Nekromanti Illustrationer och liten till obefintlig budget.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För mig specifikt så gäller det ett litet OSR-smakande postapokalyptiskt rollspel med toner av Axa och Den Förbannade Jorden. Men diskussionen är öppen för andra stilar också, om ni har något att bidra med.

Hur får man tag på bra bilder, när budgeten är för liten för att hyra in Romero att illustrera spelet?

Och vad skall man prioritera? Är det värt att blåsa hela slanten på ett fint omslag?

Är det bättre att ha tio bilder av tio olika illustratörer än att inte ha några bilder alls?

Hur tänker du som spelmakare?

Hur tänker du som spelledare?

Max Raven

T12-kultist
Som spelköpare/spelledare så gillar jag illustrationer när de förmedlar stämning och illustrerar världen, men jag är inte väldigt visuellt lagd. Själv tycker jag nog också att samma illustratör ger möjligen lite bättre känsla än att ha olika - men det beror lite på, och fler illustrationer är ju nog bättre än färre från samma illustratör.

Så... Färre illustratörer med liknande känsla, kanske?

Å andra sidan kan jag tänka mig fall där olika illustratörer skulle kunna användas och ge en bra känsla. Möjligen efter delar av boken (omslag, kapitelindelning, SLP/RP, etc).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag är väldigt visuellt lagd skulle jag säga och min åsikt är att konsekvens är något jag saknar i rollspelsböcker. Det jag menar med konsekvens är att text, layout och illustrationer skall tillsammans skapa en helhet som är större än delarna.

Vad är ditt syfte med illustrationer i spelet och hur många behöver du för att leverera det syftet? Hur passar de in i resten av layouten?

wilper

Tony.Meijer;n1041 said:
Vad är ditt syfte med illustrationer i spelet och hur många behöver du för att leverera det syftet? Hur passar de in i resten av layouten?
Jag tycker en hel väldig massa om illustrationer i spel. Bland annat "hellre inga alls än dåliga".

Nu är det väl rätt få spel där jag tyckt att bilderna är så fel att de rakt av gör spelet sämre, men det finns exempel på det.

Omslaget är viktigt, tror jag. Det är en annonskampanj i sig, det är förmodligen första kontakten en tänkbar köpare/spelare har med spelet, och formar förväntningarna.

Jag har tänkt tanken att bara skaffa en omslagsbild och lägga krutet där. Men det har kommit lite kommentarer på MVGU att folk saknar bilder när de läser. Kanske hade de varit lyckligare om jag stoppade in lite slumpmässiga bilder på rymdskepp och tidsmaskiner.

Leon

Leo carcion
Lite i samma ämne - jag vet precis vilken känsla jag vill ha till Fafnir - gammal folksageromantik. Är det någon som vet om det går bra att använda gamla Edda, Nibelungen etc illustrationer från artonhundrakallt som ligger public domain a) i allmänt delad pdf b) i ev. tryckprodukt? Det borde lösa hela illustrationsfrågan för mig !
wilper said:
Kan vara lite lurigt. Eftersom just de kan vara skyddade avbildningar av ursprungsverket.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page här kan du dock hitta mycket (ofta högupplösta) Public Domain-bilder, jag fixade de fina färgporträtten som används i The Daughters of Verona där.

Lista ut vem som gjort bilderna du gillar och kolla vad som finns.

Annars vill jag minnas att Arfert köpte in någon CD med bilder som var fria att användas, det var rätt prisvärt ojmr.
Leon said:
Grymt, tror att wikimedia commons borde räcka för mig. Arthur Rackham och Halfdan Egedius

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
wilper;n1049 said:
Jag tycker en hel väldig massa om illustrationer i spel. Bland annat "hellre inga alls än dåliga".

Nu är det väl rätt få spel där jag tyckt att bilderna är så fel att de rakt av gör spelet sämre, men det finns exempel på det.
Och det är jättebra, men det svarar inte på min fråga. Vad är ditt syfte med illustrationer i spelet? Är det bara att sälja det?

wilper

Tony.Meijer;n1085 said:
Vad är ditt syfte med illustrationer i spelet? Är det bara att sälja det?
Tja, visst. Det finns en ekonomisk faktor med. Om jag inte hade tänkt sälja spelet hade jag kunnat scanna några gamla Magnum-tidningar för personligt bruk för mig och min spelgrupp. Det gör att jag för vilken lösning jag än väljer behöver ha torrt på fötterna vad gäller rättigheterna till illustrationerna.

Illustrationernas uppgift är att förmedla spelvärlden, att inspirera spelledaren, och att tjäna som vilopauser i läsningen.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
wilper;n1096 said:
Illustrationernas uppgift är att förmedla spelvärlden, att inspirera spelledaren, och att tjäna som vilopauser i läsningen.
Hur ofta behöver läsaren ha en vilopaus? (genom att svara på den frågan får du ett minimiantal illustrationer).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Överlag är jag av åsikten att omslagsbilder är trevligt men på intet sätt viktigt. Visst har det hänt att det är omslagsbilden som fångat mitt intresse både när det gäller rollspel, böcker och filmer, men överlag skulle jag säga att namnet, eventuell undertitel och hur de presenteras på omslaget är precis lika bra på att fånga mitt intresse (om det är ett intressant namn och en undertitel som gör mig nyfiken på mer). Ett av mina favoritomslag:

Då tycker jag ett par bilder inne i boken är klart mer värt det, i varje fall om de inte slösas bort. Jag har inget behov av bilder som vilopauser i läsandet. Om det BEHÖVS vilopauser skulle jag säga att spelet har en klar brist där, men i den mån jag behöver dem så slår jag helt enkelt ihop boken och tar en paus.

