga att något motsvarande omslaget på ett PC spel ligger på 5000-8000 kronor beroende på artist.

https://en.wikipedia.org/wiki/King'...Quest_VII_-_The_Princeless_Bride_Coverart.jpg exempelvis.

Art är dyrt till att börja med, och det blir snabbt dyrare ju mer komplext motivet är. Du kan säkert hitta någon dum jävel som ritar som hobby som slänger ihop en bild åt dig för ett par hundralappar, men ska du ha något vettigt så kostar det därefter.

Det vet jag av erfarenhet då jag har två illustratörer anställda för mitt projekt. Det kostar.

Bifur

Veteran
Tack för svar. Ska söka vidare.
De avgörande illustrationerna ska vara ganska små och svartvita om det spelar roll. Typ porträtt.

Lambendil

Veteran
Bifur;n275520 said:
Tack för svar. Ska söka vidare.
De avgörande illustrationerna ska vara ganska små och svartvita om det spelar roll. Typ porträtt.
Då är det billigare. Ca-priser på sketch-nivå per karaktär ligger runt 200-300 spänn styck. Bystporträtt alltså.

Då kan man få ett antal för rätt ok priser.

luddwig

Lawful evil
Det finns ju en del duktiga tecknare bland forumiterna. Kanske går det att utbyta tjänster med någon av dem.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vad hette killen som krank köpte ett gäng porträttbilder av för More Than Human? Han var ju riktigt duktig och förhållandevis billig, vill jag minnas att krank sa.

clarence redd

FrostByte Books
Om man har tålamod att leta så kan DeviantArt vara bra. Där finns verkligen alla nivåer av ambition/talang och pris. Det svåra är att hitta nålarna i höstacken. Men om man en hittar en illustratör med rätt stil och genre, så brukar det gå att nysta fram fler därifrån.

Lambendil

Veteran
clarence redd;n275597 said:
Om man har tålamod att leta så kan DeviantArt vara bra. Där finns verkligen alla nivåer av ambition/talang och pris. Det svåra är att hitta nålarna i höstacken. Men om man en hittar en illustratör med rätt stil och genre, så brukar det gå att nysta fram fler därifrån.

Största problemet med DA är att de flesta professionella illustratörer lämnade DA när de ändrade sina användarbestämmelser vilket innebar att DA i praktiken ägda allt som postades på DA. De som ville behålla sin professionella copyright lämnade då DA till andra ställen. De flesta Tumblr, men Tumblr är en mardröm att tråla igenom och försöka hitta något, tyvärr.

Men det finns säkert folk som hänger på DA som är professionella också, men vet ej hur de gör copyright-mässigt.