Överlag är jag av åsikten att omslagsbilder är trevligt men på intet sätt viktigt. Visst har det hänt att det är omslagsbilden som fångat mitt intresse både när det gäller rollspel, böcker och filmer, men överlag skulle jag säga att namnet, eventuell undertitel och hur de presenteras på omslaget är precis lika bra på att fånga mitt intresse (om det är ett intressant namn och en undertitel som gör mig nyfiken på mer). Ett av mina favoritomslag:
Då tycker jag ett par bilder inne i boken är klart mer värt det, i varje fall om de inte slösas bort. Jag har inget behov av bilder som vilopauser i läsandet. Om det BEHÖVS vilopauser skulle jag säga att spelet har en klar brist där, men i den mån jag behöver dem så slår jag helt enkelt ihop boken och tar en paus.
Vad jag däremot tycker att bilder behövs för är för att illustera världen, och visa mig hur saker är tänkta att se ut, och om du inte kommer kunna ha med bilder på allt så tycker jag att de bästa bilderna är de som visar mig massor av saker på en gång. Ta en enkel bild på en marknad på någon för spelet viktig plats: man får se vilket typ av kläder folk har på sig (gärna ett par olika samhällsklasser), man ser ifall folk har vapen på sig normalt och i så fall hur dessa ser ut, men ser själva miljön i spelvärlden (arkitektur, material, organisation, osv...) och framför allt ser man själva folket.
Ett par bilder av den typen från ett par olika sammanhang (marknader, högtider, rättegångar, fältslag...) och så ett par bilder som slår ner på specifika punkter som inte kunnat göras särskilt tydliga i de större bilderna; kanske något unikt djur i sin naturliga miljö, en hantverkare, en bild på några av ruinerna som finns dolda ute i skogen. Och utöver det några enstaka rena stämningsbilder om dessa inte kunnat inkorporeras i de andra kategorierna. Det är egentligen allt som _behövs_ i min mening (även om absolut inte finns något hinder för att stoppa in ännu fler bilder om man har möjlighet till det.
Vad gäller den gamla frågan "en artist eller flera olika?" så känner jag att det endast beror på hur nära de ligger varandra i stil. Jag skulle störa mig rätt mycket om vissa av bilderna var anime-aktiga, medan andra var hyperrealistiska och ytterligare några var "cartoonish". Och dessutom tycker jag det är viktigt att olika fenomen illustreras på samma sätt. Lått oss ta ett helt harmlöst exempel: ankor. Om man ska ha med bilder på humanoida ankor så bör alla dessa bilder presentera dem på ungefär samma sätt. Det funkar verkligen inte om några kör Kalle Anka/Arne Anka-aktiga bilder med någon annan går in för att rita dem mer "realistiskt". Välj en av stilarna och se till att alla de som illustrerar ankor håller sig till samma stil, eller se till att plocka bort ankor från bilder som ritas av andra. Bättre att det inte finns några ankor på marknadsplatsen och du sen har en bild på en ensam anka senare i rätt stil (det här är ett exempel på att lyfta fram detaljer som kanske inte funkar i de större bilderna).
Att bilderna däremot skiljer sig lite åt i kvalitet och individualitet tycker jag inte är ett problem i övrigt så länge men ser att det är ungefär samma tänk bakom bilderna. Men överlag är jag av åsikter: hellre kvalitet än kvantitet.