Nekromanti Illustrationer är enbart information i annan form

Quadrante

Grisbonde
Problematiken ligger inte i att urvalet är dåligt, eller att det är dyrt att köpa illustartioner eller att anställa/hyra in en illustartör. Problematiken ligger inte heller i att en "indy"-produktion saknar resurser och inte kan köpa in sådana saker. Problematiken ligger inte i att "man får ta vad man får" och inte heller att det är få som är "både goda illustartörer och spelskapare". Problematiken ligger i attityden till de illustartioner man väljer eller inte väljer att använda sig av.

Man kanske fantiserar om att en produkt går lättare att kränga, blir mer populär, av att det finns fina illustartioner i den. Man kanske använder sig av bilder ?för att lätta upp texten, så att den blir mer läsvänlig?. (Saken är den, att en text blir läsvänlig av layout, inte av mängden bilder. Bilder kan förvisso användas som element i en layout, och det kan bli en "fin och inbjudande prodult" av det hela. ) Samtidigt så skjuter man lite vid sidan om målet.

Jag talar om meddelandet man sänder, inte om utseendet.

Bilden/erna , ramar, små dekorativa detaljer och layouten talar alla på sitt sätt till oss, lämnar meddelanden om innehållet och intesionen. På samma sätt som ton och val av ord i en text kan ge intryck, så lämnar även bilder intryck. Att de gör, är ett faktum, även om man inte kan kontrollera hur någon skall uppleva (varken en text eller) en bild. Men bara att de sänder ett meddelande gör att vi bör tänka efter vad det är för bilder vi väljer att sätta till en text. Jag skulle också kunna säga så här istället : Bilderna är en del av texten.

Ibland kan det vara bättre att inte ha bilder, än att ha fel bilder. Vad är då fel bilder egentligen ? Där är jag lite kluven hur jag ska uttrycka det, fel bilder är bilder som inte är en del av texten. Rappakalja, kanske. Jag talar alltså inte om att illustrera en text om strid med en bild på strid, utan mer om att bilden (om den nu råkar föreställa strid eller inte) illustrerar kontexten (tex : världen) som striden utspelar sig i.Fel bilder är bilder som ger ett annat buskap än texten. Fel bilder är inte nödvändigtvis dåliga bilder, utan felplacerade bilder.

Som nämts tidigare så är det inte enbart innehållet utan även utförandet som inverkar på budskapet. Vi kan ta skillnaden mellan fotografier som exempel, i ena fallet har vi ett fotografi som har naturligt ljus (eller ljussatt så det ser ut som ljus som faller in genom ett fönster) Den andra har ett elektiskt ljus som kommer uppifrån. och ett ljus som faller in från sidan (fönster) och ytterligare i en tredje, i vilken man ser en lampa och ett fönster i bild, men ljuset faller från en annan vinkel på motivet. Alla dessa fotografier ger betraktaren olika meddelanden utöver själva motivet. På samma sätt kan vi tala om olika teckningsstilar, bildtekniker färgval etc.

Vad ska man då göra om man vill illustrera sin text. Låt säga att man inte har några som helst medel att låta tillverka illustartioner, man har inte förmåga att påverka dem som ilustrerar åt en osv.. Avstå hellre från en bild som ger fel budskap eller införliva det budskapet i texten (om det är önskvärt).

Rising

Vila i frid
Att välja bild till en text är något väldigt svårt. Professionella illustrationer kan ägna mer tid åt att prova olika bildidéer och genom att göra skisser än vad själva arbetet tar att göra den slutgiltiga illustrationen. En av mina favvoillustratörer i DN säger exempelvis att hon aldrig lyckats teckna en person bra om hon inte träffat den som hon ska avbilda personligen. Hon får inte fram personens särdrag då.

Det är därför jag brukar säga att det är skillnad på att rita "snygga bilder" och på att göra "bra illustrationer". En snygg bild är snygg även om man tar den ut ur dess sammanhang, medan en illustration är bra om den illustrerar just vad den är tänkt att illustrera, och om den fungerar i samklang med texten.

