Nekromanti Illustrationer för hopplösa

Quadrante

Grisbonde
Vad om man nu inte är en hejare på att teckna då? Dessutom saknar pengar! (eller tycker inte att det är värt det nånsin/den här gången). Vad ska man göra då för att få tag i bilder, vad för bilder accepteras? Diskussionen har varit uppe förut, är det ok med fotografier, manipulerade fotografier, 3D-grafik ... collage .. osv

Tänkte att det kanske skulle vara en idé att (förutom att klaga också) tipsa om hur man kan göra, själv. Det måste finnas en massa tips och trix där ute.

Ja, för vad är en community till för förutom att hjälpa varandra (ja tjäna pengar, brillera och hacka.. men vad mer ..och hjälpa borde väl vara motorn?).

Så det här kan få bli en tråd för.

Hur kan man göra själv?

och

Vad vill man se!

lanariel.silver

Veteran
För min del är det helt ok utan bilder, men so har påpekats tidigare kvaliten är inte det kritiska, bara det passar in, jag har inge problem med vare sig foton eller streckguppar ala Paint, bara de har ett syfte, så inga nakna alver i en nutids setting, så vida spelet inte handlar om just nakna alver i nutid...

Quadrante

Grisbonde
Göra själv - tipsfundering.

Det finns en massa billiga/gratis modelleringprogram (3D) där man kan bygga miljöer och människor. De borde man kunna använda, för även om man inte använder dem för att göra fotorealistiska verk, kan man använda dem till förlagor. Modellera, skriv ut, kalkera av. Vill man kan man ju göra siluetter.

Samma sak gäller med fotografier, jättebra som förlagor, man kan till och med manipulera dem (tex i photoshop eller liknande).

Quadrante

Grisbonde
För min del är det helt ok utan bilder
För min del också, ibland till och med hellre utan än med (beroende på produkt).

men so har påpekats tidigare kvaliten är inte det kritiska, bara det passar in,
Så, tänker jag också,... men tänkte att det kanske skulle vara en idé att ge tips om:

Hur får man det att passa?

och

Hur kan man göra(på ett enkelt sätt)?

Lite som en tips-och-trix tråd (där även typografiska element passar in).

Rosen

Myrmidon
Re: Göra själv - tipsfundering.

även om man inte använder dem för att göra fotorealistiska verk, kan man använda dem till förlagor. Modellera, skriv ut, kalkera av.

Kalkera kan man fö också göra från foton i tidningar eller från serier.
(Som finnig ung hemma-spelpulare använde jag ibland snüsktidningar för att kalkera personer och sätta fantasykläder på dem. Jag testade också med underklädesmodeller i Josefssons och dylika postorderkataloger, men de stod alltid i så himla fejkiga poser...)

Samma sak gäller med fotografier, jättebra som förlagor, man kan till och med manipulera dem (tex i photoshop eller liknande).

Beror dock lite på hur man manipulerar dem och vad man ska ha dem till - independents såväl som "riktiga" spelföretag (*host* ICE) har ibland setts använda foton på varandra och polarna som de har tuggat genom några strukturfilter i Photoshop tills det blir lagom suddigt...

"Varför har den här halvalvsfursten 90-talsfrilla?"
"Det är, öh, mode i Eidolórion med såna just nu. I alla fall, ni ser att han bär en lös och ledig silkestunika..."
"Jag tycker det ser ut som en svart t-shirt."
"Mmm, en XL."
"Tyst nu!"

--
Åke

Nightowl

Champion

Beror dock lite på hur man manipulerar dem och vad man ska ha dem till - independents såväl som "riktiga" spelföretag (*host* ICE) har ibland setts använda foton på varandra och polarna som de har tuggat genom några strukturfilter i Photoshop tills det blir lagom suddigt...
Fast det *kan* bli bra... Jag tycker t.ex. bilderna på SLP i Adventure! är ganska balla, trots att det är just vänner och bekanta till författarna som är utklädda till pulphjältar och -skurkar - och de är producerade precis så (plus ett sepiafilter).

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker att man bör låta spelet vara oillustrerat om man inte kan få tag på teckningar av acceptabel kvalitet. Nu har jag gjort ett gäng bilder själv till Terone som väl ligger på gränsen till hur snygga bilder bör vara, men tidigare hade jag planerat att endast ha det lilla antal bilder jag kunde få tag på på andra sätt. (Det här var innan jag fick tag på ignatius_reilly.)

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde

Har du något <bra> tips?

Mitt är väl att kalkera eller ha som förlaga, det vill säga att förändra i det stadiet (frisyrer, kläder osv)

Dimfrost

Special Circumstances
Det är svårt att säga, men det handlar nog mest om en magkänsla. Jag har ju fördelen att välja ut motiv som jag är säker på passar till spelet, men än så länge är jag hopplös på att rita på fri hand så jag ritar bara av grejer. Jag hade inte tänkt visa upp några bilder innan spelet släpps, men nu får jag väl göra ett undantag. Den här bilden är till exempel gjord med några olika bilder ur Linda och Valentin-album som förlaga. Den ser inte hemsk ut och jag anser att den ger rätt stämning.

/Dimfrost

Lindenius

Swashbuckler
Mediet är budskapet

eller något sådant.

Jag har fortfarande inte sett ett bra exempel där den tekniken använts. I några böcker i Star Wars d20 används det, vilket formligen skriker »här ett gäng rollspelstöntar som vi photoshopat och lagt till lasersvärd på«. Bilder känns mer interna än stämningsförmedlande.

