Nekromanti Illustrationer i ett äventyr?

Kihlstrand

Veteran
Behöver lite tips här...

Jag har spelledat i Eon ett bra tag och det har fungerat bra med äventyr, idéer, stämning m.m. Men som grafiker i huvudintresse har jag funderat på att teckna upp ett antal bilder över speciella platser/karaktärer från äventyret för att visa spelarna så de får samma uppfattning som jag själv i vissa stunder.

Men enligt mig orsakar det problem:
1. Är det bara egoistiskt av mig själv att styra spelarens fantasi i vissa tillfällen?
2. Går det inte lite emot rollspelandets syfte i och med att man ska fantisera sin egen bild av situationen?
3. Är det bra för stämningen om jag lämnar fram en bild med miljö/monster/karaktär?

Man säger ju dock att en bild kan beskriva mer än tusen ord, men jag vet inte. Diskussion! :gremlaugh:

Arfert

Facit
Jag är totalt för att använda bilder som hjälpmedel!!
Ser inga nackdelar faktiskt...

Oreh

Warrior
Jag tycker det kan vara bra om det är direkt viktigt för spelarna att veta mer precist hur något ser ut. Ex: Lägga ett pussel, lösa en bildgåta eller dylikt.

Även om man behöver veta hur omgivningen ser ut men oftast klarar man sig med en karta, även om jag är allergisk mot kartor. Det kanske hade varit coolare att få en bild över byn eller landskapet, kanske i samband med att rp:na står på en ås och ser just denna vy. Det är ofta extremt svårt att ge miljöbeskrivningar på natur och omnejd, kanske är det sällan det spelar så stor roll, men en del spelare vill ju ha helst ha en satellitkarta med koordinatsystem överlämna innan de vågar röra sig i mot tiraklägret! Vilket jag tycker är tråkigt hade nog tyckt det var roligare att lämna över en illustration än en trist 2D karta då allt är så konkret och trist.

Vidare kan specifika byggnader eller arkitektur vara skön att få en bild av ibland.

Hmmm, spellerdarpersoner skulle JAG dock aldrig lämna bilder på.

Hade varit kul att testa ett möte med mycket bilder, det är väl bara att testa sen frågar du spelarna vad de tyckte om det. Om de tycker att det är skit så får du väl lägga dig. Käns bara som att det kommer ta en hel del tid att göra illustrationer.

Kihlstrand

Veteran
Jo jag håller med dig om allergin på kartor, har en tendens själv att inte vilja avslöja hur allt ser ut från fågelperspektiv.
Spelledarpersoner.. tja, antar att det är upp till mig själv men det är värt att tänka på, självklart.

Uppskattar att få svar :gremsmile:

(PS: Att göra illustrationerna är ett nöje i sig, så det kan gärna ta tid :gremlaugh: )

Vlad Stonehand

Veteran
Här är mina personliga åsikter:

1. Nej det är inte egoistiskt, det är din fulla rätt/skyldighet som spelledare att förmedla den omgivning som rollpersonerna befinner sig i.

2. Beror nog lite på situationen, och på hur man spelar rollspel skulle jag tro. Vissa situationer vinner inget på att beskrivas för detaljerat. T.ex. är det inte helt nödvändigt att beskriva exakt hur blommorna på en Soldisk paradisbuske ser ut, det räcker gott med att berätta att de är de vackraste blommorna rollpersonerna sett. Om någon frågar efter färgen får man väl hitta på en, annars är det enligt min uppfattning helt ok om alla spelare tänker sig helt olika färg och form på blommorna. Om du därimot önskar att visa hur blommorna ser ut enligt dig som SL är det din fulla rätt, förvänta dig då bara inte att spelarna ska tycka att det är det vackraste de har sett. Att de inte tycker så innebär dock naturligtvis inte att deras rollpersoner tycker så. Om man därimot ska planera ett anfall på en alvby och spelar någorlunda efter regler tycker jag att det är en skyldighet för spelledaren att beskriva omgivningen så detaljerat som möjligt. Det är mycket svårt att koordinera ett anfall om alla har olika uppfattning om hur byn ser ut.

3. Ja, det är det. Jag har spelat rollspel sedan 1980 , och jag har än idag inte sett särskilt många stämmningssänkande bilder.

