Nekromanti Illustrationer till FANTASY! önskemål?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Sweet! Gillar lurigheten som finns hos honom. Stilmässigt får jag oldschoolkänsla, vilket kanske beror på raster-effekten. Gillar vanligtvis inte sådana, men här ser den bra ut.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ja det är ju skitsnyggt! Det kanske inte är old school men det kunde vara snyggt med pilar till valda kroppsdelar med förklarande text á la nån gammal Jorge eller så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gillar vanligtvis inte sådana, men här ser den bra ut.
Tänkte just säga det motsatta. Jag gillar raster men det här fungerar inte. Jag kan inte säkert säga varför men jag tror mig veta varför. Arferts raster är gjort digitalt och jag tycker mig, till exempel i vättens kläder, se detta raster bilda ett rutnät. Hur som helst blir mina ögon verkligen retade och fuckade av att titta på det här rastret. Det är dessutom ett väldigt tätt och kompakt raster vilket även det gör effekten sämre.

Gasten och de stridande männen, liksom det första testet, gillar jag klart mycket bättre. De är bra och enligt mitt tycke är det mer så det bör se ut. Det känns dessutom mer Arfert utefter vad jag är van att se.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Gillar vanligtvis inte sådana, men här ser den bra ut.
Tänkte just säga det motsatta. Jag gillar raster men det här fungerar inte. Jag kan inte säkert säga varför men jag tror mig veta varför. Arferts raster är gjort digitalt och jag tycker mig, till exempel i vättens kläder, se detta raster bilda ett rutnät. Hur som helst blir mina ögon verkligen retade och fuckade av att titta på det här rastret. Det är dessutom ett väldigt tätt och kompakt raster vilket även det gör effekten sämre.

Gasten och de stridande männen, liksom det första testet, gillar jag klart mycket bättre. De är bra och enligt mitt tycke är det mer så det bör se ut. Det känns dessutom mer Arfert utefter vad jag är van att se.
Personligen gillade jag vätten och ödlemannen bättre, manérmässigt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
solvebring said:
Hur som helst blir mina ögon verkligen retade och fuckade av att titta på det här rastret. Det är dessutom ett väldigt tätt och kompakt raster vilket även det gör effekten sämre.
Jag har sett rätt mycket sånt på sistone och jag får samma känsla som du skriver här - men skillnaden är att Arferts raster är betydligt mer diskreta än så som de jag sett användas. Så det här är lugna gatan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Arfert said:
Personligen gillade jag vätten och ödlemannen bättre, manérmässigt.
Jag håller med helt och hållet. I ärlighetens namn gillade jag gasten inte alls. Den kändes som en annan stil som kändes mer som en amatörtecknare än det proffs som Arfert är.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
solvebring said:
Gillar vanligtvis inte sådana, men här ser den bra ut.
Tänkte just säga det motsatta. Jag gillar raster men det här fungerar inte. Jag kan inte säkert säga varför men jag tror mig veta varför. Arferts raster är gjort digitalt och jag tycker mig, till exempel i vättens kläder, se detta raster bilda ett rutnät. Hur som helst blir mina ögon verkligen retade och fuckade av att titta på det här rastret. Det är dessutom ett väldigt tätt och kompakt raster vilket även det gör effekten sämre.