Värst är ändå ArsMagica 4th edition som innehåller en massa massa blyertsteckningar, uppenbarligen av folk konstruktörerna känner. Förutom att "modellerna" är amatörer och därför poserat med samma övertygelse som en tallrik rutten fil, så är dessutom tekniken helt åt skogen fel i ett rollspel som handlar om 1200-talet.

Det ska vara sådana här bilder

och inte som den bifogade skiten

//erik

Arfert

Facit
ett tips om man vill ha ett alternativ till foton som man kört konstnärsfilter på (som gamla Eon) är att använda programmet Corel Painter istället...

Använder man kloningspenslarna där så ser faktiskt de fixade bilderna ut som de vore målade på riktigt, inte bara halvtaskigt photoshoppade...

Man kan till och med göra om bilder skapade i 3D-program så de kan passera som oljemålningar eller akvareller... Har gjort det ibland, bland annat (delvis) till bilderna till Zeppelinar-artikeln i Fenix för nåt år sen. (som Svante skrev)

Rising

Vila i frid
Den där bilden såg ju skitbra ut, ju.

Ett tips jag kan bidra med är att ta in ett fotografi i illustrator och använda deras vektorisera-funktion. Det finns olika inställningar, med vilka man kan skapa rätt fina grafiska effekter; särskilt när man gör om bilder till svartvitt. Det blir ibland lite som Frank Miller's Sin City-bilder.

Om man i förväg behandlar fotografierna i Photoshop kan man styra vektoriseringen ytterligare; förslagsvis genom att ändra nivåerna på delar av bilden eller för att ge konturer åt figurer man vill ska framträda tydligare mot bakgrunden.

---

Jag tycker i regel mycket bättre om grafiska effekter som ger stilistiska intryck än att försöka få bilderna att se ut som om de vore oljemålade el.dyl. genom att applicera photoshopfilter på dem.

Ofta blir bilderna otydliga, true, men det känns som en tuffare och mer välplanerad typ av otydlighet än när bilderna bara blir suddiga och blurriga.

Jag tror dessutom att vektoriseringen skulle kunna fungera bra som effekt på 3D-bilder; eftersom man då i 3D-programvaran kan se till att öka kontrasten mellan för- och bakgrund på sätt som är svårare att göra med fotografier.

---

Men i regel tror jag det finns mycket att göra utan illustrationer. Nobilis är ett bra exempel på ett spel som man säkert skulle kunna tycka är så sensationellt och spektakulärt att det borde kräva illustrationer som visar hur det egentligen ser ut när rollpersonerna slåss och har sig; men det är å andra sidan ett spel där jag bara bläddrar förbi illustrationerna (åtminstone i spelexemplet, vilket är vad jag har att gå efter) för att istället njuta av den sköna formgivningen och de lika sköna texterna.

Quadrante

Grisbonde
Re: Illustrator för hopplösa

Ett tips jag kan bidra med är att ta in ett fotografi i illustrator och använda deras vektorisera-funktion. Det finns olika inställningar, med vilka man kan skapa rätt fina grafiska effekter; särskilt när man gör om bilder till svartvitt. Det blir ibland lite som Frank Miller's Sin City-bilder.
Japp, det är ett jättebra tips, kan föresten med fördel användas till att snajsa till kartor (om man gillar sådant).

Men i regel tror jag det finns mycket att göra utan illustrationer.
Lite som Lindenius var inne på lite längre ner. Stilen på sidorna gör oftas mer för produkten än vad ett par snygga bilder gör. Ibland (särskilt till monsterbeskrivningar) så förstör bilder mer än de tillför (även om det kan vara tvärtom).

/ Nu talar jag väl mest om saker man vill att andra ska ta del av. Ska man bara se det själv, spelar det mindre roll.

Quadrante

Grisbonde
Stilen är budskapet [ANT]

Håller med, ibland är det stilen på bilderna (tidstypiska bilder tex) som ger mer än innehållet i bilderna. Sen gillar jag (barnsligt förtjust i) hemliga meddelanden i bilder, som på rätt sätt (planterade på ett bra sätt) kan ge mervärde när man fått reda på det. (tex som kaossymboler i gamla versioner av WHRPG)

Quadrante

Grisbonde
exempl [bild]

-->BILD<--

Hittade en stock-art-bild med en snubbe med svärd

(nr 22695413 från PhotoObjects.net - www.photoobjects.net på en ComputerArts skiva)

Så jag testade Illustrators kalkerings funktion. Märkte att jag fick fixa nivåer först för att det skulle funka... gick sen lös med artyfilter i photoshop...

Det skulle nog funka i ett spel (även om det ser ut som "foto på en kompis")

Rising

Vila i frid
Re: exempl [bild]

Hey, snyggt! Där fick du till en väldigt cool effekt och gjorde något tilltalande av en från början lökig bild.

Jag håller dock med om att det ser ut som foto på en kompis, eftersom modellen nästan är lika genomgullig som Yassilus. Men om man dragit ner kåpan över hans ögon så tror jag att han kunnat framstå som mycket coolare.

I vilket fall som helst har du visat ett knep som jag tror allt mer på. Det där är iaf en estetiskt tilltalande effekt för mig.

Bra jobbat.

Quadrante

Grisbonde
Re: tack [ANT]

Jag tror jag lätt skulle kunna göra bättre bilder genom att faktiskt fota kompisar i lajvkläder (men ville just visa på att stock-art kan användas med lite fixelifix)...