Nekromanti Illustrationer i Masque

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har börjat titta på illustrationer i Masque och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Typografin har jag en ide över (här är ett exempel) men just stilen på bildkonst vet jag inte riktigt...

Åh ena sidan skulle det vara tufft att gå all in med en mörk variant av den för tiden klassiska stilen:

och

Åh andra sidan så känns en mer sketchig stil a la Da Vinci mer skräckig och passande, typ:
och

Vad tycker ni? Sketch eller målning? Eller något annat?

Cybot

Mest spelbar
Jag tycker tvärt om. Teckningar är bättre.
En teckning lämnar en mer ofullständig bild av vad den betecknar. I tecknets otydlighet och ofullständighet föds osäkerheten och ur osäkerheten föds skräcken.
Dessutom så kan man med teckningar göra allt ifrån galningars klottrande till den professionelles säkra och målande illustrationer.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ett ett då, även om Cybot har några goda poänger.

Kom igen nu, bryt dödlägget :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tony.M.Meijer said:

Jag vill så gärna säga "båda!", men ärligt talat rimmar skisser bättre med vad du är ute efter. Särskilt om du vill få en mer autentisk tidskänsla med bok med lyxiga läderpärmar. Go with the sketches!

Cybot

Mest spelbar
Robert Jonsson said:
Tony.M.Meijer said:

Jag vill så gärna säga "båda!", men ärligt talat rimmar skisser bättre med vad du är ute efter. Särskilt om du vill få en mer autentisk tidskänsla med bok med lyxiga läderpärmar. Go with the sketches!
Om jag får ge förslag på design så skulle jag antingen gå på stilen "1700-tals gazette" (i samma stil som London Gazette ) eller en av de där professionella dagboksskrivarna, typ i samma stil som John Muirs dagböcker.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot said:
Om jag får ge förslag på design så skulle jag antingen gå på stilen "1700-tals gazette" (i samma stil som London Gazette ) eller en av de där professionella dagboksskrivarna, typ i samma stil som John Muirs dagböcker.
Min layout är lite stulen från The Oxford Gazette fast kanske inte tillräckligt. Det var ett gott tips Cybot och jag tror vi kör på svartvit i boken + färgmålningar på duk som kan köpas separat om jag får tid.

Cybot

Mest spelbar
Tony.M.Meijer said:
Cybot said:
Min layout är lite stulen från The Oxford Gazette fast kanske inte tillräckligt. Det var ett gott tips Cybot och jag tror vi kör på svartvit i boken + färgmålningar på duk som kan köpas separat om jag får tid.
Bytte inte Oxford Gazette namn till just London Gazette typ så snart londonpesten var över (typ ett år senare)?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot said:
Bytte inte Oxford Gazette namn till just London Gazette typ så snart londonpesten var över (typ ett år senare)?
Möjligt och wikipedia håller med dig så jo.