En av personerna som ritar "snyggast bilder" i Jorges Bestiarium är förmodligen den jäppen som ritat mancoran och lodjursmannen; det finns massor av detaljer i bilderna och de är väldigt naturtrogna. Ändå tycker jag att de framstår som försvinnande bleka i jämförelse med det suveräna samarbete som finns mellan hovillustratörerna Bergting och Tapia. Deras bilder är ibland "mindre snygga" men är ändå flera tusen ggr bättre illustrationer. De lyckas lyfta fram vad som är viktigt på ett tydligare sätt, och framkallar även en känsla på ett mycket skickligare sätt än den tecknare jag nyss nämnde.

I Kultboken finns det en hel radda med bilder som jag tycker är rätt fula, Hareb Serap illustreras exempelvis med en liten bild där man bara ser en silhuettfigur ståendes med utsträckta armar; men första gången jag såg den bilden och läste namnet så visste jag instinktivt att just denna dödsängel skulle vara en av de mäktigaste. Vilket också var det första som stod i texten. Perfekt val till just den texten, alltså, jag tycker det är en mycket bra illustration även om jag inte skulle vilja ha den bilden hängandes på någon vägg i min lägenhet. Det är en skillnad mellan dessa tu begrepp, se.

Så... öh, jag håller med Quadrante, och menar alltså att man kan tjäna mycket på att öka samarbetet mellan skribenterna och illustratörerna. Ibland kan nog en skribent komma med hjälp som ger inspiration till ett motiv åt en illustratör, men jag tror också att en illustratör kan hjälpa en skribent i vissa lägen. Själv har jag exempelvis svårt att fortsätta skriva på Eskapix förrän jag fått känslan i några första illustrationer helt rätt.

Quadrante

Grisbonde
japp.. och

När diskussioner om bilder till rollspel dyker upp, handlar det ofta om hur snygga det är, hur coola.. bla bla osv ..Vilket i och för sig kan generera det mervärdet för den hugade spelmakaren att denne får sälja mer. Vad handlar då det här om. Oftast inte att det är en bra bild, utan att det är en rätt bild. Kvaliten på bilden är underkastat formatet, det är inte egentligen relevant, så länge de ger så pass mycket rätt information att texten gör sin rätt (eller helst av allt, höjer sig över sitt eget själft). Visst det hanlar ofta om att sälja sin produkt, antingen för pengar eller beröm (coolness, mana, fatepoint what ever).

Men för att lyckas bättre med detta att välja ut rätt bilder, vilka förstärker eller bekräftar bilden, så är det bra att veta att en bild är också text. Det är få spelskapare som skulle blanda texter med motsägelsefulla budskap om de inte ville det från början. Varför då infoga ikoner som är motsägelsefulla till den redan sammansatta texten? Brist på förståelse, brist på ... (suck) ... Vad jag egentligen vill säga är att illustartionerna är verktyg, med vilka man också kan förmedla information vilket det skrivna ordet är sämre på. På samma sätt som texten är det verktyg som förmedlar den del av informationen som bilder är sämre på.

Ett hett tips är att arbeta upp en guide till den man vill ska illustera (eller till sig själv) och diskutera vad det man vill få ut av illustartionerna (fundera vad man vill ge för budskap).

Inte nu som .. [det ska vara så där lite high fantasy, men mer realistikt, lite.. öhh färys och wampajers stuk.. svart fantasy asså öhh] .. Utan mer som, [Jag vill få fram att det är en värld som kämpar mot sitt eget förfall, både förnekelse och apati. Ålderdom sminkas över, skämd mat kryddas starkt, grälla kläder och roliga utstyrslar döljer den sorg som är en del av vardagen. Sen så skissar man lite på olika saker, fundera över om det finns något som kommer ur detta som man sen kan införliva med världen som man försöker beskriva etc etc] (Kanske inte det bästa exemplet)

Man ska alltså låta göra koncept tekningar under hela processen av spelskapandet, så att det blir en del av skapelsen. Det är helt ointressant om dessa är värda att titta på, det är inte poängen, de kan istället vara ett underlag för illustartören att visualisera världen. (eller ett underlag att sålla ut vilka teckningar man ska välja ut av de man fick).

Quadrante

Grisbonde
..illustrerar

Kan illustera lite av vad jag tänker på med bilder...

Det här motsäger egentligen syftet med hela postandet, men jag lägger till kommentarer som pekar ut vad jag är ute efter. Egentligen borde en ilustration vara en så integrerad del av texten att man inte särskiljer den från texten; utan itället läser in den som en del av texten. Men illustartioner kan också arbeta på ett annat plan, att de verkar för upplevelsen av hela produkten.. Samma sentens gäller dock för det, som när de är inne i en text.

