Jag får erkänna att jag inte har så god koll på illustratörer att jag kan dra neras namn ur hatten direkt, men... En kategori kan jag nog häva ur mig nåt namn eller två...
Om ni fick välja sex illustratörer till ett skräckrollspel?
Det här är ju den enda kategorin där jag själv snickrar rollspel, så lite koll har jag ju...
* Just nu älskar jag verkligen
Mike Mignola, och hans illustrationer finns ju med i Hellboyrollspelet. Som jag antar hamnar i skräckgenren.
* Se'n har vi alltid
Bergting, som även han gör ett bra jobb i Hellboy, och dessutom gjorde de mera stämningsfulla och skräckartade bilderna till gamla hederliga Mutant Chronicles. Bonner gjorde ju cokså bilder till MC, men hans bilder var mera svettiga muskelberg med axelskydd och fläskig svulstighet. Jag föredrog alltid Bergstings lek med konstraster och smygande, skärande stämning framför Bonners mer fläskiga approach.
* Annars gillar jag
Dieter jüdt som gjorde ett mer än kompetent jobb med Engel, som kanske egentligen är SF men fick vara med här nu när det bara blev skräckkategorin jag svarade om.
* Om jag finge välja ett "dream team" att illustrera en rollspelsprodukt i skräckgenren kan jag inte låta bli att nämna
Christopher Shy, som illustrerat GURPS Horror och GURPS Monsters och GURPS Cabal och ett gäng annat... Hans stil återgav mig tron på SJ Games, som ju annars har pinsamt dåliga illustrationer.
Nuskavise, jag har tatt med Jüdt, Shy och Mignola som alla är utlänningar, och bara Bergting som svensk...
Ärligt talat är jag inte så impad av svenska illustratörer. Det fanns väl en och annan snygg bild i gamla Kult, och Gemini är väl hyfsat, men... Mnjäe. Noir har jag ju inte läst ännu, så det kan jag inte uttala mig om. De flesta äldre svenska rollspelsprodukter (DoD, Kult etc) ger mig inget alls vad gäller illustrationer, och nyare spel försöker alldeles för ofta vara som de gamla...
Så det får bli en svensk till...
*
Mig själv. Kom igen, lite självgod måste jag få vara. Jag tycker åtminstone själv att jag är riktigt, riktigt bra på den sortens bilder jag gör. Jag skulle inte vilja göra ett skräckrollspel utan att ha med mina egna illustrationer... =)