Nekromanti Illustratörer och Konstnärer inom rollspel

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ok, återigen frågan:

Vilka illustratörer är era favoriter i svenska rollspel?

Om ni fick välja sex illustratörer till ett fantasyrollspel? (tre måste vara svenska)
Om ni fick välja sex illustratörer till ett SciFirollspel?
(tre måste vara svenska)
Om ni fick välja sex illustratörer till ett skräckrollspel?
(tre måste vara svenska)

Varför föredrar du X?
Ge gärna tips på gallerier också så vi kan koppla till vilken stil vederbörande har.

Johan K

Gammal & dryg
Well, kan ju tyvärr inte skrapa ihpåp just så många som du nämnder här..
Doxk så gilalr jag Alvaro Tapia, Per Sjögren. Dessa 2 herrar återfinns mycket ifrån DoD. Gilalr deras stil jäkligt mycket får jag sgäa.
Sedan lie utlänskt då, Paul Bonner ligger ju högt upp på listan här

Poseur

Swashbuckler
Har tyvär inte tid att svara ingående på denna fråga men dom bästa rollspelsillustratörerna enligt mig är dom som gjort bilderna i Noir. kommer inte ihåg namnen på dem just nu men några bilder av en utan dem går att hitta på www.artnoir.se eller om det var .nu ..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag får erkänna att jag inte har så god koll på illustratörer att jag kan dra neras namn ur hatten direkt, men... En kategori kan jag nog häva ur mig nåt namn eller två...

Om ni fick välja sex illustratörer till ett skräckrollspel?
Det här är ju den enda kategorin där jag själv snickrar rollspel, så lite koll har jag ju...

* Just nu älskar jag verkligen Mike Mignola, och hans illustrationer finns ju med i Hellboyrollspelet. Som jag antar hamnar i skräckgenren.

* Se'n har vi alltid Bergting, som även han gör ett bra jobb i Hellboy, och dessutom gjorde de mera stämningsfulla och skräckartade bilderna till gamla hederliga Mutant Chronicles. Bonner gjorde ju cokså bilder till MC, men hans bilder var mera svettiga muskelberg med axelskydd och fläskig svulstighet. Jag föredrog alltid Bergstings lek med konstraster och smygande, skärande stämning framför Bonners mer fläskiga approach.

* Annars gillar jag Dieter jüdt som gjorde ett mer än kompetent jobb med Engel, som kanske egentligen är SF men fick vara med här nu när det bara blev skräckkategorin jag svarade om.

* Om jag finge välja ett "dream team" att illustrera en rollspelsprodukt i skräckgenren kan jag inte låta bli att nämna Christopher Shy, som illustrerat GURPS Horror och GURPS Monsters och GURPS Cabal och ett gäng annat... Hans stil återgav mig tron på SJ Games, som ju annars har pinsamt dåliga illustrationer.

Nuskavise, jag har tatt med Jüdt, Shy och Mignola som alla är utlänningar, och bara Bergting som svensk...

Ärligt talat är jag inte så impad av svenska illustratörer. Det fanns väl en och annan snygg bild i gamla Kult, och Gemini är väl hyfsat, men... Mnjäe. Noir har jag ju inte läst ännu, så det kan jag inte uttala mig om. De flesta äldre svenska rollspelsprodukter (DoD, Kult etc) ger mig inget alls vad gäller illustrationer, och nyare spel försöker alldeles för ofta vara som de gamla...

Så det får bli en svensk till...

* Mig själv. Kom igen, lite självgod måste jag få vara. Jag tycker åtminstone själv att jag är riktigt, riktigt bra på den sortens bilder jag gör. Jag skulle inte vilja göra ett skräckrollspel utan att ha med mina egna illustrationer... =)

Big Marco

Läskig
Re: Illustratörer och Konstnärer för Noir

Kul att du tycker det - jag skall framföra det till dem.

Fö, illustratörerna till Noir är Michael "MiG" Gullbrandson, Alf Svensson och Patrik "Blaren" Hultén.

Troberg

Sinister eater

Fö, illustratörerna till Noir är Michael "MiG" Gullbrandson, Alf Svensson och Patrik "Blaren" Hultén.
Inte före detta KD-Alf Svensson väl?

Rickard

Urverk speldesign
Skräck
Brom
Illustratören som ritade bilderna till tyska rollspelet Degenesis
Michael Whelan

SF (mer åt cyberpunkhållet)
Craig Mullins
Paul Bonner
Mark Tedin

Fantasy
LJ Heller
Rodney Matthews
Ursula Vernon
svenska
Nils Gulliksson
Vem-det-nu-var-som-gjorde-alla-träsnittsmålningarna-i-DoD-som-säkert-ändå-var-utländsk

/Han som tyvärr inte kan bistå med länkar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den skickligaste svenska rollspelsillustratören är Alvaro Tapia, utan tvekan. Däremot kan jag tänka mig många rollspel där hans stil inte alls skulle passa. (Jag har begränsad erfarenhet av hans stil -- det är fullt möjligt att han kan teckna på femtioelva olika distinkta sätt om han bara känner för det.)