Detta är mina peronliga åsikter om ämnet, men om man spelar mer "storytelling" än tärningsrullande rollspel, kan jag tänka mig att bilder blir mindre viktiga.

Ha de' gôtt!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Visa bilden direkt då. Börja inte med en minutslångbeskrivning och sedan visa bilden, så har folk byggt mentala bilder redan.

Regmolar

Swashbuckler
Jag tycker att du ska lösa det på enklast möjliga sätt; rita lite bilder, använd dem vid ett möte och se hur spelarna reagerar. Gillar de det, kör på. Tycker de att du inkräktar på deras fantasi, rita lite orelaterade temabilder istället utan att för den sakens skull göra det till mer än din visualisering av det hela (en av mina spelare gör det, och jag tycker det är jättetrevligt). Tycker de ändå inte om det får du helt enkelt låta bli att visa dem bilderna :gremtongue:

Jag skulle tycka det var jätteroligt med en spelledare som visade bilder på lite allt möjligt, så länge det inte handlade om just min karaktär, så där ska jag nog lägga in ett varningens ord; ritar du en bild på någons karaktär eller så kan det vara bra att se till så att alla är införstådda med att det är hur du ser karaktären, så att spelaren inte känner att du tar över och bestämmer karaktärens utseende.

I vilket fall, lycka till, och berätta gärna för oss hur det gick sedan!

DesertRain

Hero
Jag skulle gärna använda bilder för att beskriva platser som är av vikt. Som slott, ruiner och liknande. Nu är det ju så att jag är värdelös på att rita så jag har fått klara mig utan det. Ibland har man tur och kan hitta snygga bilder på interner som man kan använda. Jag brukar exempelvis alltid försöka hitta en bild som ser ungefär ut så som jag tänker mig mina rollpersoner eller spelledarpersoner (om de är väldigt viktia).

Vlad Stonehand

Veteran
Håller med, ett av de få undantagen som SL ska undvika att avbilda. Ska en rollperson avbildas så är det spelaren som ska stå för bilden!

Johan K

Gammal & dryg
Man säger ju dock att en bild kan beskriva mer än tusen ord, men jag vet inte.
Skulle vilja säga att en bild säger mer än tusen ord!
En bra bild som illustrerar vad du menar tycker jag är kanonbra. Tycker inte att bilder motverkar ens egen fantasi, utan snarare att den eggar ens fantasi mer.
Så sätt in bilder du, det tycker jag bara är bra!

/ Johan K, som sitter & klurar lite på en bra bakrund till sin karaktär till M:UA

ripperdoc

Myrmidon
Att ha bilder på SLP:er är oerhört hjälpsamt om man har många SLP:er och stora intriger - det hjälper spelarnas minne mycket mer än ett namn och någon beskrivning. Jag har i vissa kampanjer kört med "SLP-kort" - utskrivna papperskort med en bild på SLPn, dess namn och lite snabba "fakta". Dessa kort kan man sedan ha framme på bordet.

Kihlstrand

Veteran
Det är ju en idé, särskilt om man jagar/ska söka upp/ osv den personen. Tackar för tipset! :gremsmile:

Kihlstrand

Veteran
Jag kan la posta lite bilder ur äventyret när första delen är spelad, är dock ett bra tag kvar :gremsmirk: (3 veckor eller så).

Att rita av RP's karaktärer har jag aldrig tänkt, för det tycker jag nog som alla andra, att man ska få "skapa" den själv. (Ironiskt nog blir det att dem frågar mig om jag kan rita deras karaktärer för att dem inte kan själva... men aja).

Kul kommer det bli iaf :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Det finns ett stort problem med att använda illustrationer för SLP: När man visar/delar ut en illustration på SLPn så inser spelarna direkt att det är en _viktig_ SLP. Det innebär att t.ex. i den typ av spel som jag gillar, dvs mysterielösning och liknande, så måste man ha illustrationer på i princip ALLA SLP:s, för att inte "misstänkliggöra" någon SLP eller "fria från misstanke". Hoppas ni fattar vad jag menar.

Ett annat "problem" är ju så klart att spelarna utan illustrationer får egna bilder i skallen av hur saker och ting ser ut. Då kan det "störa" lite mer illustrationer.

