Nekromanti Illustrerade tjejer i rollspel...

solvebring

Superhero
Arfert said:
DeBracy said:
CapnZapp said:
#1 kärnan i sword & sorcery är ju just de överbiffiga hannarna och de bystiga och fala damerna. Ta bort det, och du har förstört genren.
Bullshit. Varken Elric eller Jirel av Joiry bryr sig minsta lilla. Gråkatt kanske skulle sakna Fafhrd lite om han skulle råka klassa in som överbiffig, medan Conan antagligen skulle försvinna från film och serietidningar men inte ur böckerna.
Den ursprunglige serie-Conan var ingen kroppsbyggare heller (som jag brukar påpeka).. han såg snarare ut som en gymnast eller nåt...

Låt mig översätta Arfert så att alla förstår: The real Conan körde alltså inte på strength utan agility. :gremwink:

krank

Går ondskans ärenden
Tsianphiel said:
Att påstå att "tjejfanasy" eller "tjejsci-fi" på något sätt skulle täcka upp samtliga tjejers intressen är även det stereotypiserande.
Jag vill flika in att jag håller med om allt, samt att "men nu finns det tjejer som skriver fantasy också, så det är OK" är ett skitdumt argument. Som syns ibland, bland annat i den här tråden. Det är inte som att vi män har nåtslags monopol på att upprätthålla de problematiska strukturerna.

Arfert

Facit
Jag har inget problem med nakenheten där... men han är ju så jäkla kitschig, Boris. DET stör mig.

solvebring

Superhero
men han är ju så jäkla kitschig, Boris. DET stör mig.
Understand what you mean. Ja, jag kan säga så mycket som så att jag inte alls har mycket över för Boris, men det är inte för att det är naket utan för att han är så in i helvetes enformig. Dessutom finns det inte någon touch, något narrativt i hans illustrationer. Det är samma sak, om och om igen - skickligt, javisst - men intetsägande.

Jag vill ha illustrationer som inspirerar mig, som själva kan berätta något. Det här är liksom bara "tomma" motiv.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sword & Sorcery [Totalt OT]

Jag tycker orientalism är fundamentalt för Sword & Sorcery. Du kan bara inte ha Sword & Sorcery i pseudo-Tyskland, det funkar inte. Det måste vara pseudo-Iran.

- Ymir, hävdar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Flyttad deltråd

Här startades det en diskussion om nördkultur för pojkar och flickor, och den valde jag att flytta hit.

/tobias

Arfert

Facit

Ymir said:
Jag tycker orientalism är fundamentalt för Sword & Sorcery. Du kan bara inte ha Sword & Sorcery i pseudo-Tyskland, det funkar inte. Det måste vara pseudo-Iran.

- Ymir, hävdar
Håller med, måste vara lökkupoler, hängande trädgårdar, harem, skumma marknader, kameler och sånt. Och öken med begravda städer.

Christoffer

It's all pig.

Arfert said:
Ymir said:

- Ymir, hävdar
Håller med, måste vara lökkupoler, hängande trädgårdar, harem, skumma marknader, kameler och sånt. Och öken med begravda städer.
Ni är ju knäppa. Det ska ju vara berg med snö, kultister på skidor som rullar stora snöbollar på hjältarna och sovande gudar. The Seven Black Priests ftw. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances

Arfert said:
Ymir said:

- Ymir, hävdar
Nästan. Det kan vara djungel också. :gremsmirk: I och för sig, man kanske bakar in Afrika i orientalismen?

Ymir

Liten kantbaron

Exotism är säkert i detta sammanhang nån form av underavdelning till orientalism iaf. Och det finns djungel i Indien, som är i Orienten...

Men visst, Afrika-djungel kvalar nog också in; ze main point är att det alltid är de sämsta Conan-stårysarna som utspelar sig i pseudoeuropeiska miljöer; de orientaliska är alltid bäst.

- Ymir, just sayin'

Botulf

Hero

Vetetusan där Ymir. De flesta riktigt som håller högst variation, kvalitet eller eftertanke i innehåll såsom Hour of the Dragon, Phoenix on the Sword, Beyond the Black River, The Frost Giants Duaghter, The Scarlet Citadell(kanske?) m.f är huvudskaligen alla satta i pseudo-Europa snarare än pseudo-Asien/Orienten/Afrika. Vilka som också oftast är mest återkommande av de mest omhuldade bland "howardianer"(om det nu är ett uttryck). Med undantag givetvis. De typiska "exotisk eskapism"-historierna är oftast de mest tråkiga och enformiga för de innehåller i grund och botten väldigt lika teman utan någon större variation egentligen och oftast de mest opersonliga om Conan. Har för mig även de utgjorde stommen till den huvudsakliga kritiken mot Howard bland hans författarkollegor. Det här försvunna mystiska staden i öken/djungel+skattjakt+sexig tjej temat som återupprepades för många gånger. Inte för att de inte är underhållande eller bra dock. Men de är generellt inte särskilt överrepresenterade bland de bästa Howard presterade om sin mest kända karaktär.

Om S&S i allmänhet:
Sword&sorcery som genre i sig vilar lika mycket på exempelvis isländsk saga, De Tre Musketörerna och dyl som Tusen och En natt i sin grund.

CapnZapp

Myrmidon
Dante said:
Ah, det obligatoriska »Jag tycker inte att det är ett problem, alltså finns inget problem. Och alla som tror att problemet finns har fel.«
Nja, snarare ett mothugg till "Jag upplever ett problem. Alltså finns det problemet för alla, och de som är nöjda som det är har fel"-inställningen, som dyker upp då och då numera.

