Nekromanti Illustrationer till FANTASY! önskemål?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det funkar alldeles utmärkt för min del.

/ Johan K, som passar på & utnyttja värmen & avfrosta frysen..
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Om du ritar lite som du det materialet du gjorde till Äventyrsspel en gång i tiden, blir det inte rätt old school då, per automatik? Med den bonusen att det kommer lättare uppfattas som old school av svenska spelare?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
det var ju sådär jag ritade då, ungefär... om jag minns rätt :gremsmile:
Ja, det var det, och det var just precis det där som jag var ute efter i mitt ovanstående svar:
Arfert ska väl vara Arfert? :gremsmile: Om du ska illustrera så är det helt klart att det ska vara ditt stuk också. Jag älskar till exempel dina marknadsbilder i Saga och de bilder du gjorde till humanoiderna i DoD's gröna monsterbox. Det är oldschool fast det är bra oldschool, men fina tuschlinjer och dylikt. Extrem oldschool blir mest bara skrattretande för att allting blir så extremt att dess illustrationer gör karikatyrer på sin egen genre. Jag säger därför att DoD oldschool är bra, som DoD mellan 1985 till tidigt 90-tal. Ta en titt på dina egna fantasyillustrationer från den tiden så har du vad du söker. :gremwink:
Kort och gott: Jag gillar det skarpt av bara tusan. Rock N Dolk, Arfert!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
Tycker att exempelbilderna är snygga men lite intetsägande möjligen undantaget skelettet. Min önskan skulle vara stilen som Nils Gulliksson hade i Monsterboken och kapitelbilderna i Drakar och demoner Expert.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ram said:
Tycker att exempelbilderna är snygga men lite intetsägande möjligen undantaget skelettet. Min önskan skulle vara stilen som Nils Gulliksson hade i Monsterboken och kapitelbilderna i Drakar och demoner Expert.
Nu är inte jag Nisse så det kan bli svårt (kan ju alltid fråga honom, men tror inte att han har tid), och jag vill inte att det ska se ut för mycket som Drakar & Demoner heller... :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
Arfert said:
Ram said:
Tycker att exempelbilderna är snygga men lite intetsägande möjligen undantaget skelettet. Min önskan skulle vara stilen som Nils Gulliksson hade i Monsterboken och kapitelbilderna i Drakar och demoner Expert.
Nu är inte jag Nisse så det kan bli svårt (kan ju alltid fråga honom, men tror inte att han har tid), och jag vill inte att det ska se ut för mycket som Drakar & Demoner heller... :gremsmile:
Varför inte? :gremwink:

Fast jag förstår dig precis. Det skall vara eget så klart. Det som jag hade i tankarna främst är:
* Monster tecknades mycket ofta helt ensamma. De kanske hade en "stridande pose" men det var sällan några äventyrare med i bilderna.
* De kapitelbilder som jag gillar är de som visar ett antal stereotyper som gör precis det som de som de skall göra. En månglare som prackar på en bonnläpp ett elexir, en vakt som står och ser bitter ut, en värdshusvärd som berättar historier och kränger mjöd etc.

Dessa saker känns old school för mig. Bara det inte blir de extraordinärt sugiga bilder som fanns i de gamla spelen. De drar ned intrycket jättemycket för mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ram said:
Arfert said:
Ram said:
Tycker att exempelbilderna är snygga men lite intetsägande möjligen undantaget skelettet. Min önskan skulle vara stilen som Nils Gulliksson hade i Monsterboken och kapitelbilderna i Drakar och demoner Expert.
Nu är inte jag Nisse så det kan bli svårt (kan ju alltid fråga honom, men tror inte att han har tid), och jag vill inte att det ska se ut för mycket som Drakar & Demoner heller... :gremsmile:
Varför inte? :gremwink:

Fast jag förstår dig precis. Det skall vara eget så klart. Det som jag hade i tankarna främst är:
* Monster tecknades mycket ofta helt ensamma. De kanske hade en "stridande pose" men det var sällan några äventyrare med i bilderna.
* De kapitelbilder som jag gillar är de som visar ett antal stereotyper som gör precis det som de som de skall göra. En månglare som prackar på en bonnläpp ett elexir, en vakt som står och ser bitter ut, en värdshusvärd som berättar historier och kränger mjöd etc.