Här nedan är först två bilder, den första är (för övrigt en parafras) en bild som föreställer "vår verklighet" , den andra föreställer "deras verklighet. Skillnaderna i medium (utförande) och stil (realistisk kontra "tecknat"). Vad jag vill signalera är motsättningen mellan dessa två verkligheter, våran som mer strikt och tillrättalagd och deras som friare och fantasifull. Detta är också ett av huvudtemarna i spelet. (för övrigt Vingar över Haga )

Tredje bilden är till kortspelet som jag funderar runt, där är det också en motsättning som gestaltas. Den mellan hög och låg, den mellan rik och fattig, den mellan två kombatanter etc etc.. samt en touche av 1600-talets (1693)slut i ett rummlande Paris. Den här funderade jag som "omslagsbild".. då den innehåller alla dessa element..

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: japp.. och

När diskussioner om bilder till rollspel dyker upp, handlar det ofta om hur snygga det är, hur coola.. bla bla osv ..
Vilket räcker ganska långt. Givetvis är det alltid trevligare om bilderna verkligen passar men i brist på det så kan jag nöja mig med jävligt snyggt teckande bilder. Fast å andra sidan är jag bortskämd som lirar DoD6, M:UA och D&D 3.5 - spel som är suveränt illustrerade (både vad gällande teknik hos konstnärerna och hur väl de passar ihop med texten och stämningen i spelet).

Det jag försöker säga är att snygga bilder räcker gott för att tillfredsställa de flesta och att det är ganska få av oss som letar efter en djupare mening och ett sammanhang. Tror jag i varje fall.

/Vulf

Quadrante

Grisbonde
Duger kanske, helt ok.

Det jag försöker säga är att snygga bilder räcker gott för att tillfredsställa de flesta och att det är ganska få av oss som letar efter en djupare mening och ett sammanhang. Tror jag i varje fall.
Visst, det är nog helt ok, även för mig.
Visst är det så att de flesta inte sitter och analyserar bilderna i de spel som de spelar/köpt/laddat ner.. det tror inte ens jag. Även om jag nog skulle finna det roande, på flera sätt och vis.

Men oavsett så påverkar valet av bilder till en text, texten i sig. Även i vår tid av, "blinka tita bort reklambanner/stiga upp gå sätta på kaffe reklampaus". Vilket leder till...

Spelmakaren borde fundera både en och två gånger innan denne låter en bild följa med en text i sitt spel.

Fast å andra sidan är jag bortskämd som lirar DoD6, M:UA och D&D 3.5 - spel som är suveränt illustrerade (både vad gällande teknik hos konstnärerna och hur väl de passar ihop med texten och stämningen i spelet).
Vad är det du tycker gör dessa illustartioner så lyckade, enligt dig. Höjer de läsandet, spelandet, ... Fundera lite och beskriv gärna, så ska jag ta och kolla på dem och se om jag kan se det du ser.

ro83rt

Swordsman
Re: Duger kanske, helt ok.

Jag kastar mig in och svarar på frågan du ställde till Vitlulv. Anledningen till att t.ex. DoD 6 illustrationer är lyckade är ju att RM faktiskt insett värdet av bra teckningar. Självklart så är både Tapia och Bergting duktiga men eftersom varje enskild illustration diskuteras med beställaren så kommer ju resultatet att bli bra pga att det finns en tanke bakom varje bild. Inget görs av en slump eller utan baktanke. Känner inte RM att Bergtings bilder passar i deras koncept så refuseras dem. Jag tror inte att man kan se på de enskilda bilderna vad som gör dem bra. De passar in i konceptet och det räcker.

Personligen har jag svårt att tänka mig några storsäljande rollspelstitlar i framtiden som inte har ett nära samarbete mellan illustratör och förlag. Tiden när man slängde in bilder utan samband och i olika stil är förhoppningsvis förbi.

Quadrante

Grisbonde
Re: Duger kanske, helt ok.

Jag tror samma som dig.
Den tiden borde vara förbi, eller på väg att försvinna.

Sen var väl frågan till Vitulv lite väl retorisk för att egentligen få ett svar, det är givetvis svaret du gav mig som var det jag sökte efter...