(Huruvida detta verkligen är ett av dessa fall vill jag lämna öppet. Och nu vänder jag mig även till övriga)

Vad gäller lösningen "behåll manschauvinismen men inför lika delar kvinnochauvinism" är det lika knäppt som att kvotera in varannan herre varannan dam i alla möjliga (och omöjliga) sammanhang.

Vad sägs om att istället för att lägga sig i vad en manschauvinist skriver om, skriva en ANNAN bok, riktad till kvinnochauvinister?

Varför ska "manliga våp" in i de böcker som riktar sig till en publik som föredrar kvinnliga våp? Varför kan inte de manliga våpen stå för sig själv, på en egen marknad.

Det är ju lika dumt som om man kvoterade in att i all porrfilm ska var tionde scen vara mellan två lika-könade, och att hälften av dessa ska vara mellan två män.

Jag säger ju: lösningen finns redan. Twilight et al erbjuder ju en manschauvinism-fri litteratur. Så skapa sådana rollspel då, istället för att föreslå motsvarigheten till att Stephanie Meyer ska skriva varannan Conan-bok!

Vilket ställer den väldigt intressanta frågan: finns det något med rollspel som tilltalar det ena könet mer än det andra? (Och nu tänker jag inte på att en hobby som dominerats av finniga tonårspojkar tenderar att inte locka tjejer). Kan det vara någonting med att styrkan i film och litteratur (dvs en stark historia med starka karaktärer) lockar ett kön mer än styrkan med rollspel (som tenderar att överlåta historieberättandet till spelledaren, tärningarna och/eller spelarna). Alltså en ökad handlingsfrihet, men betydligt sämre persongalleri och "story arcs"...? (Hela idén bakom "flicka får pojke" kräver nog en annan grundidé än ett rollspel där framgång hänger på ett Karismaslag. Och att kodifiera känslor så som man kodifierat strid; blir det bra? Frågor, frågor...)

Tillbaka till dig Dante: nej, jag förnekar inte problemet, jag ifrågasätter bara den väldigt klåfingriga lösningen.

Ymir

Liten kantbaron
Alltså en ökad handlingsfrihet, men betydligt sämre persongalleri och "story arcs"...?
Uhm....de flesta kampanjer jag spelat har haft avsevärt bättre persongalleri och story arcs än genomsnittliga filmer, böcker etc.

- Ymir, just sayin'

CapnZapp

Myrmidon
Ymir said:
Uhm....de flesta kampanjer jag spelat har haft avsevärt bättre persongalleri och story arcs än genomsnittliga filmer, böcker etc.
Jo, men är det något du fått med i köpet?

Är det sånt som står i regelboken? Heck, är det ens köpekampanjer du talar om, eller har du bara en bra spelledare?

Min poäng är att rollspel grundar sig i att du slår fram en slumpmässig barbar där bara namnet "Birger" skiljer honom från andra barbarer. Äventyren styrs sedan lika mycket av slumpen som av något annat.

Visst finns det annat material nuförtiden, men jag upplever fortfarande att rollspel är ett fundamentalt annorlunda medium än film/litteratur; som ju har full kontroll över storyn.

Tillspetsat: du kan ju aldrig köra daytime soap operas som ett rollspelsscenario. De skruvade intrigerna kräver ju en fullständig avsaknad av slump och handlingsfrihet.

Jag känner iallafall inte knappt till något relationsfokuserat rollspel (för att nu knyta ihop vad jag precis läste i Smallvilletråden...)

Mogger

Hipsteranka
Fast det Raggi säger är ju inte att "ok, då får det väl vara lite ojämlikt i mitt spel då" utan han säger ""ok, då får det väl vara lite ojämlikt i mitt spel då, men det gör ju inget för alla tjejer vill ju ändå vara slampiga offer!"

CapnZapp

Myrmidon
Måns said:
Fast det Raggi säger är ju inte att "ok, då får det väl vara lite ojämlikt i mitt spel då" utan han säger ""ok, då får det väl vara lite ojämlikt i mitt spel då, men det gör ju inget för alla tjejer vill ju ändå vara slampiga offer!"
Tack. Äntligen en sammanfattning kort nog för mig.

Då har jag diskuterat något annat än vad som (berättigat) fick andra att explodera.

Det är väl bra så. Stämmer din sammanfattning är ju det tämligen okontroversiellt (och inte särskilt intressant) att säga emot honom. Han verkar ju inte kunna skillnaden mellan "NPC tjejer i mitt rollspelscenario" (dvs fantasier) och "PC tjejer med egen fri vilja" (dvs riktiga människor).

Tämligen elementärt misstag. Då tycker jag vi halkat in på något betydligt mer intressant... :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp said:
Jag säger ju: lösningen finns redan. Twilight et al erbjuder ju en manschauvinism-fri litteratur. Så skapa sådana rollspel då, istället för att föreslå motsvarigheten till att Stephanie Meyer ska skriva varannan Conan-bok!
Kvinnor ska med andra ord inte kunna spela Conan-S&S på samma villkor som män. De får köpa att det faller på kvinnliga rollpersoners lott att vara våp, offer och kuttersmycken.

Bollocks.

Jag tycker förstås fortfarande att det inte är just manschauvinism och sexism som gör S&S till S&S. Så för mig skulle S&S med kvinnliga hjältar och manliga våp fortfarande vara S&S.

(Och Stephanie Meyer borde inte få skriva böcker alls.)