Dessa saker känns old school för mig. Bara det inte blir de extraordinärt sugiga bilder som fanns i de gamla spelen. De drar ned intrycket jättemycket för mig.
Ja så tänker jag med ungefär...

Personligen får jag noll nostalgivibbar när jag tänker på Drakar & Demoner dock... jag spelade aldrig det. Och började med spel som D&D, RQ och Tunnels & Trolls...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Ram said:
Arfert said:
Ram said:
Tycker att exempelbilderna är snygga men lite intetsägande möjligen undantaget skelettet. Min önskan skulle vara stilen som Nils Gulliksson hade i Monsterboken och kapitelbilderna i Drakar och demoner Expert.
Nu är inte jag Nisse så det kan bli svårt (kan ju alltid fråga honom, men tror inte att han har tid), och jag vill inte att det ska se ut för mycket som Drakar & Demoner heller... :gremsmile:
Varför inte? :gremwink:

Fast jag förstår dig precis. Det skall vara eget så klart. Det som jag hade i tankarna främst är:
* Monster tecknades mycket ofta helt ensamma. De kanske hade en "stridande pose" men det var sällan några äventyrare med i bilderna.
* De kapitelbilder som jag gillar är de som visar ett antal stereotyper som gör precis det som de som de skall göra. En månglare som prackar på en bonnläpp ett elexir, en vakt som står och ser bitter ut, en värdshusvärd som berättar historier och kränger mjöd etc.

Dessa saker känns old school för mig. Bara det inte blir de extraordinärt sugiga bilder som fanns i de gamla spelen. De drar ned intrycket jättemycket för mig.
Ja så tänker jag med ungefär...

Personligen får jag noll nostalgivibbar när jag tänker på Drakar & Demoner dock... jag spelade aldrig det. Och började med spel som D&D, RQ och Tunnels & Trolls...
Sant. Dessutom känns det lite tråkigt att skapa ett nytt svenskt fantasyrollspel som verkar vara precis det vi fått förut, även om det är oldschool. Nåväl, jag gillar din stil skarpt både det gamla du gjort och det du gör idag. Du har en skön touch på din fantasy som alltid har en viss känsla av oldschool. Kanske beror på att du kör med klassisk tuschstil (även om den må vara digital numera). Grymt som fan. Kör på det som du gav exempel på ovan. Det var coolt. Skulle kunna platsa i vilket gammalt rollspel som helst likväl som i vilken tuff fantasy-comic som helst från slutet av 70-talet och vidare in på 80-talet. Det är i alla fall min personliga åsikt och du har mitt fulla stöd för den stilen. Jag bryr mig nämligen mycket som illustrationer och tycker att de har minst lika stort värde som texten om inte mer. ... Därför jag inte kan hålla käften och hela tiden försöker peppa dig. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
här är ett annat bild-test, fast med gråtoner... tänkta blanda rena linjeteckningar med såna här...

 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,071
Location
The Culture
Jag gillar bilden, men jag tror att känslan av old school-fantasy blir större med tuschteckningar i svart och vitt, utan några nyanser däremellan.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gurgeh said:
Jag gillar bilden, men jag tror att känslan av old school-fantasy blir större med tuschteckningar i svart och vitt, utan några nyanser däremellan.
Medhåll, även fast bilden var väldigt snygg.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Gurgeh said:
Jag gillar bilden, men jag tror att känslan av old school-fantasy blir större med tuschteckningar i svart och vitt, utan några nyanser däremellan.
Medhåll, även fast bilden var väldigt snygg.
Nu ska vi inte vara konservativa i överkant :gremgrin:
 
Top