Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Illustrationer i rollspelsböcker, vad syftar de till?
Att skapa atmosfär kan jag förstå, men utöver det?
Att skapa atmosfär kan jag förstå, men utöver det?
Good point... man skulle kanske också kunna tänka sig att de används till att visualisera saker och ting från världen som kanske inte finns här (okända livsformer, magi, teknologi)?wilper said:De blir referenspunkter i boken. "Hmm, hur var det nu den där regeln funkade? Den var i närheten av bilden på en apa som flyger en dubbeldäckare..." *blädder blädder*
Okidok. Well, jag gillar idén, tycker den är bra. =)Tony.M.Meijer said:Okey,
orsaken till att jag frågar är att jag håller på och fixar med illustrationer till Masque och jag har en ide om att dels använda illustrationer för att se var man är (som Wilper antyder, fast lite mer fokuserat, typ att ha en sorts illustrationer i ett kapitel (ockulta symboler i det ockulta kapitlet och personer i rollpersonkapitlet exempelvis)) men samtidigt så blev jag lite fundersam om det fanns andra faktorer som spelar in i vilka illustrationer som är bra/passande.
Det var en god poäng... frågan är ju då förstås hur man kommer förbi just det problemet, några tips?Olav said:Det enda du bör vara försiktig med är att olika typer av illusar kan framstå som olika illustrativa...
Om du har ett kapitel om ockultism som illustreras av ockulta symboler och ett kapitel om världen som illustreras av folk som slåss mot drakar i spektakulära landskap kan det förra kapitlet lätt upplevas som fattigt på illustrationer.
Eller arbeta åt andra hållet, så att man gör världsbilderna väldigt stiliserade.Tony.M.Meijer said:Det var en god poäng... frågan är ju då förstås hur man kommer förbi just det problemet, några tips?
Jag tänker mig att man kan placera in ockulta symboler i miljöer kanske?
Det här är väl en av huvudanledningarna. För att kunna underlätta både läsning och bläddring.wilper said:De blir referenspunkter i boken. "Hmm, hur var det nu den där regeln funkade? Den var i närheten av bilden på en apa som flyger en dubbeldäckare..." *blädder blädder*
Han said:Medan de i Mutant var bra på det. Jag bygde ett äventyr baserat på en bildtext ex. Säkert fler. Men jag har aldrig reflekterat över det. Bra tråd det här!wilper said:Det här tycker jag rollspel är väldigt dåliga på. I exempelvis Coriolis finns det apläckra bilder men inget stöd för hur man ska få fram den stämningen.
Ibland mer direkt. Luke Crane använder ofta bilder som hjälpmedel till hur texten ska nvändas. I Mouse Guard exempelvis, som i mitt tycke har den snyggaste illustrationerna som visar både på stämning, hur saker ser ut och som pedagogiskt hjälpmedel.wilper said:De blir referenspunkter i boken. "Hmm, hur var det nu den där regeln funkade? Den var i närheten av bilden på en apa som flyger en dubbeldäckare..." *blädder blädder*
Har du något exempel där det här görs bra? alternativt dåligt?Hakanlo said:Förutom stämning, med mera, så gillar jag bilder som kan visas upp för spelarna under faktiskt spel: "Så här ser templet ut", "Mannen i hörnet är den här filuren", "Så här stor är draken, nu blev ni skraja va", "Den här skylten hänger vid stadsporten".