Arfert

Facit
Ja det är såklart ett krav... man behöver ha bilder på ALLA npc i så fall... fast som det skrevs högre upp i tråden, i intrigspel är bilder en väldigt stor minnes-hjälp.

/T

Kihlstrand

Veteran
Men det borde fungera rätt bra att använda en bild på en SLP som är en extremt uppenbar boss... för han kommer antagligen bli dödad(eller döda!). Om han är en slug boss och ska vara med i flera tillfällen så borde det ju inte göra något heller, eftersom RP kommer jaga han/hon och har säkert lagt hans/hennes utseende på minnet. Men att göra flera bilder på flera "halv"viktiga karaktär kan vara överflöd, håller jag med om.

Bra med åsikter!

Rickard

Urverk speldesign
När jag är spelledare är jag är mycket för att lägga bort alla sorters visuella medel och endast låta spelarna få fantisera, så mina svar är givetvis skrivna utifrån det perspektivet.

3. Är det bra för stämningen om jag lämnar fram en bild med miljö/monster/karaktär?
Jag tycker det gör varken till eller från. Personligen tycker jag att du tappar lite stämning men å andra sidan ser spelarna att du har ansträngt dig för att göra äventyret och kan sporras på grund av det.

Man säger ju dock att en bild kan beskriva mer än tusen ord, men jag vet inte. Diskussion! :gremlaugh:
Det beror på vilken sorts berättarteknik man har. Jag ger endast tillräckligt med information för att spelarna ska röra sig i miljön. När de gör det så hittar jag på mer och mer detaljer.

Exempel: säger jag "bibliotek" så begränsar jag vad det är för sorts hus men ger tillräckligt för att spelarna ska kunna röra sig i området. Någon spelare kanske antar att det finns en bibliotikarie. Då hittar på jag fler detaljer om den personen. Närhelst jag vill poängtera något viktigt ger jag det mer fokus genom att beskriva det mer detaljrikt. Ju mer tid du ägnar på att beskriva en företeelse gentemot andra saker, desto starkare signaler skickar du till spelarna om att företeelsen är viktig.

Kihlstrand said:
2. Går det inte lite emot rollspelandets syfte i och med att man ska fantisera sin egen bild av situationen?
Det beror på vad du vill uppnå för känsla. Jag har fått bättre stämning genom att beskriva en varelse som "en kropp av ben och stål" istället för att visa en bild på den. Jag utnyttjar människans förmåga att alltid vilja se samband i saker och ting när jag beskriver, även om det är helt ologiska saker som jag presenterar.

Å andra sidan underlättar det ibland att ha bilder, typ som det Ripperdoc skrev. Jag har kört med att lämna ut en mindre by i fågelperspektiv och medan spelarna har interagerat med byinvånarna har spelarna fått skriva på kartan vad det är för sorts byggnader, vem som bor var och kanske någon notis om invånaren. När jag var yngre lämnade jag en gång ut en bild där spelarna kunde få ledtrådar om de frågade om rätt saker på bilden. Det funkade visserligen inte så bra, för spelarna förstod inte varför jag lämnade ut en hafsigt ihopslängd bild.

/Han som också lämnar mycket åt spelarna att hitta på detaljer i miljön

Ceram

Hero
De få äventyr jag spelat där många av de personer som förekommer finns tecknade har jag upplevt det som väldigt positivt. Det underlättade grymt mycket för att hålla isär de liknande personerna (vilken riddare/hendelsman/adelestönt var det nu igen). Detta förutsätter ju dock att man har ganska många porträtt så att man inte automatiskt blir misstänksam mot alla personer som finns på bild.

Poseur

Swashbuckler
Ge kejsaren vad som tillhör kejsaren.

Givetvis så om du gör dessa bilder så får du gärna lägga upp dom här på forumet så vi andra trevliga eonspelare kan få njuta och få insperation utav dem.

Det skulle vara trevligt, det finns ju nämligen inte allt för många "fan"-teckningar till Eon.

/poseur uppmanar alla att släppa sina bilder

Erafic

Veteran
Re: Ge kejsaren vad som tillhör kejsaren.

Jo, nog skulle det vara kul att se dem, men jag tror det är ett tag till han gör det, eftersom vi inte haft det rollspelet än, och jag ska vara med i det. :gremlaugh: