Dante said:
Ah, det obligatoriska »Jag tycker inte att det är ett problem, alltså finns inget problem. Och alla som tror att problemet finns har fel.«
Nja, snarare ett mothugg till "Jag upplever ett problem. Alltså finns det problemet för alla, och de som är nöjda som det är har fel"-inställningen, som dyker upp då och då numera.
(Huruvida detta verkligen är ett av dessa fall vill jag lämna öppet. Och nu vänder jag mig även till övriga)
Vad gäller lösningen "behåll manschauvinismen men inför lika delar kvinnochauvinism" är det lika knäppt som att kvotera in varannan herre varannan dam i alla möjliga (och omöjliga) sammanhang.
Vad sägs om att istället för att lägga sig i vad en manschauvinist skriver om, skriva en ANNAN bok, riktad till kvinnochauvinister?
Varför ska "manliga våp" in i de böcker som riktar sig till en publik som föredrar kvinnliga våp? Varför kan inte de manliga våpen stå för sig själv, på en egen marknad.
Det är ju lika dumt som om man kvoterade in att i all porrfilm ska var tionde scen vara mellan två lika-könade,
och att hälften av dessa ska vara mellan två män.
Jag säger ju: lösningen finns redan. Twilight et al erbjuder ju en manschauvinism-fri litteratur. Så skapa sådana rollspel då, istället för att föreslå motsvarigheten till att Stephanie Meyer ska skriva varannan Conan-bok!
Vilket ställer den väldigt intressanta frågan: finns det något med rollspel som tilltalar det ena könet mer än det andra? (Och nu tänker jag inte på att en hobby som dominerats av finniga tonårspojkar tenderar att inte locka tjejer). Kan det vara någonting med att styrkan i film och litteratur (dvs en stark historia med starka karaktärer) lockar ett kön mer än styrkan med rollspel (som tenderar att överlåta historieberättandet till spelledaren, tärningarna och/eller spelarna). Alltså en ökad handlingsfrihet, men betydligt sämre persongalleri och "story arcs"...? (Hela idén bakom "flicka får pojke" kräver nog en annan grundidé än ett rollspel där framgång hänger på ett Karismaslag. Och att kodifiera känslor så som man kodifierat strid; blir det bra? Frågor, frågor...)
Tillbaka till dig Dante: nej, jag förnekar inte problemet, jag ifrågasätter bara den väldigt klåfingriga lösningen.