Vad jag däremot tycker att bilder behövs för är för att illustera världen, och visa mig hur saker är tänkta att se ut, och om du inte kommer kunna ha med bilder på allt så tycker jag att de bästa bilderna är de som visar mig massor av saker på en gång. Ta en enkel bild på en marknad på någon för spelet viktig plats: man får se vilket typ av kläder folk har på sig (gärna ett par olika samhällsklasser), man ser ifall folk har vapen på sig normalt och i så fall hur dessa ser ut, men ser själva miljön i spelvärlden (arkitektur, material, organisation, osv...) och framför allt ser man själva folket.

Ett par bilder av den typen från ett par olika sammanhang (marknader, högtider, rättegångar, fältslag...) och så ett par bilder som slår ner på specifika punkter som inte kunnat göras särskilt tydliga i de större bilderna; kanske något unikt djur i sin naturliga miljö, en hantverkare, en bild på några av ruinerna som finns dolda ute i skogen. Och utöver det några enstaka rena stämningsbilder om dessa inte kunnat inkorporeras i de andra kategorierna. Det är egentligen allt som _behövs_ i min mening (även om absolut inte finns något hinder för att stoppa in ännu fler bilder om man har möjlighet till det.

Vad gäller den gamla frågan "en artist eller flera olika?" så känner jag att det endast beror på hur nära de ligger varandra i stil. Jag skulle störa mig rätt mycket om vissa av bilderna var anime-aktiga, medan andra var hyperrealistiska och ytterligare några var "cartoonish". Och dessutom tycker jag det är viktigt att olika fenomen illustreras på samma sätt. Lått oss ta ett helt harmlöst exempel: ankor. Om man ska ha med bilder på humanoida ankor så bör alla dessa bilder presentera dem på ungefär samma sätt. Det funkar verkligen inte om några kör Kalle Anka/Arne Anka-aktiga bilder med någon annan går in för att rita dem mer "realistiskt". Välj en av stilarna och se till att alla de som illustrerar ankor håller sig till samma stil, eller se till att plocka bort ankor från bilder som ritas av andra. Bättre att det inte finns några ankor på marknadsplatsen och du sen har en bild på en ensam anka senare i rätt stil (det här är ett exempel på att lyfta fram detaljer som kanske inte funkar i de större bilderna).

Att bilderna däremot skiljer sig lite åt i kvalitet och individualitet tycker jag inte är ett problem i övrigt så länge men ser att det är ungefär samma tänk bakom bilderna. Men överlag är jag av åsikter: hellre kvalitet än kvantitet.

chrull

Stockholm Kartell
Ken & Robin diskuterar vikten av illustrationer i rollspel i några av deras Podcasts. Bland annat tar de upp skillnaden mellan speltestare som får illustrationer med i speltestdokumentet och de utan. I nästan alla fall har de utan illustrationer beskrivit att det är "svårt att förstå vad spelet handlar om" och "svårt att hitta i regelboken". Inget av dessa klagomål dyker upp från folk med illustrationer.

Att illustrationer är bra för att bygga upp en stämning av vad spelet handlar om är nog självklart för de flesta, men att illustrationer är hur väldigt många hittar i regelboken är inte lika självklart.

Alltså ska du ha illustrationer. För att få ner priset på dem så är mitt tips (stulet från en Marco) att vända dig utanför Europa/Nordamerika när du letar efter lämplig illustratör.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
chrull;n1193 said:
men att illustrationer är hur väldigt många hittar i regelboken är inte lika självklart.
God poäng som aldrig slagit mig förut. Det är klart att illustrationer precis som allt annat som står ut fungerar som "landmärken".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper;n999 said:
För mig specifikt så gäller det ett litet OSR-smakande postapokalyptiskt rollspel med toner av Axa och Den Förbannade Jorden. Men diskussionen är öppen för andra stilar också, om ni har något att bidra med.

Hur får man tag på bra bilder, när budgeten är för liten för att hyra in Romero att illustrera spelet?

Och vad skall man prioritera? Är det värt att blåsa hela slanten på ett fint omslag?

Är det bättre att ha tio bilder av tio olika illustratörer än att inte ha några bilder alls?

Hur tänker du som spelmakare?

Hur tänker du som spelledare?

Hur jag får tag på bra bilder:
Jag brukar efterlysa intresserade illustratörer via Google+ och be w176 om hjälp. Hon har ett jävelstort kontaktnät och jag har inte haft några problem att hitta illustratörer. Jag brukar få betala 500-750:- per bild dock. Men då envisas jag med att köpa loss alla rättigheter och släppa bilderna med öppen licens också; vill man inte det kan man nog få ner priset något. Hittar man bilder illustratörerna redan gjort kan man nog komma ner ännu lägre.

Jag har också övervägt att t.ex. plocka lite bilder från Eclipse Phase-böcker, eftersom de också är släppt via nån Creative Commonslicens. Men det känns en smula tjabbigt att bara planka bilder från ett annat spel sådär rakt av, så det har jag inte gjort än.

Men mycket beror på hur stor den lilla slanten är. En femtilapp? En hundring? Kan du tänka dig att lägga en tusenlapp? Tre?

Ett fint omslag kan man göra själv med fin typografi och något layoutelement. I varje fall om man vill ha något snyggt och avskalat. Jag skulle hellre se inlage-illustrationer isf.

Om de tio illustratörerna har någorlunda likartad stil och bilderna passar ihop är det bättre så än att inte ha några bilder. Men jag tycker man ska akta sig för alltför stora stilskillnader; till exempel ren manga kombinerat med väldigt realistiska teckningar eller fotomanipulationer. Men det kan funka.