Vad gäller rollspelsillustrationer skulle jag absolut inte vilja ha sex olika tecknare i ett spel. Antingen vill jag ha en tecknare eller ett par stycken som tecknar så lika att jag inte vid blotta anblicken kan se vem av dem som tecknat en viss bild.

Så om jag fick välja en illustratör till ett standardfantasyspel skulle jag välja Tapia.

Om jag fick välja en illustratör till ett fantasyspel som utspelade sig i vår värld på 1800-talet skulle jag välja Charles Vess.

Om jag fick välja en illustratör till ett nutidsfantasyspel skulle jag välja Dave McKean.

Om jag fick välja en illustratör till ett skruvat science fiction-rollspel skulle jag välja Moebius.

Om jag fick välja en illustratör till ett skräckrollspel skulle jag välja Hans Arnold.

/tobias

Foggmock

Myrmidon
Jag tycker åtminstone själv att jag är riktigt, riktigt bra på den sortens bilder jag gör. '

Meh! Hallå, liksom... Att rita bilder på nakna brudar är ju som att ta fotografier av typ, en solnedgång, rena rama fegspelet när man ska få folk imponerade av en bild. :gremwink:

...on a more serious note, bilderna är välgjorda och "in style", sen är jag inte hundra på att jag gillar stilen de faktiskt är i, men jag har inte bestämt mig än. :gremgrin:

Poseur

Swashbuckler

Kul att du tycker det - jag skall framföra det till dem.
Hopas dom blir glada :gremsmile:

För övrigt så har jag aldrig blivit så glad av bilderna i ett rollspel som dom i noir. Bilderna är så sjukt passande.
Så otroligt stämmningshöjande!

Arfert

Facit
...alltid Angus McBride (RIP), för han faktiskt ILLUSTRERADE. Det fanns alltid en oerhörd massa information i hans bilder, vilket jag gillade. Till skillnad mot många som är mer drivna, men snarare är "stämningsillustratörer"..

kängtrollson

Veteran
Fantasy.
Paul Bonner- Ja vad säger man...
Tapia- Inte mycket att tillägga.
Tomas Arfert-Duktig och med en distinkt stil
Håkan Ackergård-Gulliga bilder på Älvor och Alver och konstiga kryp ofta med humorinslag
Sebastian Thellander Sjöstrand (nästintill okänd, kolla deviant art)
Nisse Gulliksson-"The king". Högst personlig åsikt, men inte många som slår honom när det gäller svartvitt utan gråskalor.

Spelar inte och läser inte SF-spel. Det enda jag äger är Star Wars 1ed.

Skräck.
Nisse-för bilderna i kult.
Arfert likaså.
Reine Rosenberg-Götter D Artiklar i Fenix och Bortom.
Den eller de som tecknade till Chill 2 ed (spelet är fösvunnet från hyllan sedan vår förening upplöstes 95) kan inte namnen. Det som var koolt med bilderna i det spelet var att de såg ut som när man "Skuggar" fram något ur tex ett anteckningsblock med hjälp av en blyertspenna.

Bergting-The Portent (mysrys).

Nu orkar jag inte lista mer.

Andy

Vila i frid
Jag säger också Angus. Har alltid gillat honom.

Jag håller med dig om att när illustratören verkligen beskriver spelvärlden genom sina bilder (med detaljer, färger val av motiv och allt) så blir det ofta riktigt bra.

Jag gillar stämningsbilder också men jag förtrar nog illustrationer i ordets riktiga betydelser.

Illern

koppariller
Fantasy:
Peter Connolly, fantastisk historisk rekonstruktör som även gjort historiskt korrekta fantastikskildringar till till exempel Odysséen. En bildsökning på Google ger en hel del bilder. Fick jag honom/hade råd skulle jag vara nöjd sedan. Angus McBride har ju nämnts tidigare och även han erfarenhet av både historia och fantastik så jag får väl nöja mig med den billigaste av dem antar jag :)
Isegrim skulle nog göra ett mycket bra jobb med ytterligare illustrationer till Mustelas fabler också. Anna-Karin Larsson har gjort några trevliga illustrationer till Terra draconis.

Både Mustelas fabler och Terra draconis kan kompletteras med illustrationer av Lars Löfman (till TD finns redan en del av L.L).

Skräck:
Här skulle jag helt klart överväga Hans Arnold och kanske komplettera med en del av ovan nämnda Lars Löfman.

Tyvärr är jag dålig på att komma ihåg namn så det ovan får inte ses som en fullständig lista. SF har jag verkligen nollkoll på. Peter Connolly är dock absolut klockrent val för mig om jag kunde välja helt fritt. Hmmm, vart lite rörigt men ur huvudet...