Gasten och de stridande männen, liksom det första testet, gillar jag klart mycket bättre. De är bra och enligt mitt tycke är det mer så det bör se ut. Det känns dessutom mer Arfert utefter vad jag är van att se.
Personligen gillade jag vätten och ödlemannen bättre, manérmässigt.
Jo, det kan ligga något i det ja. Kan därmed förtydliga att jag helt enkelt sågar rastret, inte hela bilderna i sig. Om du skulle lägga gråtoner eller någonting annat istället för raster på dem är jag säker på att de skulle vara snygga och trevliga som övriga. Och ja, det är en skön stil på dem.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Endyamon said:
Arfert said:
Personligen gillade jag vätten och ödlemannen bättre, manérmässigt.
Jag håller med helt och hållet. I ärlighetens namn gillade jag gasten inte alls. Den kändes som en annan stil som kändes mer som en amatörtecknare än det proffs som Arfert är.
Det där är för mig lite hårddraget och konstigt att säga. Får svårt att diskutera vidare när du tar i så. Jag tycker att skillnaden snarare är att det finns en skissig känsla över till exempel gasten och att då till exempel ödlemannen är väldigt stilren. Den senare har inga "onödiga" linjer och raster täcker skuggorna. Det är kort och gott skillnad på stil och verktyg. Jag menar, konstnären är ju densamme. Så att den ena eller den andra skulle vara amatörmässig tycker jag är lite missvisande och orättvist att säga. Dessutom lägger det en negativ klang på en bild som t.ex. tycker jag jävligt skön. Jag är iof väldigt svag för många olika stilar men gillar snygga bilder som är lite skissiga.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Endyamon said:
solvebring said:
Hur som helst blir mina ögon verkligen retade och fuckade av att titta på det här rastret. Det är dessutom ett väldigt tätt och kompakt raster vilket även det gör effekten sämre.
Jag har sett rätt mycket sånt på sistone och jag får samma känsla som du skriver här - men skillnaden är att Arferts raster är betydligt mer diskreta än så som de jag sett användas. Så det här är lugna gatan.
Det är just det. Rastret är diskret och därmed så fint och tätt att när det täcker stora fält och däri bildar små kvadrater av prickar som halvt om halvt växer ihop så känns det ansträngande. Och min blick låser sig vid det istället för att flyta över och iaktta hela bilden. Det stör kompositionen helt enkelt. För mig i alla fall. Kanske bara är något "synfel" hos mig, möjligt att ingen annan upplever det så?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Det är inte överdrivet - det känns som två helt olika tecknare. Där de andra bilderna känns genomarbetade och skulle kunna finnas i tryckta böcker, känns bilden på gasten mer som något taget från ett gammalt rollspelssfansin. Det når helt enkelt inte upp till Arferts andra bilder i min mening. Vill du inte diskutera det så gör det inte mig någonting. Det är inte så att jag försöker få dig att tycka som mig. Huvudsaken är att Arfert får feedbacken, eller hur?

Angående rastret tar jag det här istället för i andra posten (Platt vy ftw!): som jag sa, jag har sett väldigt mycket sådant. Jag ogillar sådant (triggar lätt huvudvärk och migrän för mig). De här gör det inte för mig, därför tycker jag rastret fungerar med syftet att få det att verka som oldschool illustrationer. Det frammanar rätt känsla för mig helt enkelt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, detta är ju ovidkommande och som du säger rent dösnack som Arfert inte har någon nytta av. Nåväl... Jag tycker som jag tycker och du tycker som du tycker. Arferts teckningar är hur som helst snygga.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Riktigt snygga bilder arfert! gillar allihop kan hålla med lite om att rastret ser lite digitalt ut men det är bara en liten detalj i en i övrigt skön bild...personligen gillar jag faktiskt gasten alra mest :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jedvard said:
Riktigt snygga bilder arfert! gillar allihop kan hålla med lite om att rastret ser lite digitalt ut men det är bara en liten detalj i en i övrigt skön bild...personligen gillar jag faktiskt gasten alra mest :gremsmile:
Hehehe :gremlaugh: Ännu en kamrat som också tycker om de gamla monsterböckerna väldigt mycket antar jag?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag skulle säga tvärtom, mönstret ser analogt ut... som ett gammaldags självhäftande raster, eller rastrerade gråntoner i en gammal serietidning, medan gasten ser ut som en photoshop-illustration.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Hur som helst är de snygga allihop och får iallafall mig att vilja kravla i grottor, besöka gamla ruiner, utforska dimmiga träsk för att sedan återvända till värdshuset för att söka nya arbetsgivare....och efter stop på stop skryta om de otaliga faror som jag trotsat där ute :gremwink:
 
Top